آفتاب

معاون وزیر صنعت: حق انتفاع زمین در500 شهرک صنعتی کشور نخواهیم داشت

معاون وزیر صنعت: حق انتفاع زمین در500 شهرک صنعتی کشور نخواهیم داشت

شیراز- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: در سال 95 با هدف حمایت بیشتر از سرمایه گذاران افزایش قیمت حق انتفاع زمین در بیش از 500شهرک صنعتی نخواهیم داشت.

به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی فارس، علی یزدانی درجمع مدیران دستگاه های اجرایی و صنعتگران لارستان و پس از بازدید از طرح های عمرانی و دو واحد صنعتی در شهرک صنعتی لار افزود:948 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که از این تعداد در 787 شهرک صنعتی کار واگذاری زمین به متقاضیان انجام می شود.
وی ادامه داد:بر اساس دستورالعمل جدید واگذاری زمین و بهره برداری از واحدهای صنعتی شهرک ها و نواحی صنعتی کشور، برخلاف سال های گذشته که حق انتفاع زمین در شهرک های صنعتی به صورت هر سه ماه افزایش می یافت در دستورالعمل جدید قیمت حق انتفاع در طول سال ثابت است و تغییر نمی کند.
حق انتفاع (بهره برداری) از تاسیسات و امکانات، سهمی از هزینه های ساخت و ساز شهرک های صنعتی است که متقاضیان سرمایه گذاری در این شهرک ها پرداخت می کنند.
حق انتفاع به تناسب وسعت و موقعیت زمین اختصاص یافته به سرمایه گذار برای هر واحد صنعتی متفاوت است.
یزدانی همچنین گفت: زمین های بیشتر شهرک های صنعتی کشور امسال برای حمایت از صنعتگران و سرمایه گذاران با 50 درصد تخفیف عرضه می شود که نخبگان، شرکت های دانش بنیان و ایثارگران از تخفیف 10درصدی اضافه نیز برخوردار هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در صورت بهره برداری از واحدهای صنعتی در این زمین های اعطایی درمدت یک سال، سرمایه گذاران از 10 درصد تخفیف دیگر نیز برخوردار می شوند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: از 87 هزار واحد صنعتی کشور 79 هزار واحد صنعتی در زمره صنایع کوچک و چهار هزار و 300 واحد صنعتی در قالب صنایع متوسط محسوب می شوند.
وی افزود: امسال برای تکمیل و راه اندازی واحدهای با افزون بر 60 درصد پیشرفت فیزیکی و نیز فعال سازی واحدهای راکد یا فعال با نیمی از ظرفیت تولید، افزون بر 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.
یزدانی گفت: ماموریت ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سال جاری، فعال کردن هفت هزار و 500 واحد راکد و نیمه فعال در شهرک های صنعتی سراسر کشور است.
وی ادامه داد: فعال سازی سه هزار واحد صنعتی راکد، شش هزار واحد صنعتی در حال فعالیت با کمتر از ظرفیت خط تولید و دو هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در دستور کار قرار دارد که امیدوار هستیم با نتیجه بخش بودن این تلاش ها، ایجاد اشتغال برای 185 هزار نفر را شاهد باشیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد برنامه های این وزارتخانه برای حمایت از صنعتگرانی اظهار داشت: برخی از شهرک های صنعتی به علت داشتن اقساط معوقه دچار جرایم دیرکرد شده اند که براساس بخشنامه جدید که به استان ها ابلاغ کرده ایم چنانچه صنعتگران بتوانند اصل بدهی خود را پرداخت کنند 90 درصد از جرایم بخشیده و مابقی در قالب اقساط یک ساله اخذ می شود.
یزدانی، با اشاره به ظرفیت های موجود در صندوق های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهره گیری صنعتگران از این حمایت ها اظهار کرد: در صندوق ضمانت از سرمایه گذاری صنایع کوچک و متوسط تا سقف 30 میلیارد ریال ضمانت نامه برای صنایع که دچار کمبود وثیقه هستند صادر می شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با بیان اینکه 92 درصد از صنایع استان فارس را صنایع کوچک تشکیل می دهند گفت: حمایت از این صنایع در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی فارس قرار دارد و امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه ها امسال تحول مناسبی در صنعت این استان ایجاد شود.
وی با اشاره به ظرفیت های موجود در منطقه لارستان و وجود هفت شهرک و ناحیه صنعتی در این منطقه گفت: افزون بر 95 درصد از صنایع لارستان را صنایع کوچک تشکیل می دهند.
یزدانی اظهار کرد: با توجه به موقعیت این شهرستان و نیز وجود لارستانی های مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس که علاقه مند به سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در این شهرستان هستند، تقویت و حمایت از شهرک های صنعتی و صنایع مستقر در این منطقه از اولویت های مهم شرکت شهرک های صنعتی فارس و سازمان صنایع کوچک است.
وی افزود: برای ایجاد شعبه بانک صنعت و معدن در این شهرستان با توجه به ظرفیت های لارستان پیگیری های لازم انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در پاسخ به درخواست مسئولان این شهرستان برای ایجاد ناحیه صنعتی جدید در برخی مناطق لار گفت: چنانچه در هر منطقه حداقل 10 سرمایه گذار وجود داشته باشد حاضر به تصویب ناحیه صنعتی در کوتاه ترین زمان هستیم.
یزدانی افزود: امیدوارم با اجرایی شدن تصمیم ها برای حمایت از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی لار و نیز توسعه زیرساخت ها تا شش ماه آینده شاهد تحولات مناسب در صنعت لارستان باشیم .
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس هم با اشاره به وجود هفت شهرک و ناحیه صنعتی در لارستان گفت: هم اینک در شهرکها و نواحی صنعتی لار، خنج، گراش، اوز، بیرم، حسن لری و پشته سنگر لارستان کار واگذاری زمین به متقاضیان انجام می شود.
شاپور قنبری افزود: در مجموع در شهرک های صنعتی این منطقه ظرفیت استقرار 666 واحد صنعتی با پیش بینی اشتغالبرای سه هزار و 330 نفر ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون در منطقه لارستان، خنج و گراش برای افزون بر یک هزار و 20 نفر در قالب 95 واحد صنعتی فعال اشتغال ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس بیان کرد: 199 قرارداد سرمایه گذاری در این هفت شهرک و ناحیه صنعتی منعقد شده و 62 واحد صنعتی نیز در مرحله ساخت و ساز است.
قنبری، اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی و تکمیل زیرساخت ها در شهرک های صنعتی لار را از برنامه های این شرکت اعلام کرد و گفت: در این زمینه علاوه بر 20 طرح عمرانی اجرا شده در دو سال اخیر، 10 طرح عمرانی نیز در حال اجراست.
شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
2027 /6118 / 1876
کد N1249840

وبگردی