آفتاب

توجه دستپخت به اخلاق و محیط زیست | صحبت با مدارس آشپزی دنیا

توجه دستپخت به اخلاق و محیط زیست | صحبت با مدارس آشپزی دنیا

همشهری آنلاین: عوامل برنامه «دستپخت» در نشست این مسابقه آشپزی از ویژگی های آن که به اخلاق و محیط زیست توجه دارد، سخن گفتند.

به گزارش مهر، نشست برنامه تلویزیونی «دستپخت» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود با حضور شاهرخ امیرمعزی تهیه کننده، وحید حسینی کارگردان، فرانسوا حسین داور بین‌المللی، سامان گلریز، کامران سروش، الهه سلامی و معین معینی دیگر داوران این مسابقه آشپزی، مجید بهره مند مجری، امیرحسین طالبی مدیر تولید و مجری طرح برنامه و همچنین سایر عوامل آن در لوکیشن برنامه برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست درباره شکل گیری مسابقه «دستپخت» عنوان کرد: «دستپخت» امروز و بعد از یک سال به عنوان یک دانشگاه آشپزی محسوب می‌شود و مردم این مسابقه را مثل یک سریال دنبال می‌کنند. اکنون ۹ شرکت کننده در مدت ۱۰ روز در مسابقه رقابت می‌کنند و ویژگی این برنامه این است که شرکت کننده‌ها به تناوب حذف می‌شوند و روز دهم تنها یک نفر باقی می‌ماند.

توجه به غذاهای سنتی ایران و ملل مختلف

وی با اشاره به غذاهایی که در این برنامه در دستور پخت قرار می‌گیرند، ادامه داد: ما در این مسابقه به غذاهای محلی گوشه و کنار ایران و همچنین غذاهای سنتی ملل مختلف توجه می‌کنیم. البته منظور از غذاهای ملل غذاهای فرنگی مثل پاستا یا استیک نیست بلکه غذاهای مطرح و سنتی کشورهایی مکزیک، عرب، ایتالبا، فرانسه و... را در دستور کار قرار داده‌ایم.

کارگردان برنامه «دستپخت» درواکنش به سوالی درباره حضور خود در این برنامه که باعث استرس شرکت کننده ها می شود، یادآور شد: در این مسابقه هم داوران ما جدی هستند و هم خود ما صریح هستیم. با این حال گاهی به من گفته می شود که به شرکت کننده‌ها استرس وارد می‌کنم. اتفاقا باید گفت از آنجایی که حدود ۹۹ درصد این شرکت کننده‌ها جلوی دوربین نرفته‌اند من ابتدا با آنها ارتباط دوستانه‌ای برقرار می‌کنم تا جلوی دوربین راحت باشند.

امیرحسین طالبی مدیر تولید و مجری طرح برنامه نیز در این نشست عنوان کرد: ما این برنامه را با 6 دوربین ضبط می‌کنیم و در هر روز 8 ساعت راش داریم که حدود 50 دقیقه از آن را پخش می‌کنیم.

سامان گلریز از ایده پردازان اصلی

شاهرخ امیرمعزی تهیه کننده برنامه نیز درباره حامی برنامه تصریح کرد: این نوع برنامه‌ها بسیار پر هزینه هستند و ما به دنبال این بودیم که برنامه را آنقدر حرفه‌ای طراحی و تولید کنیم که یک شرکت قوی هزینه‌های آن را تامین کند. شرکت‌های حامی این برنامه نیز در ایران مشغول به فعالیت هستند و کارمندانی را در استخدام خود دارند و اینگونه نیست که ما برای برنامه ای فرمول‌ها، دکور و شکل و شمایل ایرانی ساخته می‌شود از برندهای خارجی کمک بگیریم.

وی با اشاره به ایده اولیه «دستپخت» توضیح داد: استارت اولیه «دستپخت» دی ماه سال ۹۳ زده شد و سامان گلریز از ایده پردازان اصلی برنامه بود. هدف اولیه ما هم برای تولید این برنامه این بود که نگرش مردم را نسبت به آشپزی تغییر دهیم.

امیرمعزی به تیم برنامه اشاره کرد و گفت: آن زمان یک نیم نحقیق هفت نفره تشکیل شد که اطلاعات غذای ملل و غذاهای ایرانی را در گوشه و کنار کشور جمع آوری کرد. ما به دستورات اولیه غذاها می‌پرداختیم و غذاهایی انتخاب شدند که رو به فراموشی بودند. بعد از آن حدود چهار ماه ساخت دکور برنامه طول کشید و ما آغاز به کار کردیم.

غذای ایرانی به سادگی در پاریس پیدا نمی‌شود

فرانسوا حسین داور بین‌المللی «دستپخت» نیز در این نشست اظهار کرد: برای من جالب بود که غذاهای ایرانی با سبزی های تازه پخته می‌شود و به هر شهری که می‌رفتم، می دیدم که غذاهای مخصوص به خود را دارد.

وی ادامه داد: زمانی که غذاهای ایرانی را تست کردم، تصمیم گرفتم طراحی و ایده های جدیدی به آشپزهای ایرانی بدهم. غذای ایرانی در پاریس به سادگی پیدا نمی شود به این دلیل که اروپایی ها غذاهای ایرانی را چندان نمی‌شناسند.

توجه به مسایل محیط زیستی و اخلاق

کارگردان «دستپخت» در بخش دیگر سخنان خود درباره عنوان بین‌المللی این مسابقه آشپزی بیان کرد: هدف از عبارت بین‌المللی این است که ما می‌خواهیم بین‌المللی شویم. ما با مدارس و موسسه‌های بین المللی آشپزی در مراوده هستیم تا شرکت کننده‌ها و داوران ما در در برنامه‌های آنها و شرکت کننده ها و داوران آنها در مسابقه ما حضور داشته باشند. برای این کار ابتدا لازم بود که این مدارس ما را بپذیرند و حالا بعد از ۱۰۰ قسمت از مسابقه این اتفاق رخ داده است.

سامان گلریز در پایان این نشست عنوان کرد: برنامه های مسابقه بین‌المللی معمولا به اسراف توجهی ندارند و اگر غذا کمی شور و شیرین باشد آن را دور می‌ریزند. هیچ برنامه‌ای مثل «دستپخت» به مسایل زیست محیطی واکنش نشان نداده است اما برنامه ما در وهله اول به اخلاق و در وهله دوم به محیط زیست توجه دارد.

کد N1260230

وبگردی