آفتاب
سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنيان خبر داد:

صدور موقت کالا بدون تعرفه گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

صدور موقت کالا بدون تعرفه گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از این پس صدور موقت کالا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بدون تعرفه گمرکی انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صاحبکار خراسانی در نشست هم‌اندیشی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، تعاملات کالایی آنها با خارج از کشور است زیرا خیلی مهم است که این شرکت‌ها بتوانند به نحو مناسبی کالاهایشان را واردات و صادرات کنند.

وی با بیان اینکه از این رو در صدد آمدیم تا برای تسهیل روند صادرات و واردات کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی انجام دهیم، گفت: ما در قانون شرکت‌های دانش‌بنیان یکسری از معافیت‌های گمرکی را با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته‌ایم که این موضوع اکنون در حال انجام است.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنيان افزود: یک دسته از این معافیت‌ها این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خط تولید، ماشین‌آلات، مواد اولیه برای تحقیق و توسعه، نمونه اولیه برای مهندسی معکوس و ... را به واسطه معافیت‌های گمرکی به کشور وارد کنند.

صاحبکار خراسانی تصریح کرد: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر سبز گمرکی قرار می‌گیرند تا کارهای آنها با سرعت و سهولت بیشتری انجام گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر همه شرکت‌های دانش‌بنیان از این معافیت گمرکی برخوردار بوده و این طرح در حال اجراست. همچنین تاکنون ۶۰ شرکت دانش‌بنیان از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شده‌اند.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنيان با اشاره به تعامل دیگر معاونت علمی با گمرک جمهوری اسلامی ایران، گفت: در حال حاضر اگر یک شرکتی نمونه اولیه را از کشوری خریداری کرده و در کشور آن را به محصول تبدیل و آن را به سایر کشورها صادر کند، تعرفه‌ای تعلق می‌گیرد.

صاحبکار خراسانی افزود: این در حالی است که نباید به ورود یکسری کالاهایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و در کشور ما به محصول نهایی تبدیل می‌شوند و دوباره صادر خواهند شد، تعرفه تعلق گیرد. این کار که عنوان اش صدور موقت کالاست و باید بدون تعرفه‌ گمرکی انجام گیرد و در یک مدت زمان خاصی به سایر کشورها صادر شود.

وی تاکید کرد: اکنون در راستای تعاملاتی که با گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، دیگر تعرفه‌ای به صدور موقت کالایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌گیرد، تعلق نخواهد گرفت.

به گفته رئیس کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکنون این فرآیند برای بخشی از حوزه‌های صنعتی فعال بوده و اکنون برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده است.

وی افزود: از ۵۰۰۰ شرکتی که مورد ارزیابی قرار داده‌ایم، ۴۰۰ شرکت در انتظار احراز صلاحیت دانش‌بنیان هستند.

صاحبکار خراسانی در خصوص تعداد شرکت‌هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار شده‌اند، گفت: در سال مالی ۹۲، ۵۰ شرکت و در سال مالی ۹۳ تعداد ۳۰۰ شرکت از معافیت مالیاتی برخوردار شده‌اند.

به گفته رئیس کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا پایان تیرماه سال جاری تعداد شرکت‌هایی که از معافیت مالیاتی برخوردار شده‌اند، مشخص می‌شود.

کد N1254084

وبگردی