آفتاب

شرمساری سینمای چین در «کن»

شرمساری سینمای چین در «کن»

پکن - ایرنا - برای نخستین بار در 24 سال گذشته چین تقریبا هیچگونه حضوری در شصت‌ و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کن ندارد و این موضوع باعث شده تا ضمن وارد آمدن انتقادهای بی شمار به دست اندرکاران صنعت سینمای این کشور از آن به عنوان شرمساری بزرگ یاد شود.

به گزارش ایرنا، حیرت آور این است که چین بزرگترین بازار فیلم جهان به حساب می آید و سرمایه داران این کشور در حال خرید سینماهای زنجیره ای در سراسر دنیا هستند اما حضور آنان در جشنواره در حال برگزاری کن مشاهده نمی شود.
عدم حضور و موضوع غیبت چین در این جشنواره هم اینک به یک بحث جدی در محافل فرهنگی و هنری و در میان دست اندرکاران و اهالی سینمای این کشور مبدل شده و آنان خواستار پاسخ مناسب مسئولان در این رابطه شده اند.
از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که به جز برخی از بازیگران چینی که روی فرش قرمز کن گام گذاشته اند هیچ فیلمی و اثری از این کشور در این جشنواره حضور ندارد.
تارنمای «چاینا ارگ» از جمله رسانه های مطرح چین در گزارشی انتقادی نوشت: در شصت و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن نه تنها فیلمی از چین وجود ندارد بلکه در میان هیات داوران نیز نماینده ای از این کشور دیده نمی شود و این موضوع برای سینمایی که ادعای زیادی دارد بسیار عجیب است.
گفتنی است، این پدیده تنها یک بار در چهل و پنجمین دوره برگزاری این جشنواره یعنی 24 سال قبل رخ داد که چین در کن غیبت داشت.
بسیاری از سینماگران چینی این موضوع را یک شرمساری بزرگ برای این صنعت در چین توصیف کرده و گفته اند که این بدترین دوره تاریخی برای صنعت فیلم و سینما در این کشور به حساب می آید.
برخی از ناظران بر این باورند که نبود چین در این جشنواره می تواند صنعت فیلم این کشور را که بزرگترین بازار رو به رشد سینما در جهان است تحت تاثیرات منفی قرار دهد.
همزمان گزارش شده که نبود داوران و فیلمسازان چینی در این جشنواره موجب خواهد شد تا فضای بازار بین المللی برای نمایش فیلم های چینی هم محدود شود.
رسانه های گروهی چین تلاش زیادی کرده اند تا با انتشار تصاویری از برخی کارگردانان و هنرپیشه های این کشور که روی فرش قرمز کن گام گذاشته اند، در باره این حضور مبالغه کنند اما «چاینا ارگ» می نویسد که صنعت فیلم و سینما از این غیبت به شدت شرمسار است.
برخی از کارشناسان می گویند که فیلمسازان چینی و برخی از کارگردانان این کشور بیش از آنکه به کیفیت کارهای تولیدی خود توجه داشته باشند به فکر ارزش گیشه هستند و همین باعث بروز چنین مشکلاتی در عرصه سینمای جهانی می شود.
عدم حضور نماینده ای از چین در جشنواره فیلم کن در حالی صورت می گیرد که شهر پکن، پایتخت این کشور اوایل اردیبهشت ماه جاری میزبان ششمین جشنواره بین المللی فیلم با نمایش 500 اثر از کارگردانهای مختلف دنیا بود که در طول مدت برپایی این جشنواره هنری، قراردادهایی بالغ بر 2 میلیارد و 510 میلیون دلار در حوزه های مختلف صنعت سینما به امضاء رسید.
در شصت‌ ونهمین جشنواره فیلم کن که تا 22 «می» (دوم خرداد) در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت، فیلم «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی به‌ عنوان نماینده سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن به روی پرده خواهد رفت.
به گفته متصدیان این جشنواره انتظار می‌رود که 45 هزار نفر به تماشای فیلم‌های به نمایش درآمده در این جشنواره بنشینند.
آساق**1597
کد N1249853

وبگردی