آفتاب
مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

پارسال ۲۷۷ حریق در مناطق حفاظت شده محیط زیست کشور رخ داد

پارسال ۲۷۷ حریق در مناطق حفاظت شده محیط زیست کشور رخ داد

همدان - مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سال گذشته ۲۷۷ مورد حریق در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست رخ داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی تیموری ظهر دوشنبه در نشست اطفا حریق در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست که در همدان برگزار شد، با اعلام رشد حریق در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، گفت: به جز  استان لرستان که در سال ۹۴ کاهش حریق داشته سایر استان ها در این زمنیه روند افزایشی داشته اند.

تیموری با بیان اینکه در سال های اخیر نسبت به ۱۰ سال گذشته کاهش بسیار چشمگیری را در آتش سوزی جنگلها شاهد بودیم، ادامه داد: در پارک ملی گلستان هر سال کمتر از ۸۰۰ هکتار آتش سوزی ثبت نمی شد که این میزان در سال ۹۳ به بیش از ۱۲۰۰ هکتار رسید اما با اقدامات پیشگیرانه سازمان حفاظت از محیط زیست این میزان در سال ۹۴ به ۱۳۷ هکتار کاهش یافت.

۹۵ درصد آتش سوزی ها ناشی از عوامل انسانی است

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد آتش سوزی ها ناشی از عوامل انسانی است، تاکید کرد: با یک برنامه ریزی دقیق، آموزش مردم و تحریک جوامع محلی و ایجاد گروه های خاصی که علاقه مند به محیط زیست هستند این درصدها کاهش یافت.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برنامه های پیشگیری از آتش سوزی ها در جلوگیری از وقوع حریق موثر است اما اگر به این مقوله توجه نشود نه تنها آتش سوزی ها افزایش می یابد بلکه اطفا حریق نیز بسیار سخت خواهد بود.

تیموری از آتش سوزی ۵۰۰ هکتار اراضی مناطق ۴ گانه محیط زیست در استان ایلام خبر داد و گفت: در سال ۹۳ استان فارس در رتبه اول میزان آتش سوزی ها قرار داشت و گلستان با ۱۲۱۶ هکتار رتبه دوم را داشت اما در سال ۹۴ استان فارس با ۹۳۷ هکتار همچنان در رتبه اول قرار گرفت و استان ایلام با ۵۲۳ هکتار در رتبه دوم قرار بود.

وی با بیان اینکه عمده آتش سوزی در استان ایلام در یک منطقه و ناشی از عوامل انسانی و درگیری های قومیت های محلی بود، توضیح داد: علیرغم اینکه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش ۵۰ درصدی در وسعت حریق داشتیم اما در تعداد دفعات آتش سوزی این آمار بالاتر از سال گذشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۷۷ مورد حریق در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را شاهد بوده ایم گفت: این درحالی است که تعداد موارد حریق در این مناطق در سال ۹۳ به میزان ۲۱۶ مورد بوده است.

در ۸ استان کشور رشد تعداد آتش سوزی در عرصه های طبیعی را داشته ایم

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال گذشته نسبت به سال ۹۳ در ۸ استان کشور رشد تعداد آتش سوزی در عرصه های طبیعی را داشته ایم اما با این حال کاهش ۵۰ درصدی حریق را شاهد بوده ایم که این نشانگر مدیریت مناسب اطفای حریق است.

وی با بیان اینکه آمادگی نیروی انسانی و جوامع محلی سبب شده تا وسعت حریق در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست کاهش یابد، گفت: در سال ۹۳ حدود ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از مناطق تحت پوشش حفاظت محیط زیست دچار حریق شده است اما هم افزایی مدیران، جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد سبب کاهش ۵۰ درصدی وسعت حریق در سال گذشته شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۶ استان کشور به منظور ایجاد آمادگی برای حریق فعالیت داشتند، افزود: مانورهای اطفای حریق یکی از دلایل کاهش حریق و آمادگی نیروها در مواجهه با بحران بوده و موجب حساس شدن ارگان های مرتبط و آمادگی نیروها شده است.

تیموری ادامه داد: سال گذشته در ۱۶ استان مانور اطفا حریق صورت گرفت که یکی از دلایل کاهش حریق ها آمادگی نیروها و انجام مانور در سطح کشور بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش بارندگی ها موجب افزایش پوشش گیاهی و احتمال آتش سوزی در عرصه های طبیعی می شود که امیدواریم با افزایش آمادگی شاهد کاهش ۲۰ درصدی حریق باشیم، گفت: امسال در ۸ استان کشور از جمله گلستان، خراسان رضوی، لرستان، فارس، کرمان و آذربایجان شرقی برنامه های مانور اطفای حریق برگزار خواهد شد که بعد از ماه رمضان شاهد برگزاری مانور اطفای حریق در استان گلستان خواهیم بود.

تیموری همچنین عنوان کرد: در برنامه ای طرح جامع منابع طبیعی و طرح جامع اطفا حریق در مراتع کشور تدوین و به سازمان مدیریت بحران ابلاغ شد و استفاده از بالگردها و هواپیماهای نیروی نظامی و انتظامی برای اطفا حریق نیز مدنظر قرار گرفت.

گفتنی است در ادامه این نشست مدیران کل ۸ استان غربی کشور از جمله همدان، کردستان، لرستان، کرمانشاه،  آذربایجان غربی، مرکزی، ایلام و زنجان  به ارائه گزارش و تبادل نظر در خصوص اطفای حریق در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پرداختند.

 

کد N1254136

وبگردی