آفتاب

سفر فرمانده ارتش پاکستان به چین همزمان با تنش در روابط اسلام آباد-واشنگتن

سفر فرمانده ارتش پاکستان به چین همزمان با تنش در روابط اسلام آباد-واشنگتن

اسلام آباد - ایرنا - روابط عمومی ارتش پاکستان روز دوشنبه از عزیمت ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش این کشور به چین برای انجام سفری دو روزه خبر داد؛ سفری که همزمان با اوج تنش های سیاسی میان اسلام آباد و واشنگتن انجام شده است.

براساس این گزارش، ژنرال راحیل شریف در بدو ورود به پکن، با همتای چینی خود دیدار و درباره طیف وسیعی از موضوع ها با وی گفت و گو کرده است.
در بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان آمده است که تقویت همکاری های میان ارتش های دو کشور، افزایش همکاری های دوجانبه در حوزه های آموزشی، فنی، امنیتی و تبادل اطلاعات و همچنین گفت و گو و تبادل نظر درباره راه های تقویت امنیت طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان از جمله موضوع هایی است که در دستور کار این سفر قرار دارد.
این بیانیه همچنین اشاره شده است که ژنرال راحیل شریف علاوه بر دیدار با مقام های ارشد نظامی چین، با برخی مقام های عالی سیاسی کشور میزبان نیز دیدار خواهد کرد.
انجام این سفر در روزهایی که تنش های سیاسی میان پاکستان و آمریکا بر سر قرارداد فروش جنگنده های اف-16 به پاکستان به اوج رسیده است، باعث شده است که تحلیل گران و کارشناسان سیاسی این سفر را فراتر از یک سفر دوجانبه معمول مورد توجه قرار دهند.
این دومین سفر ژنرال شریف به چین در طول کمتر از یک سال و نیم اخیر و در مجموع سومین سفر وی به این کشور از زمان تصدی فرماندهی ارتش پاکستان در سال 2013 است. سفر قبلی ژنرال راحیل شریف به پکن، در بهمن ماه سال 1393 انجام شد.
فاصله گرفتن واشنگتن از اسلام آباد و نزدیک شدن روابط و همکاری های آمریکا و هند به عنوان اصلی ترین رقیب منطقه ای پاکستان، موجب شده است تا پاکستان نیز روابط خود را در حوزه های مختلف سیاسی، تجاری، نظامی و دفاعی با چین و همچنین با روسیه تقویت کند.
در همین راستا، سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی امروز در واکنش به اقدام روز گذشته هند مبنی بر آزمایش موشک پیشرفته مافوق صوت، به روابط نزدیک هند و آمریکا و عواقب آن بر تحولات منطقه ای اشاره کرد و گفت که هند از همکاری و روابط نزدیک با آمریکا برخوردار است و واشنگتن فکر می کند که یک هند قدرتمند می تواند نقش حیاتی برای محدود کردن چین داشته باشد.
از سوی دیگر، قرار است پاکستان روز چهارشنبه هفته جاری میزبان دور پنجم مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان باشد و پاکستان و چین هم دو عضو از اعضای چهارگانه این مذاکرات هستند. چین و پاکستان هر دو موضوع مذاکرات صلح افغانستان از سال گذشته به دقت دنبال می کنند از بازیگران اصلی در روند مذاکرات صلح افغانستان محسوب می شوند.
چین و پاکستان روابط گسترده ای در زمینه همکاری های نظامی و دفاعی دارند و معمولا رزمایش های مشترک زیادی برگزار می کنند.
پاکستان نیز اهمیت زیادی به روابط با چین به عنوان قدرتمند ترین همسایه خود قائل است. اسلام آباد بیشترین مناسبات اقتصادی وتجاری خود را با پکن دارد و سعی دارد از ظرفیت های این همسایه بزرگ، در جهت ارتقای توانمندی های خود به ویژه در زمینه های دفاعی و نظامی و مبارزه با تروریسم استفاده کند.
دولت پکن در سال گذشته قراردادهای فراوان با مبالغ کلان با دولت پاکستان برای اجرای پروژه های مختلف در این کشور جنوب آسیا امضا کرده است و همزمان، به دنبال سرمایه گذاری و امضای قراردادهای کلان با افغانستان است. چینی ها کشورهای جنوب آسیا را دارای پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری و انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی یافته اند و قصد دارند مشکلات امنیتی این کشورها را به عنوان اصلی ترین چالش و مانع پیش روی شرکت های چینی، از میان بردارند.
آساق**1723
کد N1253695

وبگردی