آفتاب
وزیر آموزش و پرورش:

تشکلهای فرهنگی ظرفیتی مناسب برای اهداف آموزش و پرورش است

تشکلهای فرهنگی ظرفیتی مناسب برای اهداف آموزش و پرورش است

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش می گوید ظرفیت فکری تشکل های فرهنگی فرصتی بسیار مغتنم برای پیشبرد اهداف کلان آموزش و پرورش است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، علی اصغر فانی روز دوشنبه در دیدار با اعضای تشکل های صنفی فرهنگیان افزود : به نظر دولت تشکل های صنفی فرصت تلقی می شوند.
در این دیدار که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: حضور در جمع تشکل های صنفی فرصت مغتنمی است که می تواند با برنامه ریزی منظم و هدفمند به صورت یک ظرفیت فکری برای ساماندهی امور مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش با سازمان زندان ها ، گفت: مقرر شد به ازای آموزش زندانیان بی سواد و حمایت تحصیلی از خانواده های آنان ، آموزش و پرورش بتواند برخی مشکلات فرهنگیان را حل کند.

**طرح رتبه بندی
فانی ، رتبه بندی حرفه ای معلمان را گامی مؤثر و بزرگ در راستای کمک به ارتقاء معیشت فرهنگیان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته بالغ بر 13 هزار و 500 میلیارد ریال و در سالجاری 35 هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح علی رغم مشکلات اعتباری دولت هزینه شد ، ولی متأسفانه برخی این دستاورد بزرگ آموزش و پرورش را نادیده می گیرند و فقط به ناامیدی بین معلمان دامن می زنند.

**افزایش حقوق
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت یازدهم و طی دو سال گذشته حقوق فرهنگیان بیش از 67 درصد افزایش یافت افزود: دولت در سال 93 و 94 ، حدود 32 درصد افزایش حقوق پیش بینی کرده بود و بقیه این افزایش حقوق از محل صرفه جویی در هزینه ها و اجرای صحیح ساماندهی نیروی انسانی ایجاد شد و قطعاً این کار در سال 95 نیز با قوّت بیشتری ادامه خواهد داشت.

**هدایت تحصیلی
وی تدوین آیین نامه هدایت تحصیلی را از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش در سال 95 خواند و گفت: استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش چهارعامل اصلی در هدایت تحصیلی دانش آموزان است که در بسیاری موارد این چهارعامل در یک راستا نیست و باید در این زمینه آموزش های لازم برای مشاورین مدارس و اولیای محترم در نظرگرفته شود.

**استعداد سنجی
فانی ادامه داد: برای اولین بار تست استعداد سنجش برای اجرای بهینه وعلمی هدایت تحصیلی که ترکیبی از نظر معلم ، دانش آموز، مشاور و همچنین نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش است، انجام می شود و در نظر داریم با انجام کلاس های توجیهی برای اولیا و مشاورین مدارس عملکرد مناسبی داشته باشیم.

**تمرکز زدایی
وی ، تمرکززدایی را از سیاست های اصلی آموزش و پرورش دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: مشکلات ساختار اجرایی در کشور به گونه ای است که وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگوی مسائل 105 هزار مدرسه در کشور باشد که بعضاً این مشکلات به شخص وزیر و نظام آموزشی بر نمی گردد ولی به هرحال باید پاسخ به افکار عمومی توسط وزیر صورت گیرد.
وی افزود: سال 93 در حدود 720 بخشنامه از سوی حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش صادر شد و این کار در سال گذشته ، به 400 بخشنامه تقلیل پیدا کرده است و هدف گذاری برای سال 95 کاهش 20 درصدی بخشنامه ها می باشد و چنانچه این فرآیند در چند سال آینده ادامه پیدا کند به گونه ای که به صدور 100 بخشنامه در سال برسیم قطعاً به نتایج خوبی در زمینه تمرکززدایی خواهیم رسید.

