آفتاب

بازی دوگانه آمریکا در زمین روابط با پاکستان/ اظهارات متفاوت مقامات واشنگتن

بازی دوگانه آمریکا در زمین روابط با پاکستان/ اظهارات متفاوت مقامات واشنگتن

اسلام آباد - ایرنا - یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است مادامی که پاکستان در برخورد با گروه تروریستی شبکه حقانی جدی عمل نکند، کنگره به دولت واشنگتن اجازه اعطای کمک های ملی به بخش نظامی پاکستان را نخواهد داد. در همین حال یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که واشنگتن اهمیت فراوانی به روابط با اسلام آباد قائل است.

به گزارش روز شنبه رسانه های پاکستان، خانم 'الیزابت ترودو' یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین واکنش به بالا گرفتن تنش های اخیر میان واشنگتن و اسلام آباد اعلام کرده است (علاوه بر کنگره) دولت آمریکا هم خواستار اقدام جدی پاکستان علیه شبکه حقانی است.
این سخنگو گفت: نمایندگان کلیدی کنگره به صراحت گفته اند تا زمانی که پاکستان 'یک سری اقدامات خاص' انجام ندهد، آنها نیز حاضر به تصویب حمایت مالی آمریکا از فعالیت های نظامی پاکستان (مبارزات ضدتروریستی)نخواهند شد.
این دیپلمات آمریکایی گفته است: پاکستان اعلام کرده که تبعیضی در مبارزه با گروه های تروریستی قائل نمی شود. ما هم خواستار همین رویکرد از سوی پاکستان هستیم.
مقامات دولت و کنگره آمریکا بارها پاکستان را به عدم برخورد جدی و مماشات با برخی گروه های تروریستی از جمله شبکه حقانی و لشگر طیبه متهم کرده است. پاکستان این اتهامات را همواره مردود دانسته و می گوید با تمام تروریست ها به شدت برخورد می کند.
این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدت کوتاهی پس از اذعان سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه مبنی تشدید تنش ها میان اسلام آباد و واشنگتن مطرح شده است.
سرتاج عزیز سه روز پیش با حضور در جلسه نمایندگان مجلس سنای پاکستان، گفت که روابط این کشور با آمریکا از سه ماه پیش دچار تنش های بیشتری شده است.
همچنین رضا ربانی رئیس مجلس سنا نیز در این جلسه ضمن ابراز نگرانی جدی از تحولات اخیر در روابط کشورش با آمریکا، اذعان کرد که روابط اسلام آباد و واشنگتن از تعادل خارج شده واین روابط به ابزاری برای تامین منافع آمریکا تبدیل شده و منافع پاکستان در آن مغفول مانده است.

** جان کربی: آمریکا متعهد به همکاری با پاکستان می داند
در همین حال، جان کربی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن خود را متعهد به همکاری با پاکستان برای از بین بردن تروریسم از منطقه می داند.
به گزارش رسانه های دولتی پاکستان، وی روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: روابط با پاکستان، برای آمریکا بسیار مهم و حیاتی است زیرا هر دو کشور با تهدیدها و نگرانی های مشترک مواجه هستند و منافع مشترک در منطقه دارند و ما قصد داریم این روابط را پاکستان ادامه دهیم و حفظ کنیم.
حدود دو هفته پیش و پس از مخالفت کنگره آمریکا با اعطای کمک مالی 430 میلیون دلاری به پاکستان به عنوان بخشی از قرارداد 700 میلیون دلاری خرید هشت فروند جنگنده از آمریکا، به رغم توافق قبلی با اسلام آباد، وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که پاکستان باید تمام مبلغ قرارداد را خودش بپردازد.
این اقدام تازه کنگره آمریکا واکنش های اعتراضی مقامات متعدد پاکستان را به دنبال داشته است.
پاکستان می گوید جنگنده های اف-16 را برای انجام عملیات موثر تر ودقیق تر علیه تروریست ها می خواهد اما برخی مقامات آمریکا پاکستان را متهم کرده اند که این کشور در مبارزه علیه گروه های تروریستی تبعیض قائل می شود.
آساق*272**1723
کد N1250240

وبگردی