آفتاب
معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک

روش های غیراصولی و تبلیغات چاقی و لاغری تهدیدی برای سلامت مردم است

روش های غیراصولی و تبلیغات چاقی و لاغری تهدیدی برای سلامت مردم است

اراک - ایرنا - معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: روش های غیراصولی و تبلیغات رنگارنگ چاقی و لاغری تهدید جدی برای سلامت مردم است و تنها راه مورد تائید در این خصوص مراجعه به پزشکان متخصص تغذیه می باشد.

دکتر مصطفی دلاور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اقشار مختلف مردم به ویژه زنان و دختران جوان باورهای نادرستی در خصوص تناسب اندام دارند و با گرایش به درمان های غیراستاندارد در چاقی و لاغری سلامت خود را به خطر می اندازند.
وی اظهار کرد: تبلیغات ماهواره ای و شبکه های مجازی، روش های درمانی و رژیم های سنتی با داروهای گیاهی و همچنین مصرف داروهای چاقی و لاغری که حاوی مقادری موادمخدر و شیمیایی هستند، همه از نظر نظام سلامت مردود است و کسانی که به دنبال تناسب اندام هستند باید فقط به پزشکان متخصص تغذیه مراجعه کنند.
معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: تبلیغات واهی و اغوا کننده تنها دامنه سودجویی دارد و اقلام معرفی شده ممکن است عوارض جبران ناپذیری در بدن ایجاد کنند.
دکتر دلاور ادامه داد: تبلیغات و داروهای شبکه های ماهواره ای برای چاقی و لاغری به طور کامل رد شده است و استفاده از آن ها حتی می تواند با خطر مرگ همراه باشد.
وی اظهار کرد: برخی از تبلیغات چاقی و لاغری که از شبکه های سراسری و استانی رسانه ملی پخش می شود نیز باید با مجوز وزارت بهداشت باشد و ادعای بیان شده از سوی مراجع ذیربط تائید شود.
معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: ممکن است یک محصول خصوصیت درمانی داشته باشد اما کارایی که در تبلیغات به آن پرداخته می شود را نداشته باشد و به طور کلی با توجه به شرایط متفاوت جسمی افراد در این خصوص نمی توان یک نسخه واحد برای همه پیچید.
دکتر دلاور ادامه داد: بسیاری از تبلیغات قرص ها و داروهای چاقی و لاغری شبکه های ماهواره ای که مورد آزمایش قرار گرفته به هیچ عنوان با موارد ادعاها شده همخوانی ندارد و در آنها مواد شیمیایی پر خطر به ویژه ترکیبات مخدر شیشه به کار رفته است.
وی گفت: برای مثال داروی سوپر اسلیم که در شبکه های ماهواره ای بمبارات تبلیغی ایجاد کرده و بر روی آن تصویری از گیاهان دارویی به زبان چینی چاپ شده توسط وزرات بهداشت مورد آزمایش قرار گرفته است و ضمن آنکه هیچ گیاهی ادر ترکیبات آن نیست، از پنج نوع ماده شیمیایی خطرناک و سرطان زا تولد یافته است.
وی عنوان کرد: استفاده از این دارو با عوارضی از جمله سکته های قلبی، بروز سرطان ها، افسردگی بالا و افکار خودکشی در مصرف کننده همراه است.
معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک هشداد داد: مهمترین عوارض استفاده از پمادهای موضعی در بحث چاقی و لاغری، ایجاد حساسیت و عوارض پوستی شدید است و در داروهای خوراکی بسته به نوع مواد استفاده شده مشکلات کبدی، کلیوی، دستگاه گوارش، سیستم های هورمونی، بروز سرطان های مختلف، اعتیاد و افسردگی شدید بروز می کند.
وی گفت: در بحث داروهای گیاهی که در عطاری ها به فروش می رسد نیز مردم باید مراقبت های لازم را انجام دهند و به هیچ عنوان از این مراکز گیاهان و داروهایی که به شکل معجون و مخلوط درست شده، استفاده نکنند.
معاون دارو،و غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: هر گیاه یا دارویی که ساخته می شود باید پروانه تولید داشته باشد و ترکیبات دست ساز ممکن است با دامنه عوارض جدی برای فرد همراه باشد.
دکتر دلاور بیان کرد: به طور مثال عطاری ها می توانند گیاه شیرین بیان را به فروش برسانند اما قرص شیرین بیان که ترکیب چند گیاه است به دلیل استاندارد نبودن فرمول غیرمجاز است و این مسئله در خص پماد ها، شربت و انواع ترکیبات دیگر نیز صدق می کند.
وی گفت: در بحث تهیه گیاهان دارویی نیز باید دقت لازم به کار گرفته شود و در این راستا از کتاب های طب سنتی و توسط پزشکانی که مدرک طب سنتی دارند استفاده شود.
3005/6013/
کد N1256887

وبگردی