آفتاب

تپه پوستچی شیراز به دوره پیش از تاریخ تعلق دارد

تپه پوستچی شیراز به دوره پیش از تاریخ تعلق دارد

شیراز- ایرنا- گفت: کارشناس باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: آثار به دست آمده از کاوش ها در تپه پوستچی شیراز بیانگر این است که این تپه به دوره های پیش از تاریخ تعلق دارد.

علیرضا سرداری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: کاوش های باستان شناسی در تپه پوستچی که در جنوب بلوار رحمت شهر شیراز واقع شده منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره های پیش از تاریخ و تاریخ در این منطقه شده است.
سرپرست تیم کاوش درمنطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز افزود: این محوطه فرهنگی- تاریخی که در محدوده ای به مساحت 12 هکتار در کنار بلوار رحمت قرار دارد بی شک وسعتی بیش از این داشته اما متاسفانه در سال های اخیر بر اثر ساخت و سازها، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده است.
سرداری ادامه داد: شواهد اولیه حاصل از بررسی ها و کاوش های باستان شناسی، بیانگر وجود لایه های فرهنگی از دوره باکون در هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخ و همچنین متعلق به دوره اشکانیان است.
او بیان کرد: شواهد یاد شده، پیشینه شکل گیری شهر شیراز را به شش هزار و 500 سال پیش منسوب می کند.
سرداری افزود: درواقع به نظر می رسد که دشت میانکوهی شیراز با دربرداشتن محوطه ها، تپه ها و آثار تاریخی متعدد از دوران پیش از تاریخ، قابلیت سکونت از زمان نوسنگی داشته و با توجه به وسعت زیاد این محوطه در دوره باکون، این احتمال وجود دارد که تپه پوستچی یکی از بزرگ ترین مناطق این دوره است که می تواند در استان فارس کم نظیر باشد.
به گفته این باستان شناس، یافته های مکشوف از کاوش، شامل قطعات سفال های منقوش و ساده، مهره ها، ابزارهای سنگی و آثار معماری است که علاوه بر شناخت فرهنگ های قدیم در دشت شیراز، نحوه مراوده و چگونگی فعالیت های اقتصادی و تجاری منطقه را در محدوده ای گسترده تر تا رودکُر و دشت های دیگر استان فارس نیز مشخص می سازد.
وی افزود: برش هایی که در سال های گذشته درنتیجه خاکبرداری و تخریب از وسط تپه پوستچی صورت گرفته، آثاری تا عمق 6 متر را آشکار ساخته است و به نظر می رسد که چنانچه این کاوش ها تا لایه های پایین تر ادامه یابد، شواهدی از دوران قدیمی تر تا نوسنگی نیز یافت شود.
دوره باکون یکی از مهم ترین فرهنگ های عصر مس سنگی ایران و مرحله مهمی در زمینه تغییرات اجتماعی- اقتصادی جوامع پیش از تاریخ ایران در فارس محسوب می شود. با توجه به پژوهش های باستان شناسی، اطلاعات مفیدی از این دوره فراهم شده است که بیانگر گسترش یک فرهنگ نسبتا همگون با پراکنش سفال منقوش در سراسر فارس و استان های همجوار آن است.
کاوش های باستان شناختی تپه مهر علی در شهرستان اقلید در شمال فاس در سال های 1385 و 1387 مدارک قابل توجهی از فرهنگ دوره باکون را آشکار ساخت.

** تپه پوستچی مکان مناسبی برای کسب اطلاعات باستان شناسی
سرپرست تیم کاوش در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز اظهار داشت: شهر شیراز یک دشت و منطقه مهم تاریخی است که تپه پوستچی نیز یک منطقه باستان شناسی مهم و مربوط به دوران پیش از تاریخ است .
سرداری ادامه داد: تپه پوستچی یک محل مناسب برای استقرار و سکونت در دوران باستان بوده و به همین دلیل مکان مناسبی برای انجام فعالیت های باستان شناسی، کشف و کسب اطلاعات از دوران پیش از تاریخ و مربوط به هزاران سال قبل است.
وی اظهار داشت: ارائه اطلاعات بیشتر درباره تپه پوستچی شیراز نیازمند کار گسترده تر و همچنین مستلزم این است که روند کاوش ها در این منطقه تاریخی ادامه یابد تا ما به لایه ها و آثار بیشتری دست یابیم و پس از آن اطلاعات کسب شده را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.
سرداری گفت: مطالعه در این منطقه تاریخی می تواند منجر به شناسایی آثار گسترده و قابل توجهی شود که با ساخت موزه در محل، به طور دائمی در معرض نمایش عموم قرار گیرد.
کارشناس باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: عملیات کاوش در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز که کار مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز است از نیمه اردیبهشت ماه جاری آغاز شده و تا نوزدهم خردادماه 95 ادامه دارد.
وی افزود: در این کاوش ها 13نفر از دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز، یک نفر کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی فارس به سرپرستی مشترک علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان شناسی و دکتر حسنعلی عرب ازدانشگاه شیراز فعالیت دارند.
3002 /6118/ 1596
کد N1256180

وبگردی