آفتاب

دیپلماسی اقتصادی؛ نقطه پیوند برجام و اقتصاد مقاومتی

دیپلماسی اقتصادی؛ نقطه پیوند برجام و اقتصاد مقاومتی

«حسن روحانی» رییس جمهوری در دیدار سفیران و رییسان نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور، بر اهمیت دیپلماسی اقتصادی و ضرورت استفاده از فرصت های پسابرجام در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تاکید کرد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**برجام و دیپلماسی اقتصادی در خدمت اقتصاد مقاومتی
رییس جمهوری دیروز در همایش «برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» با اشاره به فرصت های برجام و تعامل با جهان در سایه این موفقیت، رفع چالش های اقتصادی کشور به ویژه بیکاری را یکی از اولویت های اصلی دولت یازدهم عنوان کرد.
در همین پیوند، روزنامه «اعتماد» نوشت: حسن روحانی بار دیگر از برجام حمایت کرد، این‌بار در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور. توافقی که لغو ادعاهای واهی و قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران را به همراه داشت.
به گزارش اعتماد، حسن روحانی در دیدار سفیران و رییسان نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست در موضوع هسته‌ای ماه‌ها با قدرت‌های جهانی گفت‌وگو کرده و این مذاکره را آبرومندانه به پایان برساند که حایز اهمیت است و این در حالی است که در چند دهه اخیر کمتر کشوری قادر بوده در موضوعی پیچیده با قدرت‌های جهانی مذاکره کرده و به توافقی با این ابعاد دست پیدا کند. لغو ادعاهای واهی و قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران مستلزم تلاشی سخت و پیچیده بود که در برجام حاصل شد و این موفقیت حقوقی و سیاسی بزرگی برای ملت ایران به شمار می‌رود.
این روزنامه در یادداشتی در باره ضرورت دیپلماسی اقتصادی نوشت: با شرایط امروز ایران، دیپلماسی اقتصادی یکی از صداهایی به شمار می‌رود که نیازمند توجه جدی است، چرا که شرایط پسا برجام و نیازهای کشور نشان می‌دهد که تنها با یک رویه منطقی و بین‌المللی می‌توان به رفع مشکلات کشور دست زد.
در ادامه این یادداشت آمده است: دیپلماسی و اقتصاد، مباحثی پیچیده‌اند که با توجه به حساسیت‌های هر یک، نیازمندی‌های خاصی را می‌طلبند. زمانی که این دو در کنار یکدیگر و با یک هدف به کار برده می‌شوند توجه بیشتر به سوی مقابل و درک نیازهای آن می‌تواند راهگشا باشد. دیپلماسی اقتصادی نیازمند دخالت گسترده صاحب‌نظران اقتصادی است؛ چرا که افراد سیاسی درک صحیحی از مسائل اقتصادی ندارند و در مذاکراتی از این دست، مسائل اقتصادی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند.
«افق روشنی پیش‌روی ملت ایران در تعامل با جهان قرار دارد» هم بخشی دیگر از سخنان رییس جمهوری بود که روزنامه «اطلاعات» به بازتاب آن پرداخت. به گزارش اطلاعات، رییس‌ جمهوری با اشاره به شرایط بسیار ویژه ایران از لحاظ جغرافیایی، منابع غنی زمینی و زیرزمینی، نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و کارآمد و امنیت مثال زدنی، گفت: افق روشنی پیش روی ملت ایران در تعامل سازنده با جهان قرار دارد که در این راستا معرفی بهتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور و تسهیل درارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر از مهمترین مأموریت‌ها و وظایف سفرای ایران در خارج از کشور است.
روزنامه «تعادل» هم «استفاده سریع از فرصت های برجام» را عنوان قرار داد. به نوشته تعادل، حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه به حرکت سریع برای رونق اقتصادی نیاز داریم، گفت: برجام فرصت‌سازی در این جهت بود.
روزنامه «ایران» به تاکید روحانی به «رفع بیکاری اولویت دولت است» اشاره کرد. به نوشته ایران، رییس‌ جمهوری رفع بیکاری و اشتغال جوانان را از مهم‌ترین مسایل کشور و اولویت‌های برنامه اقتصادی دولت برشمرد و گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با سه مشکل رکود، تورم و بیکاری مواجه بود که با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان توانست در زمینه تک رقمی کردن نرخ تورم و کاهش رکود، گام‌های خوبی را بردارد و حتی در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه به خاطر کاهش بهای نفت با مشکلات بسیاری مواجه بودند، در ایران ارزش پول ملی حفظ شد و روند کاهنده تورم و رشد اقتصادی ادامه داشت.
ستون «اول دفتر» روزنامه ایران هم به یادداشتی با عنوان «مأموریت اقتصادی دیپلمات ها» اختصاص داشت. در این یادداشت آمده است: کشورها به تناسب موقعیت و استعدادهای خود، از ظرفیت‌های مختلفی برای افزایش قدرت ملی برخوردار هستند. دیپلماسی،‌ بویژه دیپلماسی اقتصادی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها در این زمینه است. زیرا در دنیای امروز کشورها قادر نیستند به تنهایی با چالش‌ها و مشکلات خود مواجه شوند و اغلب نیازمند بهره‌گیری از توانمندی و تجربه دیگران هستند.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: گفت‌وگوهای هسته‌ای که در نهایت به توافق منجر شد، نشان داد که می‌توان بزرگ‌ترین چالش‌ها را از طریق دیپلماسی حل و فصل کرد. اما این تنها مزیت برجام نیست. برجام فرصتی استثنایی برای کشور به وجود آورد تا از پاره‌ای محدودیت‌ها که به ناحق بر ما تحمیل شده بود، رهایی یابیم. در سایه چنین فرصتی، امروز ایران با فضای جدیدی مواجه است؛ فضایی که امکان کار و فعالیت و بهره‌گیری از پتانسیل‌های اقتصادی سایر کشورها برای پیشبرد منافع ملی را ارتقا می‌دهد. به عبارت دیگر، برجام دروازه‌های جهان را به روی اقتصاد ایران گشود و امروز اقتصاد ایران می‌تواند به تناسب نیازهای خود، از مزیت‌ها و دستاوردهای دیگر کشورها بهره ببرد.

