آفتاب

سه مدال طلای جهانی برای اختراعات نخستین مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی ایران

سه مدال طلای جهانی برای اختراعات نخستین مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی ایران

مشهد- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سه اختراع محققان این مرکز تحقیقاتی مدال طلای نمایشگاه سالانه بین المللی اختراعات ژنو 2016 میلادی را کسب کردند.

دکتر محمدحسین ابراهیم زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: طرح نخست 'دستگاه جا انداز هوشمند استخوان' است که برای جا انداختن راحتتر شکستگی استخوانهای بلند بدون نیاز به باز کردن موضع شکستگی قابلیت استفاده دارد.
وی ادامه داد: 'پلاک قلابدار' دومین طرح پژوهشگران مشهدی است که روش بسیار خوبی برای جا اندازی انواع شکستگیها می باشد زیرا محدودیت روشهای کنونی در شکستگیهای خرد شده اطراف مفصل را ندارد.
رییس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح سوم 'وسیله جا اندازی شکستگیهای لگن در افراد مسن' است.
وی فزود: این وسیله مزایای روشهای باز در شکستگیها را دارد بدون آنکه استرس جراحی را به بیماران مسن با مشکلات طبی تحمیل کند.
هریک از این اختراعات یک مدال و در مجموع سه مدال طلا از نمایشگاه سالانه بین المللی اختراعات ژنو 2016 میلادی کسب کردند.

* نگاهی به مرکز تحقیقات ارتوپدی
دکتر ابراهیم زاده در ادامه گفت: مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با گروهی 30 نفره، یک هسته فراگیر و جامع از متخصصان و فوق تخصص رشته های ارتوپدی، طب فیزیکی و مهندسان رشته های برق، مکانیک، رایانه و الکترونیک، بافت و بیومتریال را گرده آورده است.
وی افزود: این مرکز نخستین مرکز تحقیقات در رشته ارتوپدی کشور است که زیرساختهای یک آزمایشگاه تحقیقاتی، درمانی مهندسی سلولی و بافت را ایجاد کرده است.
رییس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین این مرکز، کلینیک سلول درمانی و مهندسی غضروف استخوان را از سلولهای بنیادی در حال پایه گذاری دارد.
وی گفت: همچنین در این مرکز دو دوره دکترای حرفه ای رشته های بالینی و پایه مهندسی بافت ایجاد شده است.

* تنها مجله تخصصی ارتوپدی ایران
دکتر ابراهیم زاده افزود: مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشکی مشهد صاحب امتیاز مجله بین المللی انگلیسی زبان به نام 'مجله آرشیو بین المللی جراحی استخوان و مفصل' است که در نمایه های معتبر دنیا قرار دارد و تاکنون مقالات علمی با سطح بالا از محققان جهانی و داخلی را جذب کرده است.
وی ادامه داد: 60 درصد مقالات این مجله به عنوان تنها نشریه تخصصی ارتوپدی ایران از محققان خارجی و 40 درصد مقالات از محققان داخلی است.

* اختراعات مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی
رییس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی دو سال گذشته این مرکز هفت ثبت اختراع داخلی و یک ثبت اختراع بین المللی داشته که یک پنجم اختراعات ثبت شده این دانشگاه در همین است.
وی به ثبت ملی و بین المللی اختراع منحصر به فرد پلاک ارتوپدی برای اصلاح دفورمیتیهای انحرافات اطراف زانو در این مرکز اشاره و بیان کرد: مجوز ساخت این وسیله از سوی وزارت بهداشت صادر و تاکنون 500 قطعه آن در کارخانه تولید و وارد بازار شده است.
دکتر ابراهیم زاده پیرامون اختراعات جدید نیز گفت: ساخت آتل ترکشن داینامیک یا چندمنظوره برای کمک به مراقبتهای پرستاری در بیماران شکستگیهای ساق و ران پا قبل از عمل جراحی اختراع جدید این مرکز است که با هدف اعمال بهینه کشش در ساق و ران، کاهش زخمهای فشاری در ساق و پاشنه ابداع شد.
وی افزود: اختراع دیگر دستگاه ایجاد شکستگی با اعمال نیروی سه نقطه ای جهت مطالعات آزمایشگاهی است.

* 21 درصد ایرانیان مشکل غضروف دارند
رییس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: 21 درصد از جمعیت ایران مشکلات غضروفی دارند.
وی افزود: غضروف بافتی است که بازسازی آن به سرعت انجام نمی شود لذا یکی از راهکارهای ترمیم غضروف تحلیل رفته یا تخریب شده، ساخت بافت جایگزین برای آن است.
دکتر ابراهیم زاده افزود: پیوند غضروف از بدن فرد بیمار به خود روشی است که ترمیم غضروف را شتاب می دهد لذا این روش در مرکز تحقیقاتی مشهد با بهره گیری از گروه مهندسان بافت، مکانیک و جراح در حال بررسی است.
وی گفت: این روش بطور عملی ظرف شش ماه آتی با راه اندازی آزمایشگاه مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرایی می شود.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب پزشکی شرق کشور دارای هشت هزار دانشجو و افزون بر 17 هزار پرسنل بهداشتی و درمانی است.
این دانشگاه دارای معاونتهای بهداشتی، درمانی، پژوهشی، غذا و دارو، آموزشی، فرهنگی و دانشجویی است. 30 درصد دانشجویان این دانشگاه در 161 رشته و در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد، متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف پزشکی مشغول تحصیل هستند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد 15 شبکه بهداشت و درمان، هفت دانشکده و 46 مرکز تحقیقاتی و 23 بیمارستان را زیر پوشش دارد. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دانشکده های پرستاری و مامایی، پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و طب سنتی تحصیل می کنند.
7489/1858
کد N1250397

وبگردی