آفتاب

مهدی چمران: مخالف دولتی شدن شهرداری هستم

مهدی چمران: مخالف دولتی شدن شهرداری هستم

موضوع بی‌توجهی دولت به مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه همچنان از سوی کارشناسان امور شهری مورد انتقاد است.

 رئيس شوراي‌عالي استان‌ها نيز در مقام يكي از منتقدان جدي به اين برنامه بارديگر در نشست هم‌انديشي روساي شوراهاي اسلامي و شهرداري كلانشهرهاي كشور به انتقاد پرداخت. مهدي چمران، با بيان اينكه دولت در برنامه ششم به مديريت شهري بي‌توجهي كرده و به‌دنبال دريافت درآمد و ماليات بيشتر است، با قرار گرفتن شهرداري به‌عنوان زيرمجموعه دولت به‌شدت مخالفت كرد. وي در اين نشست كه در تالار شهر مشهد برگزار شد، تأكيد كرد: در لايحه برنامه ششم توسعه كه توسط دولت به مجلس ارائه‌ شده، هيچ‌گونه بحث و موضوعي درباره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و نقش آنها وجود ندارد. به‌گفته وي تدوين سياست‌هاي شورايي در دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار دارد و در اين‌ ارتباط هم به مقام معظم رهبري نامه‌اي نوشته شده است. رئيس شوراي‌عالي استان‌ها همانند قبل به 2بند بسيار مهم از برنامه ششم اشاره داشت كه به موضوع درآمدهاي شهرداري‌ها مربوط است و درصورت تصويب نهايي در مجلس مي‌تواند بخش زيادي از درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها را محدود كند. طبق اين بندها درآمد شهرداري‌ها از ماليات بر ارزش افزوده به‌حساب خزانه واريز شده و سپس توسط دولت و از سوي استانداري‌ها تخصيص خواهد يافت. چمران در اين‌باره يادآور شد: مي‌توانستيم اين موضوع را از طريق كميسيون تلفيق مجلس اصلاح كنيم. البته از رئيس كميسيون تلفيق خواستار برگزاري مجدد جلسه اين كميسيون شديم كه ايشان هم پذيرفتند اما به‌دليل محدوديت‌هاي ايجاد شده در قوانين بالادستي اين مهم محقق نشد. رئيس شوراي‌عالي استان‌هاي كشور با تأكيد بر اينكه موضوع ماليات بر ارزش افزوده مغايرت‌هاي فراواني با قوانين دارد، اظهار كرد: درصورت تحقق اين مهم، شهرداري‌ها به سوي سيستم مديريت سنتي سوق داده مي‌شوند و زيرمجموعه دولت قرار مي‌گيرند كه ما با آن به‌شدت مخالف هستيم.
چمران گفت: استقلال شهرداري‌ها، خودكفا شدن و جدايي آنها از سيستم دولتي همواره يك اصل بوده است درحالي‌كه هم‌اكنون تلاش مي‌شود تا شهرداري‌ها دولتي و همانند يك شركت زيرنظر دولت باشند.

  • همه دوست دارند شوراها را بكوبند

رئيس شوراي‌عالي استان‌ها در حاشيه نشست هم‌انديشي روساي شوراهاي اسلامي و شهرداران كلانشهرهاي كشور درباره تعامل شوراها با دولت گفت: بنده به هيچ عنوان معتقد به عدم‌تعامل شوراها با دولت نيستم، چرا كه همه جزئي از نظام جمهوري اسلامي هستيم، اما با اين حال همه دوست دارند شوراها را بكوبند. وي خاطرنشان كرد: البته عدم‌تعامل با شوراها در سطوح مختلف وجود دارد، اخيراً شاهد بوده‌ايم قوه قضاييه 5نفر از اعضاي شوراي شهر تبريز را دستگير و به زندان فرستاد، بعد از آن 7نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر مرند نيز دستگير شدند، حتي نمايندگان شوراي اسلامي شهر كرمانشاه نيز به دادگاه احضار شدند، اين اتفاقات نشان مي‌دهد همه به‌دنبال اين هستند كه به‌نوعي شوراها را بكوبند، قوه قضاييه هم همينطور است. مهدي چمران با انتقاد از بي‌توجهي به خواسته‌هاي شوراهاي اسلامي شهرها در تدوين لايحه برنامه ششم از سوي دولت، خاطرنشان كرد: بنده در جلسه هيأت دولت حضور يافتم و انتقادات خود نسبت به اين لايحه را مطرح كردم و با وجود وعده‌اي كه نسبت به حذف ماده يك آن از سوي مسئولان داده شد، اما پس از ارائه لايحه به مجلس شوراي اسلامي، شاهد خلف وعده دولت در اين ارتباط بوديم.

  • نگرش برنامه ششم توسعه در تضاد با استقلال شهرداري‌ها

نماينده شهرداران كشور گفت: برنامه ششم توسعه بررسي بودجه شهرداري‌ها را برعهده شوراي برنامه‌ريزي استانداري‌ها گذاشته كه اين امر در تضاد با استقلال شهرداري‌ها و ساختار غيردولتي آنهاست. صادق نجفي در نشست هم‌انديشي روساي شوراهاي اسلامي و شهرداران كلانشهرهاي كشور تأكيد كرد: با جدا شدن سازوكار تنظيم بودجه شهر از دست شوراها و شهرداري‌ها، طبيعي است كه روند وصول درآمد، كند و كم‌اثر خواهد بود. وي متذكر شد: همين امروز كه بودجه‌بندي در اختيار شورا و شهرداري است، درحوزه‌اي مانند حمل‌و‌نقل شاهديم كه سهم بخش‌هاي دولت به سختي محقق مي‌شود، طبيعي است كه وقتي اين سازوكار، تمام‌و‌كمال در دست دولت باشد، ديگر به تحقق همين رقم‌هاي اندك هم اميدي نخواهد بود.

کد N1261477

وبگردی