آفتاب

وزارت خارجه موظف به ارایه گزارش اقدامات انجام شده برای استیفای حقوق ملت ایران به مجلس شد

وزارت خارجه موظف به ارایه گزارش اقدامات انجام شده برای استیفای حقوق ملت ایران به مجلس شد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه را موظف کردند گزارش اقدامات انجام شده در راستای استیفای حقوق ملت ایران را هر 6 ماه یک بار به مجلس ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا - نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه و در جریان بررسی جزئیات طرح دو فوریتی الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایت آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی، مواد 2 و 3 ، 4 و 5 را تصویب کردند.
با تصویب نمایندگان در ماده 2 دولت موظف شد در مواردی که ایالات متحده تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه مصونیت دولت و اموال متعلق به دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران را نقض کند، در راستای اقدام متقابل تمامی اقدامات از جمله اقدامات حقوقی مقتضی را به عمل آورد.
نمایندگان همچنین در ماده 3 دولت را موظف کردند برای اجرای تصمیمات مراجع صالح به نفع جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن در کشورهای ثالثی که اموال از ایالات متحده در آنها وجود دارد، در چارچوب اقدام متقابل تعقیب کند.
براساس این مصوبه در مواردی که دادگاه‌های کشور ثالث نسبت به شناسایی و یا اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران اقدام می‌کند، دولت موظف است اقدام متقابل مقتضی را جهت شناسایی و اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایران در آن کشورها و یا سایر کشورها حسب مورد به عمل آورد.
نمایندگان همچنین در ماده 4 این قانون تصویب کردند که اقدامات حقوقی و غیرحقوقی داخلی مذکور در این قانون تا آنجا که در قبال دولت خارجی (ایالات متحده بر اساس ماده 2 این قانون و یا هر کشور دیگر موضوع ماده 3 این قانون) اتخاذ می‌شود و نقض مصونیت آن دولت و یا مقامات آن دولت تلقی می‌شود، باید در چارچوب واکنش به نقض تعهد بین‌المللی آن دولت بوده و محدود به حدود اقدامات متقابل بر اساس حقوق بین‌الملل باشد.
با تصویب نمایندگان در ماده 5 این طرح، وزارت امور خارجه موظف شد گزارش اقدامات به عمل آمده در راستای استیفای حقوق ملت ایران، موضوع این قانون را هر 6 ماه به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
نمایندگان با 131 رأی موافق، 10 رأی مخالف، 9 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه علنی با جزئیات این طرح موافقت کردند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت پس از تصویب این طرح گفت: این قانون ناقض قوانین گذشته نیست.
سیام ** 9103 ** 3053 ** 1336
کد N1255048

وبگردی