آفتاب

قرارداد مشارکت احداث اولین آزادراه 100 درصد خصوصی کشور امضا شد

قرارداد مشارکت احداث اولین آزادراه 100 درصد خصوصی کشور امضا شد

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی از امضای قرارداد مشارکت تامین مالی و احداث، نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه چهارخطه بندرعباس-کرمان در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت‌و‌توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل‌کشور، علی نورزاد ضمن اعلام این خبر افزود: بر مبنای این قرارداد که از دستاوردهای سفر اخیر هیات دولت به استان کرمان به حساب می‌آید، شرکت احداث، نگهداری و بهر‌ه‌برداری آزادراه بندرعباس-کرمان با رقمی معادل 41 هزار و 108 میلیارد ریال در 5 سال که شامل یک سال مطالعه و 4 سال ساخت است، این آزادراه را احداث خواهد کرد.

وی یادآور شد: با تصویب دولت و ابلاغ مجوز هیات وزیران در رابطه با انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزادراه بندرعباس-کرمان، این قرارداد پس از گذراندن مراحل قانونی به امضا رسید.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی طول آزادراه بندرعباس-کرمان را 356 کیلومتر عنوان کرد که بر مبنای این قرارداد در دو‌ باند عبوری رفت و برگشت به اجرا در خواهد آمد.

نورزاد در رابطه با پیش‌بینی ترافیک عبوری این آزادراه گفت: در سال اول بهره‌برداری حدود 5300 وسیله نقلیه معادل 10 هزار و 700 سواری از این آزادراه عبور خواهند کرد که این رقم بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته در انتهای 30 سال به حدود 23 هزار وسیله نقلیه معادل 43 هزار و 700 سواری خواهد رسید.

وی ادامه داد: آزادراه بندرعباس-کرمان در مقایسه با محور موجود حدود 136 کیلومتر کوتاهتر و زمان سفر در آن 2 و نیم ساعت کمتر است که احداث آن سبب رشد چشمگیری در میزان ترانزیت شبکه حمل و نقل جنوب کشور خواهد شد.

نورزاد اضافه کرد: بر مبنای این قرارداد دوران مشارکت در این آزادراه که حاصل جمع دوره مطالعات و طراحی، دوره احداث و دوره بهره برداری است از زمان تاریخ نفوذ قرارداد به مدت 35 سال است.

مدیرعامل شرکت ساخت‌و‌توسعه راه‌حل جبران کمبود منابع مالی در پروژه‌های عمرانی را توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: دولت یازدهم با توجه به وجود بسترهای قانونی در چند سال اخیر نظیر کاهش دیوان‌سالاری دولتی در چرخه فنی و اجرایی کشور، کمک به توجیه‌پذیری بیشتر طرح‌ها به ویژه تأمین سهم مناسب مشارکت در هزینه‌های احداث آزادراه‌ها و حمایت از مطالعات مهندسی ارزش و ایجاد مشوق‌های قانونی لازم، بستر مناسبی را برای حضور مطمئن بخش خصوصی فراهم کرده است.

نورزاد در پایان تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل منوط به مشارکت و همدلی دولت و بخش خصوصی دانست و گفت: رویکرد دولت تدبیر و امید در این حوزه بر افزایش مشارکت بخش خصوصی متمرکز است تا به عنوان بازوی توانمند دولت سهم عمده ای را در توسعه و آبادانی کشور ایفا کند.
22539

کد N1248117

وبگردی