آفتاب

آلبوم موسیقی «از دور تا دیر» به نوا درآمد

آلبوم موسیقی «از دور تا دیر» به نوا درآمد

تهران- ایرنا- «از دور تا دیر»، اثری است بی کلام، در مایهٔ «نوا» که ارژنگ سیفی زاده با همراهی نوید افقه آن را پدید آورده است.

به گزارش روز دوشنبهٔ خبرنگار موسیقی ایرنا، آلبوم موسیقی «از دور تا دیر» به بازار موسیقی آمد. این آلبوم که اثری است در گونهٔ موسیقی بی کلام ایرانی، ‌حاصل تارنوازی ارژنگ سیفی زاده و ضرب نوازی نوید افقه است.
آلبوم «از دور تا دیر»، اثری است که در دستگاه نوا، ساخته و اجرا شده. ارژنگ سیفی زاده، نوازندهٔ تار و آهنگساز قطعه های این آلبوم، در یادداشتی که بر آلبوم نوشته است، چگونگی پدید آمدن این آلبوم را این طور شرح داده است:
«سرآغازِ 'از دور تا دیر' به کنسرت سال 87 با گروه خوشنام کامکارها باز می گردد. زمانی که قرار شد تکنوازی کوتاهی را در دستگاه نوا آماده کنم و در آن برنامه اجرا نمایم. با نگاه به شرایط سنّی ام، تا آن مقطع هیچ گاه درصدد جمع آوری کاری منسجم در نوا برنیامده بودم؛ زیرا طبق گفتهٔ استاد بزرگ، روح الله خالقی، 'نوا، پیری سالخورده و سرد و گرم چشیده را مانَد که با کوله باری از تجربه و پختگی، شنونده را خطاب قرار می دهد'. بنابراین، تکوین اثری را در این مایه، نیازمند تجربه و شناخت کافی می دانستم.
زمانی که مهاجرتم به کانادا پیش آمد و فراغتی دست داد، بر آن شدم تا آن تکنوازی چند دقیقه یی کنسرتِ پیش گفته را محملی برای تحقق و سرانجام بخشیدن به رپرتواری در مایهٔ نوا قرار دهم. در این مسیر می بایست دقیق اندیشه می کردم تا بتوانم آمیزه یی به وجود آورم از نشانه های ردیفی، که نقطهٔ قوت موسیقی دستگاهی ایران است، با تعریف های نوپردازانهٔ نوازندگی امروز؛ کاری که هم بتواند ریشه در اصالت ها داشته باشد و هم توقع شنوندگان موسیقی حال حاضر را برآورده سازد».
آلبوم «از دور تا دیر» دارای هشت قطعه است، به نام های: «گِرد گردون»، «ساز سامان»، «مینوی نوا»، «نغمهٔ تر»، «پی خجسته»، «نوآیین»، «نهانسو» و «پنجه در پرده».
آلبوم «از دور تا دیر» به همت مؤسسهٔ نشر و پخش جوان منتشر شده است.
فراهنگ**3067**1569
کد N1253287

وبگردی