آفتاب
معاون وزیر نفت اعلام کرد:

سفر هیات ایرانی به بغداد برای اجرایی کردن صادرات گاز/آمادگی عراق برای آغاز واردات از اواخر خردادماه

سفر هیات ایرانی به بغداد برای اجرایی کردن صادرات گاز/آمادگی عراق برای آغاز واردات از اواخر خردادماه

تهران- ایرنا- با توجه به اعلام آمادگی عراق برای آغاز دریافت گاز از ایران، هیاتی از شرکت ملی گاز ایران به همراهی کارشناسان بانک مرکزی برای پیگری آغاز مرحله نخست صادرات گاز راهی عراق شدند.

به گزارش ایرنا، عراق دو قرارداد واردات گاز از ایران به امضا رسانده که با اجرایی شدن آنها گاز ایران به دو منطقه بغداد و بصره صادر می شود.
با توجه به با کمبود شدید برق در عراق، قرار است که گاز صادراتی ایران روانه نیروگاه های بغداد شود تا در تولید برق استفاده شود. با وجود اینکه قرار بود صادرات گاز به عراق از سال گذشته آغاز شود، اما با توجه به وقوع ناامنی در عراق و برخی مشکلات فنی، تحقق نیافت.
اما پس از چندین بار تاخیر به نظر می رسد که مشکلات پیش روی اجرای این طرح برطرف شده و قرار است صادرات به این کشور بزودی آغاز شود.
بر این اساس، وزارت نفت به نقل از مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: با بهره برداری از زیرساخت های صادرات گاز به عراق در سال ٩٤ این امکان مهیا شد تا فاز نخست ارسال گاز برای تامین سوخت نیروگاه های بغداد آغاز شود.
«حمیدرضا عراقی» درباره برنامه صادرات گاز به عراق نیز گفت: وزارت برق عراق پایان خردادماه و اوایل تیرماه را برای آغاز دریافت گاز از ایران اعلام کرده است.
وی اضافه کرد: هفته گذشته هیاتی از عراق به ایران آمد و قرارداد عملیاتی، افزایش زمان و حجم گاز ارسالی به این کشور امضا شد.
عراقی با بیان اینکه در مجموع روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شود، ادامه داد: با امضای الحاقیه، این مقدار در روزهای گرم به ٣٥ میلیون مترمکعب و مدت قرارداد نیز از چهار سال به ٦ سال افزایش یافت.
معاون وزیر نفت در امور گاز یادآورشد: در حوزه عملیاتی نیز قراردادی امضا شد تا آموزش های لازم به طرف عراقی برای نحوه قرائت و صدور ارائه شود.
عراقی در ادامه به همراهی کارشناسان بانک مرکزی ایران با هیات شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد و گفت: مبلغ گاز ارسالی به عراق تا مدت مشخص به سرمایه گذار این پروژه تحویل می شود و به این دلیل هیاتی از شرکت ملی گاز ایران به همراهی کارشناسان بانک مرکزی برای پیگیری فرآیند مالی و چگونگی دریافت مبلغ گاز صادراتی، عازم عراق شده اند.
به گزارش ایرنا، خط لوله صادرات گاز ایران به بصره نیز در حال تکمیل بوده و قرار است که از سال آینده صادرات به این منطقه آغاز شود.
هم اکنون ترکیه بزرگترین خریدار گاز ایران به شمار می رود، اما در صورت اجرایی شدن دو قرارداد صادرات گاز به بغداد و بصره، عراق در جایگاه بزرگترین واردکنده گاز ایران قرار خواهد گرفت.
اقتصام**2022** 2023
کد N1250308

وبگردی