آفتاب
سخنگوی انجمن هنرمندان نقاش به ایلنا خبر داد؛

پیگیری تخریب تابلوی سردار اسعد بختیاری/ تشکیل کمیته ارزیابی آثار هنری

پیگیری تخریب تابلوی سردار اسعد بختیاری/ تشکیل کمیته ارزیابی آثار هنری

سخنگوی انجمن هنرمندان نقاش با بیان اینکه کمیته ارزیابی و کارشناسی آثار هنری در انجمن تشکیل شده، گفت: خبرهایی مبنی بر اینکه آثار هنری در شرایط بدی مرمت می‌شوند شنیده‌ایم و قطعا موضوع تخریب اثر فاخر کمال‌الملک را به شدت پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی‌ست که در برخی خبرگزاری‌ها و فضاهای مجازی خبری مبنی بر تخریب اثر فاخر کمال‌الملک با عنوان «سردار اسعد بختیاری» هنگام مرمت منتشر شده‌است.

به گفته حسین‌علی جعفریان مدیر گروه بخش مرمت کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرمت این تابلو حدود 6 سال پیش انجام شده است.

او پیش از این به رسانه‌ها گفت: «ما اتفاقا برای مرمت این تابلو خود اثر ‏را مرمت نکردیم بلکه لایه پارچه در بخش تکیه‌گاه و کلاف چوبی‌اش را درست کردیم و نوارگیری انجام دادیم.»

منیژه صحی (سخنگوی انجمن هنرمندان نقاش) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تخریب این اثر هنگام مرمت اظهار داشت: ابتدا باید اثر را ببینیم و کارشناسان با بررسی آن تشخیص بدهند آیا مرمت انجام شده روی اثر  غلط بوده و اثر حین مرمت آسیب‌دیده یا تابلو دچار مشکلات بعدی شده همچنین میزان پوسیدگی و دیگر مشکلات آن بررسی شود و پس از انجام این موارد می‌توانیم با نظر کارشناسی دقیق بگوییم که این اثر آسیب دیده یا نه.

او اظهار کرد: البته ما خبرهایی مبنی بر اینکه این آثار در شرایط بسیار بدی مرمت و بازسازی می‌شوند نیز شنیده‌ایم و قطعا موضوع تخریب این اثر فاخر کمال‌الملک و دیگر موارد در جلسه هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش مطرح می‌شود و به شدت پیگیر این موضوع خواهیم بود چراکه این آثار از اموال ملی محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه کمیته ارزیابی و کارشناسی آثار هنری به تازگی در انجمن هنرمندان نقاش تشکیل شده‌، اظهار کرد: ارزیابی، کارشناسی و قیمت‌گذاری آثار هنری همچنین بازدید از آثار موجود در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی مانند بانک‌ها ، موزه‌ها، مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و ... از جمله کارهای این کمیته است.

سخنگوی انجمن نقاشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرمت آثاری هنری نیز از وظایف این کمیته است، تصریح کرد: اگر اثری آسیب ببیند، ‌اثر از صاحب آن تحویل گرفته می‌شود و پس از انجام کارهای کارشناسی و تشخیص تخصصی توسط کارشناسان خبره و مرمت‌کاران اصل یا کپی بودن اثر و تخریب آن تایید و اقدامات لازم برای مرمت اثر انجام می‌شود.  

صحی با بیان اینکه سیاست‌های کلی این کمیته اعلام شده و پس از مشخص شدن کار‌شناسان به سازمان‌ها و ارگان‌ها فراخوان می‌دهیم تا اگر مواردی مربوط به این کمیته است با ما تماس بگیرند، ادامه داد: انجمن نقاشان تا قبل از تشکیل این کمیته در این موارد مراجعه‌کننده‌ای نداشت و مجموعه‌داران و سازمان‌ها و ارگا‌ن‌ها در صورتی که مشکلی برای آثار هنری‌ پیش بیاید، می‌توانند از ۴ الی ۵ ماه آینده که کمیته به طور رسمی شروع به کار می‌کند، به انجمن نقاشان مراجعه کنند.

او درباره قیمت‌گذاری آثار گفت: قیمت‌گذاری آثار یکی از مسائل مهم است. در حقیقت قیمت‌گذاری اثر به مسائلی از جمله قدمت اثر، فعالیت‌های هنرمندِ خالق اثر، دوره خلق اثر و... بستگی دارد و یکی از کارهای این کمیته همانطور که گفته شد قیمت‌گذاری آثار هنری‌ست.

کد N1257462

وبگردی