آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

صنایع دستی از نبود بنگاه‌های اقتصادی و صنعت توریسم لطمه خورده است

صنایع دستی از نبود بنگاه‌های اقتصادی و صنعت توریسم لطمه خورده است

یک هنرمند صنایع دستی و دارنده نشان ملی مرغوبیت عدم وجود صنعت توریسم و بنگاه‌های اقتصادی را موجب آسیب دیدن صنایع دستی می‌داند.

شهرزاد علیاری در گفتگو با مهر و در پاسخ به این که اعطای نشان ملی به صنایع دستی چه امتیازاتی را به دنبال دارد گفت: این نشان باعث ایجاد یک فضای رقابتی میان آثار و سنحش آنها با یکدیگر می‌شود. از سوی دیگر با تعیین ملاک‌ها و معیارهای کیفی، هنرمندان را به ارتقای کیفیت آثار خود تشویق می‌کند.

این دارنده نشان ملی مرغوبیت همچنین معتقد است: اعطای این نشان موجب می شود تا علاوه بر بالا رفتن کیفیت آثار، کارها شخصیت حقوقی هم پیدا کنند و این مساله، آن هم در شرایطی که ما قانون کپی رایت را نپذیرفته ام، موصوع بسیار مهمی است.

علیاری، یکی دیگر از فواید نشان ملی را هموار شدن مسیر برای ورود آثار به حوزه بین‌الملل دانست و افزود: این کارها با ارائه مهر اصالت، تحت حمایت یونسکو قرار می‌گیرند و صادرات بهتری می‌توانند داشته باشند و بهتر به کشورهای دیگر معرفی می‌شوند.

این تولیدکننده زیورآلات سنتی به پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب اشاره و بیان کرد: امروز، هزینه تولید بالا رفته و بسیاری اجناس ارزان قیمیت با کیفیت نازل وارد بازار شده و سطح سلیقه مخاطب را پابین آورده اند.

به گفته علیاری، صنعت توریسم در کشور ما چندان فعال نیست از سوی دیگر مراکز و بنگاه‌های اقتصادی قدرتمندی هم وجود ندارند و نبود این دو موجب ایجاد مشکلات بسیار برای هنرمندان شده است.

این هنرمند صنایع دستی نوآوری و بازاریابی را دو ضرورت دانست و افزود: سازمان میراث فرهنگی باید تیمی متشکل از هنرمندان و بازاریاب‌ها تشکیل دهد تا مسیر برای هنرمندان هموار شود و مخاطب امروز خود را بهتر و بیشتر بشناسند. از سوی دیگر هنرمندان هم باید به ارائه کارهایی هماهنگ با نیازهای روز جامعه بپردازند.

کد N1259703

وبگردی