آفتاب

آرامگاه خیام گلباران شد

آرامگاه خیام گلباران شد

مشهد- ایرنا- آئین گرامیداشت حکیم عمر خیام نیشابوری روز سه شنبه به ‌مناسبت روز ملی بزرگداشت این شاعر، ریاضیدان و فیلسوف بزرگ ایرانی با گلباران آرامگاه وی در نیشابور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آئین معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ، سرکنسول سفارت ترکیه در ایران، سرکنسول سفارت افغانستان در ایران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه، مسئولین اجرایی و جمعی از استادان علم و ادب، خیام‌ شناسان و آحاد مردم خطه شورانگیز نیشابور حضور داشتند.
اجرای موسیقی سنتی توسط گروه محلی 'نیشابورک' به سرپرستی محمد دهنوی و شعر خوانی شاعران بخش دیگری از این آئین بود.
عصر امروز نیز مراسم پایانی کنگره شعر 'از توس تا نیشابور' با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاعران مطرح ایران در باغ مصفای خیام نیشابور برگزار خواهد شد.
در این راستا مراسم تجلیل از استاد یدالله کابلی خوانساری خوشنویس برجسته کشور و خانواده مرحوم هوشنگ سیحون سازنده آرامگاه خیام، رونمایی از کتاب استاد اسماعیل تهرانی از اساتید موسیقی سنتی کشور و کتاب رباعیات خیام 'شکسته نستعلیق' به خط استاد محمد حیدری و کتاب خیام نوشته پروفسور پولاد، با حضور مسئولین و مردم نیشابور در باغ مصفای خیام برگزار می شود.
حکیم غیاث‌ الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری در 28 اردیبهشت 427 در نیشابور دیده به جهان گشود.
وی از ریاضیدانان، ستاره ‌شناسان و شاعران بنام ایران در دورهٔ سلجوقی است.
گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و حجة الحق لقب داشته است ولی آوازه وی بیشتر به واسطه نگارش رباعیاتش می باشد که شهرت جهانی دارد.
یکی از برجسته ‌ترین کارهای خیام اصلاح گاهشمار ایران در زمان وزارت خواجه نظام ‌الملک است.
وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود.
نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش در بارهٔ اصل پنجم اقلیدس نیز نام او را به عنوان ریاضیدانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده ‌است.
7498/ 6053/ 1257
کد N1256033

وبگردی