آفتاب

دانشگاه علوم پزشکی تبریز نقش فعالی در توسعه برنامه کشوری پیشگیری از سکته مغزی دارد

دانشگاه علوم پزشکی تبریز نقش فعالی در توسعه برنامه کشوری پیشگیری از سکته مغزی دارد

تبریز- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه این دانشگاه نقش فعالی در توسعه برنامه استروک کشور دارد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعال ترین دانشگاه کشور در عرصه ترومبولیز استروک (تجزیه لخته های خونی در سلول های مغز) بوده و نقش فعالی در برنامه ملی پیشگیری از سکته مغزی دارد.

محمد حسین صومی عصر پنجشنبه در نشست اساتید دانشگاه ها با رئیس ستاد علوم و فناوری های شناختی کشور در تبریز با اشاره به فعالیت های انجام شده دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه علوم شناختی گفت: این دانشگاه 50 درصد طرح های حوزه علوم شناختی مصوب خود در ستاد کشوری را حمایت می کند.
وی جذب یک نفر هیات علمی فارغ التحصیل خارج از کشور(فرایبورگ سویس) در حوزه علوم شناختی را از دیگر فعالیت های این دانشگاه بر شمرد.
صومی اظهار کرد : مرکز تحقیقات علوم اعصاب با ستاد علوم شناختی استان، تدوین برنامه گروه پیشرو برای انجام مطالعات با رویکرد ارزیابی و توانبخشی شناختی در حوزه بیماریهای عروقی مغز و ارایه طرحهای مشترک به ستاد علوم و فناوریهای شناختی مشارکت را داشته است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه اختصاصی بیماری های اختلال عصبی و شناختی در مرکز تحقیقات علوم اعصاب این دانشگاه گفت: جلسات سخنرانی ترویجی در حوزه توانبخشی شناختی و برنامه ریزی جهت مدون سازی نشست های علمی در حوزه علوم شناختی با همکاری دانشمندان برجسته داخل و خارج کشور برگزار و آزمایشگاه های مرکز تحقیقات علوم اعصاب به سیستم های رفتاری- شناختی تجهیز و مدل های مختلف حیوانی مرتبط با بیماریهای شناختی راه اندازی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: تفاهم نامه ماموریت گرایی مرکز تحقیقات علوم اعصاب با معاونت تحقیقات و فناوی برای حمایت از دو بیماری شایع و مهم ایجاد اختلال شناختی استروک و آلزایمر منعقد شده است.
وی با اشاره به برنامه راه اندازی انستیتوی بین المللی سالمندی پروفسور علوی در تبریز گفت: این مرکز یکی از عرصه های مهم مطالعات و توانبخشی شناختی و مشارکت فعال مرکز تحقیقات علوم اعصاب در برنامه ریزی های مرتبط با آن نهاد محسوب می شود.
صومی ادامه داد: 'استروک ریجستری' به عنوان پایگاه اطلاعاتی مهم بیماران برای انجام انواع مطالعات ارزیابی و توانبخشی های شناختی بعد از استروک است که تا حال اطلاعات حدود 2500 بیمار در آن جمع آوری شده است.
وی همچنین به ارتباطات بین المللی مرتبط این دانشگاه با دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه ادنسه اشاره کرد.
وی مشارکت و حمایت ستاد علوم شناختی کشور از برنامه های مطالعاتی توانبخشی شناختی بعد استروک و راه اندازی کلینیک جامع مرتبط را خواستار شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: برای راه اندازی مرکز جامع 'نقشه برداری مغز' در منطقه آمایشی شمالغرب کشور به عنوان قطب تحقیقاتی خدماتی با مشارکت دانشگاههای ذیربط نیازمند حمایت هستیم.
61201/518
کد N1259340

وبگردی