آفتاب

منطقه ویژه اقتصادی سرخس میزبان همایش بین المللی حمل و نقل

منطقه ویژه اقتصادی سرخس میزبان همایش بین المللی حمل و نقل

مشهد- ایرنا- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس از برگزاری نخستین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در این منطقه در ماه آینده خبر داد.

احمد صادقی گلمکانی روز یکشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این همایش چهارم خردادماه با هدف تشریح ظرفیت های قانونی حوزه ریلی، زمینی و هوایی و ترغیب و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در این حوزه برگزار می شود.
وی بیان کرد: در این همایش بسته های حمایتی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی منطقه ویژه اقتصادی سرخس و زیرمجموعه های آن از جمله امور زیربنایی، ناوگان ریلی و جاده ای و فرودگاه بین المللی الماس سرخس تشریح می شود.
وی اظهار کرد: در این همایش بسته های حمایتی تدوین شده توسط منطقه ویژه اقتصادی سرخس، فرصتهای مختلف ترانزیتی، کاهش هزینه‌ های لجستیک تجاری، برقراری خطوط منظم حمل صادراتی از قبیل خطوط ریل عریض و نرمال در این منطقه مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
صادقی گلمکانی گفت: همچنین چشم انداز حمل و نقل جاده ای و هوایی و همچنین مدلهای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف منطقه ویژه اقتصادی سرخس از سوی متخصصان و صاحب نظران در این همایش ارائه می شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: مخاطبان این همایش فعالان اقتصادی کشور از جمله شرکتهای مدیریت حمل‌ و ‌نقل، شرکتهای مدیریت صادرات، کشتیرانی ‌های داخلی و خارجی، صادرکنندگان بزرگ و معتبر، شرکتهای حمل و نقل بین المللی و تشکلها و انجمن های فعال در حوزه حمل‌ و ‌نقل بین‌ المللی هستند.
به گفته وی در این همایش معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، نماینده عالی سازمان کشتیرانی، معاون فنی گمرک، معاون فنی شرکت راه آهن ایران، روسای شرکتهای حمل و نقل بین المللی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و ترکیه حضور دارند.
وی به ظرفیتهای حوزه حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشاره کرد و گفت: این منطقه متصل به خطوط راه آهن بین المللی و نقطه صفر مرزی و ریل عریض آسیای میانه است که با ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم در سایت ریلی، خطوط مختلف نزدیک به 51 کیلومتر ریل عریض و نرمال در جوار یکدیگر، ایستگاه تخلیه و بارگیری انواع کالا و تخلیه و بارگیری غلات امکانات خوبی را برای رشد صادرات و ترانزیت از این منطقه فراهم کرده است.
وی افزود: وجود انبارهای اختصاصی و عمومی برای نگهداری کالا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس زمینه را برای یک تجارت سودآور برای سرمایه گذاران آماده کرده است.
وی بیان کرد: محور ترانزیتی چابهار – سرخس که بخشی از آن از منطقه ویژه اقتصادی سرخس می گذرد، به عنوان یکی از دالان های بین المللی زمینی آسیای مرکزی و نقطه جنوب غربی مطرح است که آبهای گرم خلیج فارس را به آسیای میانه، شمال اروپا و قفقاز متصل می کند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: فرودگاه بین المللی الماس سرخس با برخورداری از امکانات ناوبری و پرواز و فرود انواع هواپیماهای پهن پیکر آماده فعالیت در حوزه حمل و نقل هوایی کالاهاست.
صادیق گلمکانی اظهار کرد: پارسال بیش از 60 هزار تن صادرات کالا از این منطقه به کشورهای مختلف انجام گرفته که تلاش می کنیم با ایجاد زیرساخت های لازم و سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل این میزان به یک میلیون تن در سال افزایش یابد.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو 'اکو' قرار گرفته و همچنین به خاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق ایران است.
فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با واقعه مهم و تاریخی افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.
این منطقه در فاصله 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.
7489/5132
کد N1251674

وبگردی