آفتاب

معاون پژوهشی وزیر علوم: بودجه پژوهش در اولویت قرار گیرد

معاون پژوهشی وزیر علوم: بودجه پژوهش در اولویت قرار گیرد

تهران - ایرنا - معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در نظام مدیریتی کشور و در جهت نیل به توسعه باید به نقش پژوهش و پژوهشگر اهمیت بیشتری داده شود و در بودجه ریزی کشور، بودجه پژوهش در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرهنگستان علوم، وحید احمدی روز پنج شنبه در مراسم تجلیل از زمین شناسان و پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور و منتخب فرهنگستان علوم با تشکر از اقدام ارزشمند این فرهنگستان برای تجلیل از پژوهشگران جوان و استادان برجسته در حوزه های علوم پایه تاکید کرد: باید برای پژوهش نقش سرمایه ای قائل شد.
وی اظهار داشت: در دانشگاه ها هم باید مساله پژوهش در اولویت قرار گیرد چرا که متاسفانه همین میزان بودجه اختصاص داده شده برای پژوهش نیز صرف پژوهش نمی شود.
همچنین یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم با تبریک ایام ولادت امام زمان (عج) در سخنانی با اشاره به کارهای برجسته علمی ابوریحان بیرونی، در مورد دومین دوره معرفی پژوهشگران برجسته جوان در حوزه های علوم پایه کشور توضیحاتی داد .
ثبوتی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که باید قدردان تلاش های استادان و دانشمندان کشور به خصوص جوانان باشیم.
در ادامه مراسم محمد رضا شمس اردکانی دبیر فرهنگستان علوم ضمن تبریک ایام نیمه شعبان با ابلاغ تشکر دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم گفت: ریاست فرهنگستان به دلیل شرکت در مراسم دیگری که پیشتر قول آن را داده بود، نتوانست در این جلسه حضور داشته باشد.
شمس اردکانی در ادامه سخنان خود با اشاره به روز ابوریحان بیرونی گفت: ابوریحان یکی از دانشمندان جامع الاطراف حوزه تمدنی اسلام و ایران است که به علوم پایه بیش از رشته های دیگر پرداخته است و تجلیل از پژوهشگران علوم پایه در روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی اقدام بسیار ارزشمندی است.
وی ادامه داد: البته ابوریحان در سایر رشته های علمی و از جمله پزشکی نیز صاحبنظر است و آثار ارزشمندی دارد که به عنوان مثال می توان به کتاب ' صیدنه' ابوریحان اشاره کرد که منبع مهمی برای پژوهشگران در مبحث گیاهان دارویی است.
دبیر فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب 'التفهیم ' ابوریحان بیرونی اظهار داشت: این کتاب به فارسی ترجمه شده و یکی از شاهکارهای حوزه تمدنی ما است و شاید مناسب باشد که در رشته های علوم پایه کشور به این کتاب توجه شود و این کتاب تدریس شود.
شمس اردکانی در پایان سخنان خود بر این نکته تصریح کرد که باید در کشور نیاز به پژوهش ایجاد شود.
در ادامه دکتر علی درویش زاده رئیس شاخه زمین شناسی، دکتر مگردیچ تومانیان رئیس شاخه ریاضی و دکتر محمد مهدی شیخ جباری رئیس شاخه فیزیک گروه علوم پایه فرهنگستان علوم توضیحات مختصری در خصوص روند انتخاب برگزیدگان ارائه کردند.
در این مراسم محمد حسن نبوی به عنوان زمین شناس برجسته، کاظم سید امامی به عنوان استاد برجسته زمین شناسی، مجید سلیمانی دامنه پژوهشگر جوان برجسته ریاضی، سید اکبر جعفری و عباس صابری به عنوان پژوهشگران جوان برجسته فیزیک و بهنام کشاورزی به عنوان پژوهشگر جوان برجسته زمین شناسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 تقدیر شدند.
در پایان مراسم، منتخبان فرهنگستان علوم در سخنانی توضیحاتی در مورد فعالیت های علمی و پژوهشی خود بیان کردند.
علمی 9014** 1336
کد N1259240

وبگردی