آفتاب
دریچه‌ای به جهان

رقابت سازندگان قطار برای پروژه مالزی-‌سنگاپور

رقابت سازندگان قطار برای پروژه مالزی-‌سنگاپور

خبر راه‌اندازی قطار پرسرعت مالزی‌-سنگاپور کافی بود تا توجه همه سازندگان قطار به این موضوع جلب شود. کشورهای مختلف از ژاپن گرفته تا چین و ...

شادی آذری

خبر راه‌اندازی قطار پرسرعت مالزی‌-سنگاپور کافی بود تا توجه همه سازندگان قطار به این موضوع جلب شود. کشورهای مختلف از ژاپن گرفته تا چین و کره‌جنوبی نمونه کارهای خود را در مالزی به معرض نمایش گذاشتند به این امید که به‌عنوان اپراتور سرویس قطارهای این مسیر انتخاب شوند و در آینده کار خود را آغاز کنند. حتی پیش از آنکه تفاهم‌نامه قطار پرسرعت بین مالزی و سنگاپور در اواخر امسال به امضا رسد، کشورهای مختلف برای نمایش جدیدترین قطارها و تکنولوژی‌هایشان به مردمی که این روزها خدمات فوق سریع را ترجیح می‌دهند، صف کشیده‌اند.

 

هفته گذشته در نمایشگاهی که توسط شرکت «ژاپن ریل» در کوآلالامپور برپا شد، مالزیایی‌های پیر و جوان از این هیجان‌زده بودند که برای نخستین بار می‌توانند استفاده از یک شبیه‌ساز قطار پرسرعت شینکاسن را تجربه ‌کنند. این قطار توانایی طی مسافت 350 کیلومتر در هر ساعت را دارد و ژاپن با تبلیغ قطارهای سری 5E خود اعلام کرده است که می‌تواند زمان سفر بین کوآلالامپور و سنگاپور را به تنها 90 دقیقه کاهش دهد. قطارهای سری 5E ژاپن سرویس‌دهی صددرصد به موقع و تلفات صفر را در کارنامه خود دارند. دکتر ماکیو میاگاوا، سفیر ژاپن در مالزی می‌گوید: «این تصمیم را باید مالزیایی‌ها و سنگاپوری‌ها بگیرند. ما نمی‌خواهیم زیاد به آنها فشار آوریم. امیداریم که این دو کشور بهترین و ایمن‌ترین سیستم را انتخاب کنند تا الگویی برای سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی و کل جهان باشد.» 

پکن همچنین سودایی را در سر دارد. گروه چاینا ریل‌وی، علاقه‌مند است تا تکنولوژی قطارهای پرسرعت خود را در سطح جهان به نمایش گذارد. چین در این زمینه یک کشور پیشتاز محسوب می‌شود و در بخش‌های مختلف مالزی از انرژی گرفته تا املاک، سرمایه‌گذاری‌های بسیار کرده است. سای زمین، مدیر کل گروه چاینا ریل‌وی، می‌گوید: «اگر فعالیت‌های بخش املاک ما را در نظر بگیرید، به جرات می‌توانم بگویم هیچ کشور دیگری در مالزی نمی‌تواند با ما رقابت کند.» علاوه بر چین و ژاپن، کره‌جنوبی هم به این پروژه امیدهای بسیار دارد. این کشور سیستم قطارهای پر سرعت خود بنام KTX را برای این پروژه تبلیغ می‌کند. تبلیغات این سه کشور شور و هیجان زیادی را در بین مردم مالزی ایجاد کرده است.یک مهندس می‌گوید: «برای ما ایمنی حرف اول را می‌زند.» انتظار می‌رود رهبران دو کشور در نشست سالانه خود در مالزی در ماه سپتامبر تفاهم‌نامه مربوط به این پروژه را امضا کنند و قرارداد دو جانبه آن نیز اوایل سال آینده میلادی امضا خواهد شد. گفته می‌شود در این پروژه دو سرویس مختلف با همین سرعت خدمات‌رسانی خواهند کرد، اما هر دو در یک سیستم ریلی فعالیت خواهند کرد. یک سرویس مستقیم به سنگاپور در تنها 90 دقیقه و یک سرویس دیگر با 6 ایستگاه بین کوآلالامپور و سنگاپور. انتظار می‌رود که این پروژه عظیم در سال 2020 به بهره‌برداری برسد. هدف اصلی این پروژه تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور اعلام شده است. به نظر می‌رسد در عصر حاضر، راه‌اندازی خط ریلی بین کشورها به نمادی از روابط دوستانه و پیوندهای اقتصادی بین آنها تبدیل شده است.

کد N1248938

وبگردی