آفتاب
مشاور امور خارجه پاکستان اعتراف کرد:

روابط آمریکا با پاکستان بار دیگر به تیرگی گراییده است

روابط آمریکا با پاکستان بار دیگر به تیرگی گراییده است

مشاور وزیر امور خارجه پاکستان اعتراف کرد که روابط کشورش با آمریکا به دلیل قطع کمکهای مالی واشنگتن به اسلام آباد، برای خرید جنگنده های اف ۱۶، دوباره روبه تیرگی گراییده است.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «داون نیوز»، «سرتاج عزیز» مشاور امور خارجی پاکستان گفت: تنش بین روابط  اسلام آباد- واشنگتن از سال ۲۰۱۱ و زمانی آغاز شد که  وقایعی همچون «ویکی لیکس»، «ریمون دیوس»، عملیات «ایبت آباد» علیه «بن لادن»، «دته خیل» و «سلاله» به وقوع پیوستند. با این وجود اما روابط دو کشور از سال ۲۰۱۳ به بعد روبه بهبود گذاشت.

اما اخیرا و پس از توقف کمک های آمریکا به پاکستان در جهت خرید جنگنده های اف ۱۶، از سه ماه گذشته تاکنون  روابط دو کشور دچار تنش شده است.

 وی افزود: به احتمال زیاد کمک مالی واشنگتن به اسلام‌آباد به دلیل ملاحظات آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای پاکستان متوقف شده است که این کشور پاسخ قاطع در این خصوص را چندی قبل به آمریکا داده است.

سر تاج عزیز در ادامه گفت: ما همچنین با خواست آمریکا برای آزادی «شکیل آفریدی» نیز موافقت نکردیم، این در حالی است که مقامات دولتی آمریکا، کنگره، اتاق‌های فکر و رسانه‌های این کشور بدون شواهد مستندی پاکستان را به حمایت از شبکه حقانی متهم می‌کنند و لابی هندی موجود در آمریکا این مسئله را پررنگ‌تر کرده است.

 گفتنی است که «شکیل آفریدی» به علت همکاری و کمک به سازمان سیا در یافتن مخفی‌گاه اسامه بن لادن رهبر القاعده به ۳۳ سال زندان محکوم شده است.

پس از صدور حکم زندان برای آفریدی، مقامات آمریکایی با این استدلال که او به سازمان سیا برای یافتن بن لادن که در مرگ هزاران آمریکایی نقش جدی داشته کمک کرده است، به این حکم به‌شدت اعتراض کردند.

پس از سخنرانی سر تاج عزیز، «رضا ربانی» رئیس سنای مجلس پاکستان نیز ضمن ارائه پرونده مربوط به خرید جنگنده اف ۱۶ به کمیته امور خارجی مجلس دستور پیگیری این پرونده را صادر کرد.

وی افزود: به دستور وزارت خارجه پاکستان، در ماه مارس طی نامه ای از همتای آمریکایی خود به منظور بررسی این پرونده برای سفر به پاکستان دعوت به عمل آورده بودم. اما اکنون لازم است که در این دعوت خود تجدید نظرکنیم و مطابق با رای کمیته این پرونده مورد بررسی قرار گیرد.

ربانی همچنین ضمن نامتعادل خواندن روابط آمریکا با پاکستان گفت که روابط اسلام آباد- واشنگتن نشان می دهد که منافع امنیت ملی آمریکا ترجیج بیشتری نسبت به منافع پاکستان دارد.

 

کد N1248125

وبگردی