** «مینو خالقی» در راهروهای دادستانی
«عباس جعفری دولت آبادی» دادستان عمومی تهران به دنبال انتشار تصویرهای خصوصی خالقی منتخب سوم مردم اصفهان برای مجلس دهم در فضای مجازی که از صفحه فردی ضد انقلاب صورت گرفته است، وی را برای توضیح در این زمینه به دادستانی فراخواند؛ موضوعی که مورد توجه برخی روزنامه های امروز قرار گرفت.
در همین پیوند، روزنامه «شرق» در کنار انتشار عکسی از خالقی در صفحه نخست، به سرنوشت مبهم او اشاره کرد و نوشت: موضوع مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان، هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. در تازه‌ترین تحول، دادستان تهران اعلام کرده از مینو خالقی دعوت کرده است تا درباره ادعای بازنشرشدن تصاویرش از صفحه‌ فردی ضدانقلاب، توضیح دهد.
شرق در ادامه این گزارش به سرچشمه رخداد این جنجال ها اشاره کرد و نوشت: چند روز پیش بود که کانال تلگرامی «قیچی» تصاویری با لوگوی خود منتشر کرده و مدعی شد که این تصاویر مربوط به مینو خالقی است. بعد از آن فردی به نام «ح ط» که مدیر این کانال معرفی شده بود، دستگیر شد. «ح ط» از خبرنگاران رسانه‌های تندروی اصولگرا در سال‌های اخیر بوده است. بعد از آن موجی در رسانه‌های اصولگرا به راه افتاد و از دستگیری این مدیر کانال تلگرامی انتقاد شد. از یاسر جبرائیلی گرفته تا علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، از بازداشت این فرد انتقاد کردند. آنها معتقد بودند اتفاقا باید از این خبرنگار به دلیل افشای این تصاویر و روشن‌شدن منش منتخب سوم اصفهان قدردانی کرد!
روزنامه «مردم سالاری» هم به سراغ نشست خبری دادستان عمومی تهران درباره موضوع های مختلف از جمله موضوع انتشار تصویرهای منتسب به خالقی در فضای مجازی و تلگرام و بازداشت فردی دراین‌باره و حاشیه های آن رفت.
به گزارش مردم سالاری، دادستان عمومی تهران با مردود دانستن اثرپذیری قضات از جریان های سیاسی و منافع حزبی به حادثه اخیر دایر بر درج تصویرهای خالقی در فضای مجازی اشاره کرد وگفت: حادثه‌ای که اخیراً در فضای مجازی رخ داد و انتشار تصاویر خانم مینو خالقی در این فضا، انعکاس زیادی در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی داشت و نظرات مختلفی ارائه شد. عده‌ای گلایه کرده و خرده گرفتند که چرا انتشار دهنده تصاویر دستگیر شده است اما خود خانم خالقی از تعقیب مصون مانده است. و در مقابل، عده‌‎ای دیگر با تأیید تعقیب متهم، بر اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت مینو خالقی صحه گذاشتند. عده‌ای دیگر نیز اقدام دادسرا در دستگیری متهم را مورد انتقاد قرار دادند و گفته‌اند چرا باید با فردی که قصد داشت علیه کسی که قرار بود یک پست مهم را تصدی کند افشاگری می‌کرد، این‌گونه برخورد شده است.
در این باره، «نعمت احمدی» حقوقدان در یادداشتی «در باب انتشار عکس‌های خصوصی» که در روزنامه «آرمان» منتشر شد، انتشار عکس اشخاص در فضای مجازی بدون اجازه افراد را جرم محرز عنوان کرد و نوشت: به طریق اولی حق انتشار عکس یا نوشته‌ای از اشخاص وجود ندارد خصوصا آنکه انتشار و نوع عکس وصف مجرمانه داشته باشد، بنابراین انتشاردهنده مجرم است و باید تحت تعقیب قرار گیرد. شخص متضرر می‌تواند طرح دعوا کند و فرد خاطی را تحت تعقیب قرار دهد. درباره عکس‌های منتسب به خانم مینو خالقی باید از زاویه عمل مجرمانه و با سوء نیت و به انگیزه ضربه زدن نگریست.
نعمت احمدی افزود: اکنون عملکرد این افراد چالش بزرگی به وجود آورده است. همچنین با این عملکرد چندین مجموعه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و این امر ناشی از عمل مجرمانه آنهاست. موضوع خانم خالقی از انتشار عکس فراتر است و در واقع جرم سازمان یافته‌ای است که به قصد ضربه زدن به آرامش جامعه و تشویش اذهان عمومی انجام پذیرفته است.

