آفتاب

سرگذشت یک نقاشی / از خاک خوردن در زیرزمین تا نمایش در موزه

سرگذشت یک نقاشی / از خاک خوردن در زیرزمین تا نمایش در موزه

یکی از نقاشی‌های رامبرانت که در زیرزمین خانه‌ای در نیوجرسی خاک می‌خورد، راهی موزه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نقاشی تا مدت‌ها در زیرزمین‌ خانه‌ای در نیوجرسی بود و کسی به آن توجهی نمی‌کرد، در موزۀ جی. پل گتی در کالیفرنیا به نمایش گذاشته می‌شود. نمایش این اثر بخشی از نمایشگاه آثار هنرمندان قرن هفدهم میلادی است.

رامبرانت در تابلوی «بیمار بی‌هوش (یک نشان از حس بویایی)» دو زن را به تصویر کشیده است که دستمالی را زیر بینی فردی بی‌هوش گرفته‌اند. این اثر هنری قدیمی سال 1624 میلادی نقاشی شده است.

نقاشی یاد شده با ابعاد 22 سانتیمتر در 18 سانتیمتر یکی از پنج نقاشی رامبرانت دربارۀ حواس پنجگانه است، و در کنار دو اثر دیگر «شنوایی» و «لامسه» تا 28 آگوست در معرض دید قرار می‌گیرد.

چهارمین نقاشی رامبرانت درباره حواس پنجگانه، «بینایی»، در موزه‌ای در هلند نگهداری می‌شود. پنچمین تابلو از این نقاشی‌ها هنوز پیدا نشده است.

پس از درگذشت صاحبان خانه‌ای در نیوجرسی فرزند آن‌ها این نقاشی را در زیرزمین خانه یافت و نقاشی را به یک حراجی سپرد.

مدیر حراجی در این باره می‌گوید: «نقاشی چیز چشمگیری نداشت. در آن تصویر سه تن دیده می‌شد که یکی از آن‌ها بی‌هوش است.» شگفت این‌که او تخمین می‌زد که این نقاشی در نهایت چیزی حدود 800 دلار به فروش برسد، اما پس از قرار گرفتن نقاشی در کاتالوگ آنلاین حراجی چشم تیزبین کارشناسان هنری از سه کشور اروپایی متوجه ارزش هنری بالای آن شد تا در نهایت تابلو با قیمتی نزدیک به یک میلیون دلار نصیب یک دلال هنری در پاریس شود.

مدیر حراجی پس از فروش خیره‌کنندۀ تابلو گفت: «اگر احیانا یک نقاشی با تصویر سه نفر در حال غذا خوردن دیدید، با من تماس بگیرید.»

منبع : رویترز

58241

 

کد N1249789

وبگردی