آفتاب
معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

کتاب های درسی در آموزش و پرورش باید بومی سازی شوند

کتاب های درسی در آموزش و پرورش باید بومی سازی شوند

اردبیل - ایرنا - معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: کتاب های درسی در آموزش و پرورش باید بر اساس شرایط و مقتضیات زمان و مکان بومی سازی شوند.

پروفسور فریبرز درتاج روز پنجشنبه در همایش ملی روانشناسی در دانشگاه محقق اردییلی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده ، افزود: تا زمانی که جراحی آموزشی در آموزش و پرورش انجام نشود مشکلات مدارس ادامه خواهد داشت.
او اظهار کرد: تعداد روزهای مدرسه در ایران پایین اما حجم مطالب ارائه شده بیشتر است و باید این حجم متناسب با روزهایی باشد که دانش آموزان به مدرسه می روند.
وی افزود: در نظر داریم هر سال با برگزاری همایش ملی روانشناسی مدرسه ، به مسائل مدرسه به صورت جدی پرداخته شود.
وی با بیان اینکه به دلیل اهمیت موضوع روانشناسی مدرسه ، برگزاری سالانه این همایش در دستور کار قرار دارد ، ادامه داد: در مدارس با مشکلات جدی مواجه هستیم.
پروفسور محمد نریمانی رییس دومین همایش ملی روانشناسی مدرسه نیز هدف از برگزاری این همایش را احیای رشته روانشناسی مدرسه و تقویت جایگاه روانشناس در مدارس ذکر کرد.
او افزود: جایگاه روانشناسی باید در آموزش و پرورش مشخص شود و روانشناسان مدرسه به صورت تخصصی در آموزش و پرورش و مدارس حضور داشته باشند.
نریمانی با بیان اینکه سرفصل روانشناسی مدرسه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری توسط سازمان نظام روانشناسی تدوین شده اظهار کرد: رشته روانشناسی مدرسه باید تدوین شود و این روانشناسان در مدارس نقش خود را ایفا کنند تا دیگر نیازی به استفاده از رشته های مجاور در مدارس نباشد.
رییس دومین همایش ملی روانشناسی مدرسه ادامه داد: باید روانشناسان مدرسه در حوزه نظارت ، ارزیابی ، تشخیص ، مشاوره ، برنامه ریزی و حتی مسایل پژوهشی نقش آفرینی کنند.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیزدر این همایش گفت: هر امامی با توجه به مقتضیات زمان خود مدرسه ای ایجاد می کرد که ویژگی های خاص تربیتی خود را داشت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی ، حجت الاسلام مدبر با بیان اینکه مدارس اهل بیت در هر زمان سلاح خاص خود را داشت افزود: ائمه و امامان معصوم همه شرایط را در نظر می گرفتند و مدرسه ای مطابق با خواسته ها و مطالبات زمان ایجاد می کردند.
وی گفت: روانشناسی را باید به کاربرد در جامعه تبدیل کرد و مدارس از روانشناسان متبحر استفاده کنند.
این همایش یک روزه بود و پنجشنبه بکار خود پایان داد.
6018/6016
کد N1247379

وبگردی