**دستگیری عامل جنایات سال 1360
روز یکشنبه (26 اردیبهشت) سردار «سعید منتظرالمهدی» سخنگوی ناجا از دستگیری یکی از عنصرهای منافق که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال 1360 نقش آفرین بود خبر داد؛ موضوعی که بن مایه خبری برخی روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ابتکار» در زیر عنوان «بازگشت متهم بعد از 35 سال» نوشت: یکی از عوامل حادثه انفجار در حزب جمهوری اسلامی بعد از 35 سال دستگیر شد. این خبری بود که رسانه‌ها به نقل از سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا منتشر کردند که گفته « به ‌دنبال همکاری‌های پلیس اینترپل و پیگیری‌های پلیس ایران، یکی از عناصر گروهک تروریستی منافقین که در انفجار حزب جمهوری دست داشت در کشور آلبانی شناسایی و دستگیر شد.»
روزنامه «ابتکار» هم در کنار بازخوانی عملیات های تروریستی در سال 1360 به گمانه زنی ها درباره فرد دستگیر شده اشاره کرد و آورد: درحالی که منتظرالمهدی به صراحت از یکی از عوامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی که عامل شهادت، سیدمحمدحسینی بهشتی و 72 همراه وی دردفترحزب بودند،خبرمی داد اما گویا گمانه زنی‌ها ترجیح می‌داد به جای پرداختن به محمدرضاکلاهی عامل انفجاردفترحزب جمهوری اسلامی، به سراغ مسعودکشمیری وعامل انفجاردفترنخست وزیری برود. درحالی که خبر به صراحت از یکی از عوامل انفجار دفترحزب جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، پای کشمیری که درزمان انفجار دفترنخست وزیری، جانشین دبیرامنیت ملی بوده ودراین سال‌ها بسیاری وی را دبیرامنیت ملی تصور می‌کرده اند، به میان ماجرا کشید. اما این دو انفجار کدام‌ها بودند سوالی است که پس از گذشت بیش از 30 سال باردیگردرافکار عمومی به وجودآمده است.
روزنامه آرمان هم از «متهم بازداشت شده، زن است!» خبر داد و به نقل از سخنگوی ناجا نوشت: فرد شناسایی شده، یک خانم است که بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده در حادثه بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی دست داشته است. متهم دستگیر شده، در حال انتقال به ایران است که پس از انتقال در اختیار مراجع قضائی قرار خواهد گرفت.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
کد N1253240

وبگردی