آفتاب
حمید شریف‌زاده در گفتگو با مهر:

«من خیال تو نیستم» از روزهای جنگ می‌گوید/ اثری ارزشی که حمایت نشد

«من خیال تو نیستم» از روزهای جنگ می‌گوید/ اثری ارزشی که حمایت نشد

کارگردان نمایش «من خیال تو نیستم» با اشاره به مضمون این نمایش که عاشقانه ای در فضای روزهای دفاع مقدس و بعد از آن است از مورد حمایت قرار نگرفتن این نمایش ارزشی توسط ارگان های مربوطه گله کرد.

حمید شریف زاده تهیه کننده، نویسنده و کارگردان نمایش «من خیال تو نیستم» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «من خیال تو نیستم» نمایشی در حوزه تئاتر دفاع مقدس است که از دوم خردادماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است. این نمایش درباره دو رزمنده است که در یک شب برای شناسایی به منطقه حور می روند و در این میان اتفاقاتی برایشان رقم می خورد که بازگشتشان را دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این نمایش در دوران جنگ و بخش دیگری از آن ۸ سال بعد از پایان جنگ رخ می دهد، بیان کرد: زمانی که حرف از تئاتر دفاع مقدس و ارزشی به میان می آید اکثر مردم فکر می کنند قرار است با نمایشی سفارشی و شعاری روبه‌رو شوند درحالیکه این نمایش به هیچ وجه اثری شعاری و سفارش شده از ارگان خاصی نیست بلکه مخاطب با روایتی عاشقانه با رگه هایی از طنز روبرو می شود.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: در این نمایش به تبعات جنگ نیز اشاره می شود و در صحنه هایی شاهد رویکرد ضد جنگ نیز هستیم چون هیچ کدام از ما موافق جنگ نیستیم و افرادی هم که در کشور ما به جنگ رفتند مردانه این کار را کردند. زمانی که به کشور و خانه و زندگی شما حمله می شود چاره ای جر دفاع ندارید ولی این عمل به معنی موافقت با رخ دادن جنگ و کشتار نیست.

شریف زاده بیان کرد: من آدم سفارشی سازی نبوده و نخواهم شد و هرآنچه هم که نوشته ام حرف دلم بوده است. این نمایش از خاطرات عزیزان جانبازی که من با آنها ملاقات کرده ام شکل گرفته است. «من خیال تو نیستم» اثری سرگرم کننده است که روایتی رئالیستی را در فضایی انتزاعی به مخاطب ارایه می کند. در واقع طراحی صحنه نمایش با نوع میزانسن و بازی بازیگران تفاوت دارد.

وی با گلایه از اینکه این نمایش مورد حمایت هیچ فرد و ارگانی قرار نگرفته است، گفت: زمانی که حرف از کار ارزشی به میان می آید حامیان مالی خصوصی پیش قدم نمی شوند اما ارگان ها می توانند کمک کنند در این زمینه نیز قول هایی به ما داده اند اما تاکنون هیچکدام عملی نشده است. متاسفانه تاکنون ۹۰ درصد از ارگان هایی که به ما قول همکاری دادند از کارشان منصرف شده اند و استدلالشان نیز این است که بودجه لازم به دستشان نرسیده است.

این نویسنده اضافه کرد: ارگان ها و نهادهای مربوط به دفاع مقدس نیز می گویند حمایت از یک کار تئاتر دفاع مقدسی در اولویت برنامه هایشان نیست. تعجب من این است که وقتی اسم ارگانی در ارتباط با شهدا است چطور حمایت از کاری در همین ارتباط در اولویتشان قرار ندارد.

این هنرمند تئاتر در پایان صحبت هایش گفت: این اثر نمایشی در چهاردهمین جشنواره مقاومت مورد تقدیر گرفت و قول حمایت و اجرای عموم به ما دادند اما این قول هیچ گاه عملی نشد. این اجرا نیز به لطف حسین پارسایی و مجید رجبی معمار میسر شده است چون پیش از این تماشاخانه ایرانشهر در اختیار گروه های خاصی قرار می گرفت.

نمایش «من خیال تو نیستم» به کارگردانی حمید شریف زاده از ۲ خرداد در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. در این نمایش که نویسندگی آن را حمید شریف زاده بر عهده دارد نیما رئیسی، رویا بختیاری، مهدی فریضه، بهاران بنی احمدی و کیمیا ملّایی به ایفای نقش می پردازند.

 

کد N1263248

وبگردی