آفتاب
همزمان با هفته ارتباطات اعلام شد؛

همه آمارها از وضعیت ارتباطات ایران/ کشورهای پیشرو ICT را بشناسید

همه آمارها از وضعیت ارتباطات ایران/ کشورهای پیشرو ICT را بشناسید

جایگاه ایران در توسعه فناوری اطلاعات اگرچه با اهداف مدنظر در اسناد بالادستی، فاصله دارد اما بررسی ها از ارتقای این جایگاه در میان کشورهای منطقه و جهان حکایت دارد.

خبرگزاری مهر ، معصومه بخشی پور: همزمان با هفته جهانی ارتباطات، برآن شدیم تا وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را از منظر شاخص‌های توسعه یافتگی با توجه به اهدافی که در اسناد بالادستی نظام برآن تاکید شده است، مورد بررسی قرار دهیم.

بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه با توجه به میزان توسعه پهنای باند اینترنت بین الملل، بر آمادگی الکترونیکی و طراحی شاخص توسعه دولت الکترونیکی تأکید دارد. به گونه ای که سرانه پهنای باند و سایر شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه در رتبه دوم منطقه قرار گیرد. دسترسی ۶۰ درصد خانوار به شبکه پرسرعت از دیگر الزامات این برنامه بوده است.

بررسی‌ها از آمارهای اعلام شده از سوی مجامع جهانی، نشان می‌دهد که توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از نظر دسترسی به فناوریهای ارتباطی، آمادگی شبکه ای و توسعه دولت الکترونیک به نقطه قابل قبولی در میان کشورهای منطقه و جهان نرسیده است، اما در بخش زیرساختهای ارتباطی، قیمت استفاده از فناوریهای ارتباطی و نظام نوآوری، ایران جایگاه قابل قبولی در منطقه دارد.

آمارهای داخلی از توسعه ICT در ایران

مهدی فقیهی، رئیس دفتر فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس، در گفتگو با مهر، با اشاره به بررسی های به عمل آمده از وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، می گوید: براساس آخرین گزارشات تا پایان سال ۹۴، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به ۹۵ درصد رسید و ۲۱ میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده می کنند. در همین حال بررسی ها تا پایان دی ماه ۹۴ نشان می دهد که ۵۶ هزار و ۶۱۶ کیلومتر فیبرنوری در کشور ایجاد شده و ظرفیت شبکه انتقال نیز به ۲ هزار و ۶۷۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت پهنای باند IP داخلی ۲ هزار و ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه است، ادامه می دهد: ظرفیت اینترنت بین الملل ۲۸۰ گیگابیت بر ثانیه برآورد می شود و سهم تولید محتوای داخلی به خارجی در ایران، حدود ۳۰ به ۷۰ است. در همین حال ظرفیت ترافیک ارتباطی آسیا به اروپا با توجه به نقش ایران در این ترانزیت، ۳۶۴ گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است. تمام این آمارها نشان از پیشرفت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد اما با این وجود با اهداف توسعه ای فاصله داریم.

فقیهی با اشاره به اینکه ارزش بازار فناوری اطلاعات دنیا حدود ۳۵۰۰ میلیارد یورو است، خاطرنشان می کند: با توجه به نسبت یک درصدی ایران از نظر جمعیت در جهان، باید سهم ایران از بازار فناوری اطلاعات دنیا ۳۵ میلیارد یورو معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باشد اما برآوردها نشان می دهد هم اکنون این سهم کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از اقتصاد ایران را نیز ۲.۷ درصد اعلام کرده و می گوید: سالانه بالغ بر ۲۰۰ هزار دانش آموخته حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ التحصیل می شوند که توجه به مقوله فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف کشور، می تواند به ایجاد بازار کار برای این فارغ التحصیلان بیانجامد.

رئیس دفتر فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به اهداف مدنظر در برنامه پنجم برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، می افزاید: در این برنامه بر دسترسی ۶۰ خانوار ایرانی به شبکه ملی اطلاعات و اشتراک گذاری رایگان اطلاعات توسط دستگاههای اجرایی، تاکید شده است؛ اما با این حال بررسی ها نشان می دهد که در سال آخر این برنامه، ۲۱ میلیون کاربر به شبکه اینترنت متصل هستند و هنوز شبکه ملی راه اندازی نشده است.

وی می گوید: در برنامه پنجم توسعه به بسیاری از شاخص ها و اعداد مدنظر در حوزه دولت الکترونیک و خدمات و زیرساختهای ارتباطی نرسیده ایم. با این وجود در برنامه ششم توسعه، تاکیدی بر این ارقام توسعه ای وجود ندارد و بیشتر بر توسعه زیرساختها و خدمات محتوایی تاکید شده است. در این برنامه در حوزه تجارت الکترونیک، تحقق ۳۰ درصد تجارت الکترونیک از کل تجارت کشور، مدنظر قرار گرفته است.
کد N1256580

وبگردی