آفتاب

خطرات سیگار و قلیان | گفت‌و‌گوی همشهری آنلاین با معاون وزیر بهداشت

خطرات سیگار و قلیان | گفت‌و‌گوی همشهری آنلاین با معاون وزیر بهداشت

همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت، در آستانه هفته بدون دخانیات، از مضرات مصرف سیگار و به ویژه قلیان می‌گوید.او معتقد است که خطرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.بنابراین، قلیان را هم به خانه‌های خود راه ندهید.

دكتر علي اكبر سياري به همشهري آنلاين گفت: مصرف دخانيات، مهمترين عامل مرگ‌هاي قابل پيشگيري است .تنباكو و توتون حاوي بيش از 4 هزار ماد ه شيميايي است كه بيش از 40 نوع از آن‌ها مواد محرك يا سمي و سرطان زا هستند.

  • مجله مقابله با سيگار

معاون بهداشت وزير بهداشت، افزود:سيگاري‌هاي بزرگسال، به طور متوسط بيش از 13 سال از زندگي خود را بدليل مصرف سيگار از دست مي‌دهند و تقريبا 50 درصد سيگاري‌ها از بيماري‌هاي مرتبط با تنباكو مي‌ميرند.

  • اثرات نيكوتين بر بدن

سياري گفت: جزء اعتياد آورسيگار، نيكوتين است كه با اثر بر دستگاه اعصاب مركزي سبب اعتياد مي‌شود. نيكوتين سيگار و تنباكو، به سرعت جذب جريان خون مي‌شود و ظرف 30 ثانيه به مغز مي‌رسد و روي سلول‌هاي عصبي آن اثر مي‌گذارد.

معاون وزير بهداشت، ميانگين سن شروع سيگار در كشور در مردان را 19 سال و در زنان را 21 سال ذكر كرد و اظهار داشت: ميانگين تعداد سيگار مصرفي در كل كشور در روز بين 14-13 عدد و ميانگين گروه سني هم بين 65- 15 سال است.

به گفته سياري، مصرف دخانيات، سبب افزايش خطر بسياري از بيماري‌ها نظير بيماري‌هاي قلبي- عروقي، سكته مغزي،پوكي‌استخوان، ديابت، ناراحتي و عفونت‌هاي تنفسي، اختلالات عروقي و زخم‌هاي معده مي‌شود.ا

حتمال ناتواني جنسي مردان سيگاري، حدود دو برابر بيش از مردان غير سيگاري است.در زنان، كشيدن سيگار، مي‌تواند منجر به نازايي و ايجاد مشكلاتي در حين حاملگي شود.زناني كه سيگار مي‌كشند بيشتر دچار نازايي، حاملگي خارج رحمي، سقط خود به خودي و زايمان جنين مرده مي‌شوند.

معاون وزير بهداشت خاطر نشان كرد: دخانيات، خطر انواع سرطان‌ها از سر تا پا را زياد مي‌كند كه سرطان‌هاي سر و گردن، سرطان‌هاي ادراري مانند مثانه و كليه،  و سرطان خون از جمله اين سرطان‌ها است.

  • سيگار را ترك كنيد ولي قليان را جايگزين آن نكنيد

سياري گفت: قليان را براحتي به خانه‌هاي خود راه ندهيد. خطرات قليان به مراتب بيشتر از سيگار است. توتون قليان، بسيار نامرغوب است و مواد مصنوعي افزودني به آن گازهاي سمي زيادي توليد مي‌كند.

به گفته معاون وزير بهداشت، قليان 400 ماده سمي و سرطان زا دارد. تنباكوهاي ميوه اي علاوه بر اين 400 نوع سم ، مواد مضرتري دارند كه از پوست ميوه تخمير شده با مواد افزودني تهيه مي‌شوند و مي‌توانند باعث آلرژي، آسم و حساسيت شوند.

سياري تاكيد كرد: نيكوتين كه ماده اعتياد آور تنباكو است، باعث مي‌شود فردي كه قليان مي‌كشد براي تامين نياز خود در طول زمان قليان بيشتري بكشد.

به گفته او، افراد هنگام كشيدن قليان، پك‌هاي عميق‌تري مي‌كشند و همچنين مدت زمان زيادتري را صرف مي‌كنند در نتيجه، يك قليان ده‌ها برابر يك سيگار، دود و گاز وارد ريه مي كند.

سياري افزود: هروعده قليان معادل 100-50 نخ سيگار است.افرادي كه سيگار مي‌كشند بيشتر از سيگاري‌ها، مستعد اعتياد به مواد مخدر و حشيش مي‌شوند.

 به گفته معاون وزير بهداشت، انتقال عفونت‌هايي از قبيل سل، ويروس تبخال، ميكرب هليكوباكترپيلوزي( عامل زخم معده) هپاتيت و ويروس‌هاي عامل عفونت‌هاي تنفسي و سرماخوردگي و بيماري‌هاي روده اي تنها بخشي از بيماري‌هايي است كه همگي از طريق مصرف قليان مشترك انتقال مي‌يابد.

كشيدن قليان مي‌تواند سبب افسردگي، رنگ پريدگي، سردرد، سرگيجه، اختلالات گوارشي، بروز ناراحتي‌هاي قلبي و عروقي شود و احتمال ابتلا به سرطان را هم افزايش دهد. اگزماي دست، مشكلات دنداني و تحليل استخواني فك و صورت از ديگر عوارض مصرف قليان است.

کد N1260468

وبگردی