آفتاب
سازوکار فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی-۱

روند تاسیس سالن‌های خصوصی تئاتر قانونی تعریف شده است/ تشکیل صنف

روند تاسیس سالن‌های خصوصی تئاتر قانونی تعریف شده است/ تشکیل صنف

مدیرکل هنرهای نمایشی معتقد است سالن‌های خصوصی تئاتر ظرفیت خوبی را در حوزه تئاتر ایجاد کرده‌اند و این سالن‌ها قطعا باید از حمایت مادی و معنوی دولت برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی ۲ سال اخیر شکل‌گیری و فعالیت سالن‌های خصوصی تئاتر روند رو به رشدی داشته که این روند توانسته تا حدی به تمرکززدایی اجراها و انتظارات هنرمندان از  مجموعه تئاتر شهر کمک کند. اینکه ساز و کار فعالیت و برنامه ریزی بدنه دولتی در جهت حمایت از این سالن‌های خصوصی چگونه است و چه برنامه‌هایی در جهت گسترش شکل‌گیری و فعالیت‌های گسترده‌تر این فضاهای خصوصی، مدنظر بدنه دولتی است، چشم‌انداز فعالیت بخش خصوصی تئاتر را رقم می‌زند.

به طور حتم با توجه به هزینه‌هایی که ساخت و راه‌اندازی یک سالن خصوصی تئاتر در بردارد، امنیت شغلی و ادامه فعالیت این سالن‌ها بدون حمایت مدیریت و بدنه دولتی تئاتر میسر نخواهد شد. مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره نیاز به شکل‌گیری و راه‌اندازی سالن‌های خصوصی تئاتر به خبرنگار مهر گفت: آنچه مسلم است در شرایط حاضر با اتفاقات خوبی که به لحاظ کمیت در حوزه آموزش عالی و مؤسسات علمی و کاربردی افتاده، با افزایش گروه‌ها و فارغ التحصیلان رشته‌های هنری مواجهیم ولی مانند سایر رشته‌های دانشگاهی، روند افزایش گروه‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تناسبی با بازار کار و فعالیت ندارد.

وی اظهار کرد: راهکاری که در تمام رشته‌ها به آن پرداخته‌اند توجه به ظرفیت‌های دولتی و قانونی برای فعالیت‌های بخش خصوصی است. کمااینکه در رشته های دیگر این موضوع را جدی گرفته اند و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: ما هم ناگزیریم در فضای هنری برای جبران کمبود سخت افزارها و افزایش امکان فعالیت فارغ التحصیلان و گروه‌های هنری، ظرفیت‌های موجود کشور و دولت را برای تقویت بخش خصوصی فعال کنیم. مؤسسات فرهنگی و هنری به ویژه مؤسسات تک منظوره هنری ظرفیت بسیار مناسبی برای فعالیت قانونی بخش خصوصی هستند.

شفیعی با بیان اینکه در یکی یا دو سال گذشته که این مؤسسات مجوز گرفتند و فعال شدند ظرفیت خیلی خوبی را برای تعداد صندلی های نمایش در حوزه تئاتر و همچنین حوزه های دیگر هنری ایجاد کردند، تأکید کرد: هر چند همه معتقدیم این روند ایده آل نیست ولی بالاخره مسیری است که در کوتاه مدت می تواند برخی مشکلات را حل کند.

وی معتقد است، روند دریافت مجوز و شکل‌گیری این سالن‌های خصوصی تئاتر خیلی قانونی تعریف شده و قابل پیگیری نیز هستند و مدیران این مجموعه ها هم به دنبال تشکیل صنف هستند که این روند در مراحل نهایی است.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: قطعا سالن‌های خصوصی تئاتر نیاز به حمایت های معنوی و مادی دولتی هم دارند. حمایت مادی دولتی می‌تواند در بخش ایجاد جذابیت‌هایی برای ورود بخش‌های اقتصادی و صنعتی برای حمایت از این مؤسسات و همچنین بخشودگی عوارض و موارد مربوط به مالیات وجود داشته باشد.

شفیعی با بیان اینکه در برنامه معاونت هنری وزارت ارشاد حمایت با برنامه از فعالیت های تولیدی این مؤسسات در سال ۹۵ در دستور کار است، اظهار کرد: فکر می کنم این فرمتی است که اگر با تحلیل به سمت‌اش برویم، خروجی خوبی داشته باشد و به نفع شرایط فرهنگی و هنری کشور تمام شود.

وی درباره چشم‌انداز بدنه دولتی تئاتر در گسترده شدن شکل‌گیری سالن‌های خصوصی تئاتر، یادآور شد: همه این ها به تحلیلی بر می‌گردد که باید نسبت به شرایط داشته باشیم. این اتفاق انجام شده و اکثر مؤسسات در حال فعالیت هستند و وقتی خودشان به دنبال صنف رفته اند، اتاق فکر مجموع این مؤسسات شکل می گیرد. در آن اتاق فکر می توان در خصوص ادامه فعالیت مؤسسات موجود و اینکه چگونه می توان این فعالیت را گسترش داد با مدیران این مؤسسات صحبت کرد.

کد N1247911

وبگردی