آفتاب
رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرد:

افزایش ۲۰ درصدی جرائم شکار و صید/لزوم تحقق عدالت زیست‌محیطی

افزایش ۲۰ درصدی جرائم شکار و صید/لزوم تحقق عدالت زیست‌محیطی

خرم آباد - رئیس سازمان محیط زیست کشور از افزایش ۲۰ درصدی جرایم شگار و صید خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در نشست مشترک با روسای دادستان های استان لرستان، با اشاره به اینکه عدالت در محیط زیست از ارکان مهم حکمرانی خوب است، اظهار داشت: موضوع عدالت زیست محیطی از جوانب مختلف در سطح بین المللی مطرح است و امروز جرائم زیست محیطی از حد محدوده اثر فردی و حتی اجتماعی فراتر رفته است.

رتبه ۹ ام تا ۱۱ ایران در بحث تولید گازهای گلخانه ای

وی افزود: اگر بر اثر سهل انگاری گونه ای در یک جای دنیا منقرض شود این جرم تنها مربوط به آن منطقه نبوده و باعث واکنش کشورهای مختلف خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه یوزپلنگ آسیایی در همه آسیا منقرض شده و تنها بقایای آن در ایران است، بیان داشت: ارزش این گونه نادر به لحاظ بحث حقوقی زیاد بوده در صورتیکه اگر سهل انگاری برای از دست رفتن این گونه صورت گیرد به عنوان بخشی از میراث جهانی می تواند مباحث حقوقی زیادی به دنبال داشته باشد.

ابتکار با بیان اینکه ایران در زمینه تولید گازهای گلخانه ای رتبه نهم یا یازدهم دنیا را دارد، عنوان کرد: اثرات تولید گازهای گلخانه ای مانند افزایش دما و کاهش بارندگی در کشور محرض بوده و با توجه به اینکه اثرات این گازها تنها به یک منطقه خاص محدود نمی شود توافق جهانی پاریس در خصوص تعهد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صورت گرفت.

وی افزود: متن توافق پاریس از سوی ۹۵ کشور دنیا به امضاء رسید و جنبه های مهم حقوق بین الملل در آن دیده شده است که در این توافق آمده است اگر کشورهایی از تعهد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سرباز زنند جرائم آن ها به همه جوامع بشری برمیگردد زیرا تولید گاز های گلخانه ای آثار فراگیر جهانی دارند.

لزوم تحقق عدالت زیست محیطی در کشور

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه شکار حیوانات در لرستان پدیده ای سنتی و از روی عادت بوده است، تصریح کرد: با آموزش های مناسب می توان این سنت ها را اصلاح کرد زیرا شرایط تغییر کرده و این امکان وجود ندارد همه بتوانند دست به شکار بزنند.

ابتکار اولین مصوبه دولت یازدهم را تشکیل ستاد احیاء دریاچه ارومیه دانست و گفت: این اقدام ابعاد جهانی داشت بطوریکه خیلی از شخصیت های حقیقی و حقوقی جهان آمادگی خود را برای حفظ این میراث جهانی اعلام کردند تا این دریاچه ارزشمند برای همیشه از نقش کره زمین محو نشود.

وی بر لزوم تحقق عدالت زیست محیطی در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های سال گذشته تخلف در حوزه محیط زیست را جرم دانستند و خواستار اجرای قوانین در این حوزه شدند و همچنین در سیاست های کلی نظام به بحث جرم انگاری در حوزه های زیست محیطی اشاره کردند و خواستار نظارت بدون اغماض در این حوزه شدند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه سیاست های ابلاغی رهبری پشتوانه قوی برای قوه مجریه و قضائیه شد، افزود: رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور دستور دادند این سیاست ها در دو قوه جنبه اجرایی پیدا کنند زیرا این سیاست ها مبنایی برای همگرایی بین قوا هستند.

مقابله با پدیده زمین خواری از سیاستهای مهم دولت است

ابتکار به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر ارزیابی های زیست محیطی قبل از اجرای پروژه های بزرگ اشاره کرد و گفت: مطالعات زیست محیطی قبل از شروع هر پروژه اجباری شده و دولت نیز در این زمینه سختگیرانه عمل می کند و بودجه و مصوبه ۲۱۵ سازمان مدیریت و برنامه ریزی منوط به انجام ارزیابی زیست محیطی برای پروژه های دولتی است.

وی با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد شود که متخلف احساس کند برای فرار از قوانین زیست محیطی راهی وجود دارد، اضافه کرد: ناامن شدن فضا برای متخلفان بر عهده قوه قضائیه است که با رویکرد این قوه به نظر می رسد باید به ایجاد فضایی سالم برای حامیان محیط زیست و قانون مداران امیدوار باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در مورد زمین خواری و تغییر کاربری صحبت های محکمی داشته اند، بیان داشت: مقابله با پدیده شوم زمین خواری و تخریب منابع طبیعی و محیط زیست جز سیاست های دولت و قوه قضائیه است.

ابتکار بر لزوم حفاظت از حریم شهرها تاکید کرد و افزود: توصیه می کنیم در حریم شهرها کمربندهای سبز ایجاد شده تا سوء استفاده و تغییرکاربری در حریم شهرها اتفاق نیفتد.

برگزاری جشنواره بین المللی فیلم سبز از فردا

وی به مقابله سازمان محیط زیست با شکار غیرمجاز و قاچاق حیات وحش اشاره کرد و گفت: امروز در دنیا و ایران شاهد قاچاق حیات وحش هستیم که برای مقابله با این اقدامات می توان کارهای فرهنگی انجام داد که در این راستا با آموزش و پرورش و دانشگاه ها تعاملات خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور از شروع به کار جشنواره بین المللی فیلم سبز در بیش از ۷۰ شهر کشور از فردا خبر داد و افزود: در این جشنواره حدود ۴۰۰ فیلم از ۴۱ کشور مختلف دنیا شرکت کرده اند.

ابتکار به برگزاری دوره های آموزشی اختصاصی برای ۸۵۰ محیط بان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: این آموزش ها امسال نیز ادامه دارد که هدف از برگزاری این دوره ها آشنایی محیط بانان با قوانین و نحوه برخورد آن ها با مردم است.

وی اضافه کرد: یک دوره آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات و ضوابط پارک های ملی در اتریش برگزار شد که ۱۲ نفر از محیط بانان و فرماندهان یگان های محیط زیست کشور در آن شرکت کردند.

افزایش ۲۰ درصدی جرائم شکار و صید

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه باید بسیاری از قوانین محیط زیست اصلاح شوند، عنوان کرد: در این راستان سازمان حفاظت محیط زیست قوانین لایحه هوای پاک، لایحه تالابها، لایحه خاک و لایحه ارزیابی اصلاح کرد و برای تصویب به مجلس فرستاد.

ابتکار افزود: ما جرائم شکار و صید را تا ۲۰ برابر افزایش داده و اصلاح کردیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست مظلوم بوده و دفاع از آن دفاع از حقوق اولیه مردم است، تصریح کرد: هر انسان در طول شبانه روز ۱۶ کیلوگرم هوا مصرف می کند و بهره مندی از هوای سالم از حقوق اولیه انسان هاست.

کد N1247479

وبگردی