آفتاب

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری محیط زیستی بین ایلام و واسط عراق

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری محیط زیستی بین ایلام و واسط عراق

ایلنا: تفاهم نامه همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست بین استان های ایلام و واسط عراق در 6 بند منعقد شد.

به گزارش ایلنا، مازیار سلیمان نژاد (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام) با اعلام این خبر گفت: در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات و خبرگزاری های نوار مرزی ایران و عراق و با توجه به حضور استاندار واسط عراق در ایلام ، تفاهم نامه همکاری های محیط زیستی بین استان ایلام و استان واسط منعقد شد.

وی بیان کرد: در این تفاهم نامه که به امضای "محمدرضا مروارید" و "مالک خلف وادی" رسید توسعه همکاریهای دو جانبه در زمینه حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی و منابع اکولوژیک منطقه حفاظت شده کولگ به منظور همسو نمودن فعالیت ها در راستای مدیریت یکپارچه زیست بومی در چارچوب قوانین و مقررات دو طرف مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: ارتقاء سطح حفاظتی زیستگاه های با ارزش منطقه، جلوگیری از تخریب سیمای طبیعی، حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری و ذخایر ژنتیکی و تشکیل گشت های مشترک و انجام پایش های مستمر جهت جلوگیری از شکار و صید غیر مجاز و بی رویه و همچنین انجام پروژه های مطالعاتی مشترک با هدف شناسایی پتانسیل های منطقه و تدوین طرح های مدیریت جامع منطقه به منظور برنامه ریزی مناسب برای حفاظت و بهره برداری پایدار از مفاد این تفاهم نامه است.

سلیمان نژاد ادامه داد: شناسایی مناطق مستعد گردشگری و تفرجی و ارایه راهکارهای علمی جهت استفاده های مناسب، تشکیل جلسات کارشناسی مشترک در زمینه محیط زیست با هدف تبادل نظر و ارایه راهکار در زمینه پایش ریزگردها،بیماریهای مشترک دام و حیات وحش و بیماریهای مشترک حیات وحش و انسان و همچنین پیگیری تعیین زیستگاه کولگ به عنوان پارک حفاظت شده فرامرزی(پارک صلح و دوستی) از جمله زمینه های همکاری مشترک است دو طرف است که در تفاهم نامه عنوان شده است.

گفتنی است واسط یکی از استان ‌های کشور عراق است که در شرق این کشور و هم مرز با ایران و استان ایلام بوده و بیشتر مردم آن مسلمان و شیعه هستند، مرکز این استان، شهر کوت است.

استان ایلام در همسایگی کشور عراق نیز با توجه به وجود طبیعت جنگلی، بیابانی و گوناگونی اقلیم از حیث زیست و تنوع گونه های جانوری یکی از استان های غنی و برخوردار کشور به شمار می رود.

37 گونه پستاندار، 183 گونه پرندگ، 59 مورد خزنده، چهار گونه دوزیستان و 30 گونه از ماهی ها تاکنون در استان ایلام شناسایی شده است.

کد N1257044

وبگردی