**حمایت از مدارس غیر دولتی
وزیر آموزش و پرورش اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی را بسیار موفق توصیف کرد و افزود: توسعه مشارکت ها یکی از سیاست های جدّی آموزش وپرورش است و باید بتوان از ظرفیت نهادهای مختلف در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استفاده کرد و آموزش و پرورش با انعقاد بیش از 20 تفاهمنامه توانست منابع خوبی را جذب کند.
فانی گفت: طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی ، با مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوصی سازی ، تعبیر شد در صورتی که آموزش و پرورش با اجرای این طرح توانست در مناطق محروم کشور شرایط تحصیل را برای دانش آموزان فراهم کند و دراین خصوص هیچگونه خصوصی سازی یا واگذاری مدارس هم صورت نگرفت.

**پرداخت حقوق معلمان
وی با بیان اینکه بیش از 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق معلمان می شود، افزود: در سال گذشته 108 و یک دهم درصد تخصیص در بودجه گرفتیم در صورتی که تقریباً بقیه دستگاه ها بین 78 تا 81 درصد تخصیص بودجه داشتند و این نشانه حمایت دولت از آموزش و پرورش است.
وی افزود: در سال های 92 و93 تخصیص بودجه آموزش و پرورش به ترتیب 112 و 110 درصد بود و از سال 92 تا 94، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور رشد 7/2 درصدی و بودجه استانی آموزش و پرورش نیز 2 برابر شد که این اتفاقات طی 2 سال و نیم فعالیت آموزش و پرورش ، گامی موثرمحسوب می شود و باید تداوم داشته باشد.
فانی با اشاره به بودجه چهار میلیارد دلاری دولت هشتم در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده آموزش و پرورش در سال 83 ، گفت: با این بودجه که 7/2 میلیارد آن تا پایان سال 87 به آموزش و پرورش تخصیص پیدا کرد ، ‌توانستیم یک سوم بافت های فرسوده را نوسازی کنیم و الان نیز برای نوسازی یک سوم باقی مانده فضاهای آموزشی نیازمند بودجه مستقل هستیم که امید است تا پایان برنامه ششم توسعه این بودجه به آموزش وپرورش اختصاص پیدا کند.

**امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت معدن و تجارت
وی با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت ، اظهار کرد: با مصوبه هیات وزیران و در راستای عملیاتی کردن این تفاهم نامه در نظر داریم تجهیز و به روز رسانی امکانات هنرستان ها را به این وزارتخانه محول کنیم همچنین هدف گذاری شده تا پایان برنامه ششم توسعه جمعیت دانش آموزی هنرستان ها را از 38 به 46 درصد برسانیم که با تربیت نیروی متخصص بازار کار بتوان بخشی از نیاز بازار کار را در آینده تامین کرد.

**ساماندهی نیروی انسانی
فانی با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی از سیاست های جدی آموزش و پرورش است، گفت: مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش کلاف سردرگمی است به گونه ای که به دلیل سیاست های گذشته مازاد نیرو در کلان شهرها و کمبود آن در مناطق محروم سبب شده که اجرای سیاست ها با مشکلات خاصی همراه باشد.
وزیر آموزش و پرورش اجرای سیاست بوم برای بوم را در جذب نیرو راهکار اساسی برای حلّ این کلاف سردرگم عنوان کرد و افزود: باید در جذب نیروی متخصص در بخش های مختلف آموزش و پرورش سیاست تنوع در روش را اتخاذ کرد تا بتوان نیاز امروز آموزش و پرورش را با توجه به پذیرش محدود دانشجو معلم در پردیس های دانشگاه فرهنگیان تامین کرد.

**رشد مدارس خاص
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رشد بی رویه مدارس خاص در سال های اخیر، گفت: در نظر است با شیب ملایم نسبت به کاهش مدارس خاص و تقویت مدارس دولتی حرکت کنیم که در اولین گام در سال گذشته اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد ریال را برای این مدارس هزینه کردیم.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، در این جلسه نمایندگان تشکل های صنفی دیدگاه های خود را پیرامون موضوعات مختلف با وزیر آموزش و پرورش درمیان گذاشتند.
فراهنگ 1417 1568
کد N1253989

وبگردی