آفتاب

جشنواره مطبوعات فرامرزی فرصتی برای اشتراک فرهنگی ایران و عراق است

جشنواره مطبوعات فرامرزی فرصتی برای اشتراک فرهنگی ایران و عراق است

ایلام - ایرنا - استاندار واسط عراق گفت: جشنواره فرامرزی مطبوعات، فرصتی مناسب برای هم افزایی و نزدیک شدن اشتراک های فرهنگی بین مردمان 2 کشور ایران و عراق است.

مالک خلف وادی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ایلام اظهار کرد: رسانه ها در توسعه همه جانبه کشورها نقش کلیدی و حساسی دارند و در روزگاری که قدرت های غربی علیه ملت های مسلمان برخاستند، رسانه ها باید همدلی لازم را برای رویارویی با هجمه های آنها داشته باشند.
وی افزود: رسانه تعریفی است از فرهنگ، خبر، واقعه، سیاست، امنیت و اقتصاد که باعث می شود بدون در نظر گرفتن مسافت به هم نزدیک شده و فرهنگ ها و سنت های خود را به اشتراک بگذارند که این جشنواره تمام این شرایط را دارد.
خلف وادی ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی باعث افزایش سطح آگاهی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی 2 کشور می شود و بدلیل شباهت های دینی و مذهبی و حتی زبان مردمان استنان های مرزی این جشنواره ها باعث عمیق تر شدن روابط نیز می شوند.
استاندار واسط عراق تاکید کرد: رسانه ها در دادن آگاهی سیاسی و اقتصادی و توسعه آنها نقش مهمی ایفا می کنند و در بحران ها و به ویژه زمان جنگ می توانند در حل مشکلات و مسائل سیاسی، امنیتی تاثیر گذار باشند.
وی یادآور شد: رسانه در جامعه 2 نقش اساسی ایفا می کند که یک نقش آن تخریب کننده و نقش دیگر آن تقویت کننده است بنابراین باید در چارچوب قانون و حفظ حریم نقش اطلاع رسانی خود را ایفا کنند.
استاندار واسط عراق به نقش رسانه های جمعی در دوره معاصر اشاره کرد و گفت: زمانی که رسانه های گروهی در مسیر صحیح خود قدم بر دارند و کلمه حق را بر زبان جاری کنند بطور قطع رسالت خود را انجام می دهند.
وی با اشاره به نقش و تاثیر برگزاری این جشنواره ها در حل بسیاری از مشکلات جوامع اظهار کرد: در کشور عراق فعالیت روزنامه ها مانند سایر کشورها در حوزه های مختلف است اما با توجه به ورود شبکه های مجازی و ماهواره ها و سرعت انتشار، آنها در اولویت هستند و شاهد تاثیرعظیم آنها در جامعه هستیم ولی با این حال روزنامه و خبرگزاری ستون اصلی اطلاع رسانی یک جامعه را تشکیل می دهند و باید نقش کلیدی خود را به بهترین شکل ایفا کنند.
خلف وادی نقش رسانه های جمعی را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین رشد و توسعه کشورها مهم دانست و افزود: برگزاری اینگونه جشنواره ها فرصتی مناسب برای هم افزایی و با هم بودن 2 کشور دوست و همسایه ایران و عراق است تا فرهنگ و مشترکات دینی و زبانی آنها به هم نزدیک تر شود.
استاندار واسط عراق از برگزار کنندگان این جشنواره تقدیر و تاکید کرد: امیدواریم در کشور عراق نیز شاهد برگزاری چنین جشنواره هایی با موضوع رسانه و قلم باشیم.
نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان های جدار مرزی ایران و عراق 27اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات در دانشگاه ایلام آغاز به کار کرد و به مدت سه روز نیز برگزاری آن ادامه دارد.
در این جشنواره اهالی رسانه استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان غربی و استان های میسان، واسط، بصره، دیالی، حلبچه، سلیمانیه و اربیل عراق حضور دارند.
7180/9002
کد N1255691

وبگردی