آفتاب
با اجرای پروژه SME محقق می‌شود؛

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای سرمایه‌ای

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای سرمایه‌ای

مدیر پروژه SME یا بازار شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان گفت: این شرکتها می‌توانند با اجرای پروژه SME وارد بازارهای سرمایه‌ای شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم نظری امروز در حاشیه نشست تخصصی تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان فرابورس ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معمولا شرکت‌های بزرگ صنعتی در بازار سرمایه کشور نقش دارند، به همین دلیل جای شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین دانش‌بنیان در بازارهای سرمایه‌ای خالی بوده است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل درصدد آمدیم تا پروژه SME را برای شرکت‌های کوچک، متوسط دانش‌بنیان عملی کنیم، گفت: به واسطه این پروژه این شرکت‌ها می‌توانند به بازارهای سرمایه‌ای ورود پیدا کنند؛ نیمی از اقتصاد کشور به این شرکت‌ها اختصاص دارد و ضروری بود که برای آنها پروژه‌ای در این راستا ترتیب دهیم.

مدیر پروژه SME یا بازار شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان با بیان اینکه مطالبات دقیقی طی دو سال در فرابورس ایران برای پروژه SME انجام گرفت، گفت: فرابورس با نظارت سازمان بورس و سازمان صنایع کوچک در اسفندماه ۹۴ تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که قرار شد بر اساس این تفاهم‌نامه سازمان صنایع کوچک لیستی از شرکت‌های کوچک و متوسط را به فرابورس ارائه دهند تا این شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرند و بتوانند به واسطه پروژه SME معاملاتی انجام دهند.

وی با اشاره به هدف پروژه SME گفت: در واقع با اجرای این پروژه برای شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان بازارسازی خواهد شد.

مدیر پروژه SME یا بازار شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان افزود: هدف از ایجاد این بازار معامله سهام شرکت‌ها نبوده، چون در این شرکت‌ها عرضه اولیه وجود ندارد.

نظری اظهار داشت: هدف از این اقدام ورود شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان به بازار سرمایه و رشد و تعامل آنها بوده است تا بتوانند جایگاه والای خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند.

وی ادامه داد: دستورالعمل بازار SME تدوین شده و در مرحله تصویب و ابلاغ است؛ امیدواریم در هفته آینده این دستورالعمل ابلاغ شود.

نظری تاکید کرد: همزمان با این ابلاغ، شرکت‌ها می‌توانند برای ورود به بازار SME تقاضاهای خود را به سازمان ارائه کنند.

وی با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک باید لیستی به عنوان پلتفرم حاوی معرفی ۱۵۵ شرکت و از هر استان ۵ شرکت را در اختیار فرابورس قرار دهد، گفت: این شرکت‌ها باید پتانسیل ورود به بازار را داشته باشند.

مدیر پروژه SME یا بازار شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان افزود: در این فراخوان شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان می‌توانند حضور پیدا کنند، علاوه بر آن شرکت‌هایی که در مراحل اولیه و تازه تاسیس هستند نیز می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در این پروژه قوانین سختگیرانه‌ای برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: قوانین و مقرراتی که بازارهای فرابورس وجود دارد در بازار SME اعمال نمی‌شود.

وی اظهار داشت: شرکت‌ها بعد از ورود به این بازار از مزایایی مانند ارتقا به بازار بالاتر و رشد و افزایش تامین مالی و برندینگ برخوردار می‌شوند.

نظری با تاکید بر اینکه بازار SME بازار پرریسکی است، تصریح کرد: به دلیل آنکه این بازار دارای بازده بالاتری است، جزو بازارهای پرریسک به شمار می‌رود، ولی از سوی دیگر برای شرکت‌ها فرصت خوبی محسوب می‌شود، حضور شرکت‌ها در بازار SME تاثیر زیادی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

نظری افزود: بازار سرمایه SME برای شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان است و کسی که تمایل به خرید سهام این شرکت‌ها را دارد، باید حجم بیشتری خریداری کند یا خریداری سهام این شرکت‌ها باید توسط نهادهای بزرگی همچون بانک‌ها و موسسات باشد.

کد N1264299

وبگردی