آفتاب
دبیر ستاد توسعه فناوری دریایی؛

توسعه حمل و نقل دریایی بین المللی در گرو اقتصاد مقاومتی است

توسعه حمل و نقل دریایی بین المللی در گرو اقتصاد مقاومتی است

دبیر ستاد توسعه فناوری دریایی گفت: با توجه به نقش راهبردی حمل و نقل دریایی و بنادر کشور در اقتصاد ملی و ماهیت بین‌المللی و رقابتی بودن این صنعت اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد سعید سیف گفت: اهمیت صنایع دریایی، بنادر و حمل و نقل دریایی از ملزومات رسیدن به اقتصاد مقاومتی بوده و ناوگان دریایی جمهوری اسلامی در ایران رتبه بیستم را در جهان به خود تخصیص داده است.

وی حجم تبادل کالا در جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی را از طریق دریاها ۱۰ میلیارد تن ذکر کرد و گفت: این میزان به طور یقین در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

سیف با اشاره به مثلث منطقه هرمز، باب المندب و مالاکا گفت: این منطقه موقعیت استراتژیکی برای ایران فراهم می‌کند؛ ۶۵ درصد از ذخایر نفت و گاز جهان در منطقه خاورمیانه است و ایران به لحاظ ذخایر گاز در رتبه دوم و نفت رتبه چهارم جهان قرار دارد و بیشتر این ذخایر نفت و گاز در دریای خزر، خلیج فارس و سواحل این مناطق قرار دارد، بنابراین با توجه به این موضوع نقش دریاها در اقتصاد کشور اهمیت بسزایی می‌یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی تاکید کرد: استخراج ذخایر یاد شده نیازمند پشتیبانی جدی از صنایع دریایی است. کار در دریا به مراتب دشوارتر از کار بر روی زمین است و برای کار در دریاها نیازمند اشراف بر علوم دریایی هستیم. به طور مثال وقتی می‌خواهیم در حوزه دریا کار کنیم باید بر سرعت صوت در آب، چگالی و دمای آب که می‌تواند بر روی اندازه‌گیری تأثیر داشته باشد اشراف داشته باشیم.

کد N1245778

وبگردی