آفتاب

رئیس شورای بین المللی موزه ها: احیای مجموعه های تاریخی شیراز در خور تقدیر است

رئیس شورای بین المللی موزه ها: احیای مجموعه های تاریخی شیراز در خور تقدیر است

شیراز- ایرنا- رئیس شورای بین المللی موزه ها (ICOM) گفت: احیای مجموعه های تاریخی شهر شیراز و فعالیت های انجام شده برای حفاظت از این بناها کاری مثبت ، مناسب و در خور تقدیر است.

به گزارش دریافتی ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فارس، پرفسور 'هانس مارتین هاینز' یکشنبه در بازدید از مجموعه زندیه و بافت تاریخی شهر شیراز افزود: بسیار خرسندم که یکی از بناهای منحصربه فرد تاریخی متعلق به دوره زندیه در شهر شیراز به موزه تبدیل و کارهای مثبت و ارزشمندی در این مکان انجام شده است.
وی بیان کرد: موزه تخصصی پارس، قدیمی ترین موزه شیراز است که در عمارت کلاه فرنگی باغ نظر در شیراز مستقر شده و تبدیل این عمارت به موزه یک اتفاق مهم و تاثیر گذار است .
بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، کمالی سروستانی رئیس کتابخانه و مرکز اسناد ملی فارس و محیط طباطبایی رئیس (ICOM ) ایران و مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، رئیس شورای بین المللی موزه ها را در این بازدید همراهی کردند.
موزه پارس که در سال 1315خورشیدی در باغ نظر شیراز در خیابان زند نزدیک ارگ کریم خان بنا شده ، قدیمی ترین موزه استان فارس است و در آن آثار ارزشمندی از اشیای فلزی، سفالی، انواع سکه‌ها و مهرها از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر و همچنین شمشیر متعلق به کریم خان زند نیز در این مکان نگهداری می‌ شود.
در حقیقت آثار موجود در موزه پارس به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می‌شود.
کریم خان زند از سال 1163تا سال 1193هجری قمری به مدت 30 سال بر ایران حکومت کرد.
شورای بین‌المللی موزه‌ها (International Council of Museums) یا به اختصار (ICOM)، تنها سازمان تخصصی موزه‌ها و موزه ‌داران در سطح جهانی است که به ارتقا و محافظت از میراث‌های طبیعی و فرهنگی کنونی و گذشته، محسوس و نامحسوس، می‌پردازد.
این سازمان مردم‌ نهاد که در سال 1946میلادی پایه ‌گذاری و مقر آن در شهر پاریس است هم اینک حدود 30 هزار عضو در 137 کشور جهان دارد.
این سازمان مردم نهاد روابط رسمی با سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) دارد و به ارائه مشاوره به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می‌پردازد.
این سازمان همچنین همکاری‌های نزدیکی با سازمان جهانی مالکیت فکری، پلیس بین‌الملل و سازمان جهانی گمرک دارد که کمک مهمی به جلوگیری از قاچاق اشیای تاریخی و فرهنگی و نیز پاسداری از میراث جهانی در هنگام خطرهای طبیعی و پیشگیری از آسیب های بشری می کند.
3002 /6118/6060
کد N1252196

وبگردی