آفتاب

تقویت خدمات مددکاری اجتماعی ضرورتی برای مقابله با بحران سالمندی است

تقویت خدمات مددکاری اجتماعی ضرورتی برای مقابله با بحران سالمندی است

تبریز- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه الزهرای تهران گفت: تقویت خدمات مددکاری اجتماعی کلینیکی یا درمانی یکی از مهم‌ترین راهکاری‌هایی است که باید برای مقابله با بحران سالمندی انجام داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دکتر محمدتقی شیخی در نشست تخصصی ' سالمندی جمعیت ایران' در تبریز افزود: توسعه جوامع بشری دست در دست هم داد تا سنین زندگی و طول عمر افراد بالاتر برود اما متاسفانه متناسب با این اتفاق، راه حل‌ها و همچنین امکانات مورد نیاز برای زندگی سالمندان در جامعه ایجاد نشده است.
وی سن امید به زندگی در ایران را 74 سال اعلام و اظهارکرد: هرچند پدیده سالمندی در ایران به خوبی لمس نشده ولی تمامی بسترها برای افزایش تعداد سالمندان در ایران فراهم شده است.
استاد دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: کشورهای صنعتی بسیار زودتر از سایر کشورها با پدیده سالمندی روبرو شدند و درصدد یافتن راه حل‌هایی برای مدیریت آن برآمدند.
وی افزود: افزایش حقوق سالمندان و بازنشستگان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و ساخت مراکز نگهداری از سالمندان از جمله راه ‌هایی است که در دهه‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته برای مدیریت هر چه بهتر سالمندی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه جمعیت کشور ایران نیز به سمت سالمندی پبش می‌رود، گفت: باید با برنامه‌ ریزی‌ های دقیق و مورد نیاز راه ‌حل‌ هایی برای مدیریت هر چه بهتر جمعیت سالمند در آینده نزدیک ارائه دهیم تا آنان بتوانند پس از پشت سر گذاشتن 65 سالگی، زندگی سالم‌تری داشته باشند.
شیخی افزود: در گذشته سالمندان به همراه فرزندان و خانواده آنان در یک خانه زندگی می‌کردند اما با گذشت زمان و رواج زندگی آپارتمانی، سالمندان در دوره سوم زندگی و به خصوص با از دست دادن همسران خود جای خاصی برای زندگی ندارند.
وی اظهارکرد: از این رو باید تدابیر لازم برای تجدید نظر در برخی مسائل حقوقی زندگی سالمندان پس از فوت همسر اتخاذ شود.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرای تهران با بیان اینکه افراد با قرار گرفتن در دوره سالمندی با هزینه‌های جدیدی از جمله هزینه‌های درمانی روبرو می‌شوند، گفت: حقوق ناچیزی که به بازنشستگان پرداخت می‌شود، کفاف این هزینه ها را نمی‌کند.
وی پیشرفت مددکاری اجتماعی در جامعه را یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت پدیده سالمندی در کشورعنوان کرد و افزود: مددکاری اجتماعی در جامعه ما مغفول مانده و در بیشتر دانشگاه‌های مطرح کشور رشته‌ای با عنوان مددکاری اجتماعی وجود ندارد و فارغ التحصیلان اندک این رشته نیز از آینده شغلی مناسبی برخوردار نیستند.
شیخی با بیان اینکه 8.3 درصد از جمعیت کشور سالمند هستند، گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال 2050 این عدد به 20 درصد خواهد رسید.
وی تاکید کرد: ضروری است سیاست گذاری های مورد نیاز برای مقابله با این بحران انجام شود و کشور خود را برای ظهور این پدیده به نحوی شایسته آماده کند.
استاد دانشگاه الزاهرا گفت: باید علاوه بر خانه‌های سالمندی، مراکز گذران اوقات فراغت نیز برای استفاده سالمندان ایجاد شود که همت بیش از پیش دستگاه های اجرایی مسوول را می طلبد.
6120/518/ 1257
کد N1256032

وبگردی