آفتاب
بررسي روزنامه هاي ايران/ چهارشنبه 22 ارديبهشت ماه 1395

روايت رييس جمهوري از سود و زيان هاي ميليارد دلاري

روايت رييس جمهوري از سود و زيان هاي ميليارد دلاري

تهران- ايرنا- سخنان ديروز «حسن روحاني» رييس جمهوري در جمع مردم كرمان در مورد پيگيري پرونده توقيف 2 ميليارد دلار از دارايي هاي ايران در آمريكا در دادگاه بين المللي و جذب حدود سه و نيم ميليارد دلار سرمايه مستقيم طي چهار ماه پس از اجراي برجام، در كانون توجه روزنامه ها قرار گرفت.

اين گزارش نگاهي به سرخط اصلي خبرها و همچنين نوشته هاي سرمقاله نويسان و نويسندگان روزنامه هاي امروز چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395خورشيدي انداخته و مهم ترين موضوع هاي مورد توجه اين روزنامه ها را بررسي كرده است.

***بازتاب سخنان رييس جمهوري در كرمان
بيست و هفتمين سفر استاني «حسن روحاني» رييس جمهوري به همراه كاروان تدبير و اميد ديروز به مقصد كرمان صورت گرفت و مسوولان دولت يازدهم مورد استقبال مردم اين استان قرار گرفتند. روحاني ديروز در جمع مردم كرمان سخنراني كرد؛ سخنراني كه بيان سهل انگاري هاي پيشين در زمينه توقيف 2 ميليارد دلار دارايي هاي ايران در آمريكا و پيگيري اين پرونده در دادگاه بين المللي، خبر خوشِ دستاورد سه و نيم ميليارد دلاري برجام و تجليل و قدرداني از سپاه از مهمترين محورهاي اصلي آن بود و در روزنامه هاي امروز بازتاب يافت.
روزنامه «آرمان» از «استقبال از روحاني با شعار حمايت از هاشمي!» خبر داد و نوشت: مردم كرمان استقبال باشكوهي از رئيس‌جمهور كردند و با در دست گرفتن پلاكاردهايي كه نوشته‌هاي آن تشكر از دولت و رئيس‌جمهور بود حضور او در اين شهر را خوشامد گفتند.
به گزارش آرمان، اين استقبال مردمي به مذاق حاميان رييس‌جمهوري پيشين كه چندي قبل به كرمان سفر كرده بود خوش نيامد، چرا كه ساعتي پس از رسيدن روحاني به كرمان هجمه‌ها را در شبكه‌هاي مجازي آغاز كردند و شايعاتي را منتشر كردند كه به دليل محرز بودن غير واقعي بودنشان لبخند را بر لب مخاطبان مي‌آورد. هدف از اين شايعه هم مشخص بود چرا كه نمي‌خواستند توجه اذهان متوجه شعارهايي شود كه در حمايت از آيت‌ا... هاشمي سر داده مي‌شد.
روزنامه «شرق» هم بخشي از سخنان روحاني در مورد 2 ميليارد دلار پول مصادره شده ايران را در گزارش مرتبط خود برجسته كرد و از زبان رييس جمهوري نوشت: اين دولت ناچار است بار اهمال و خطاي سال‌هاي گذشته را هم بر عهده بگيرد. به خطا و اشتباه دو ميليارد دلار از پول اين مردم را در اختيار آمريكا قرار دادند. در سال ٨٦ تا ٨٧ مدت ١٠ ماه فرصت طلايي وجود داشت. در وضعيتي كه احتمال خطر بسيار بالايي براي اين پول وجود داشته است، ١٠ ماه فرصت طلايي وجود داشته كه اين پول را از دست آمريكايي‌ها برهانند؛ چرا چنين كاري نكردند؟
روزنامه «ايران» هم در كنار انتشار تصويري از رييس جمهوري در ميان استقبال كنندگان كرماني، به نقل از وي نوشت: پرونده مصادره دو ميليارد دلار را به دادگاه بين‌المللي خواهيم برد.
ايران به نقل از رييس جمهوري آورد: دولت هرگز نخواهد گذاشت پولي كه از آن ملت ايران است به راحتي از حلقوم امريكايي‌ها فرو برود و به حول و قوه الهي در آينده نزديك پرونده آن را به دادگاه بين‌المللي خواهيم برد و تا احقاق حقوق ملت ايران به مسير حقوقي، سياسي و بانكي خود از هيچ تلاشي فروگذار نخواهيم كرد.
اشاره به «كارنامه جذب سرمايه در چهار ماهه پسابرجام» هم بخشي ديگر از سخنان روحاني بود كه روزنامه «دنياي اقتصاد» درباره آن نوشت: رئيس‌جمهوري روز گذشته كارنامه ايران در جذب سرمايه‌گذاري را در 4 ماهه دوران پسابرجام اعلام كرد. به گفته او طي 4 ماه پس از برجام سه ميليارد و 418 ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم در كشورمان انجام شده و براي سه و نيم ميليارد دلار مجوز سرمايه‌گذاري در اين مدت صادر شده است.
ابراز اميدواري نسبت به رويكرد مجلس دهم هم بخشي ديگر از سخنان وي بود كه روزنامه «شهروند» آن را برجسته كرد و از زبان روحاني آورد: انتظار ما از مجلس دهم كه در روزهاي آينده و اوايل خردادماه فعاليت خود را شروع خواهد كرد اين است كه دولت و مجلس در كنار هم و همسو با يكديگر براي رفع مشكلات ملت غيور ايران تلاش كنند.
نقش سپاه پاسداران در حل معضل هاي كشور هم بخشي ديگر از سخنان رييس‌جمهوري در اجتماع پرشور مردم كرمان بود كه روزنامه «خراسان» آن را بازتاب داد و به نقل از رييس جمهوري نوشت: سپاه از روز اول انقلاب تا امروز هميشه در مشكلات و معضلاتي كه براي كشور بود به عنوان نيروي پيشتاز اين ملت براي حل سختي ها عمل مي كرد. امروز هم نه تنها سپاه بار امنيت كشور را بر دوش دارد بلكه بار مسئوليت امنيت كشورهاي ديگري كه از ما درخواست كمك دارند را نيز بر دوش مي كشد و در آن ميدان‌ها نيز با كمال رشادت براي دفاع از حرم‌هاي مطهر عراق و سوريه و براي دفاع از مظلومان لبنان و افغانستان و فلسطين و ساير نقاطي كه از ايران تقاضاي دفاع دارند وارد مي شود. روزنامه «جوان» و «رسالت» هم همين بخش از سخنان روحاني را برجسته كرد.
روزنامه «جمهوري اسلامي» هم «برنامه‌هاي گسترده دولت براي شتاب در توسعه استان كرمان» را عنوان نخست خود قرار داد. به نوشته اين روزنامه، رييس جمهوري با بيان اين كه كرمان استان بهشت معادن است و بايد معادن آن را آباد كنيم، تصريح كرد:‌ ما مردم كرمان را براي رفع مشكلاتشان تنها نخواهيم گذاشت و در همين سفر 40 طرح با اعتباري بالغ بر 968 ميليارد تومان براي سال جاري و آينده در نظر خواهيم گرفت... برخي طرح‌ها درسال‌هاي 95 و 96 به اتمام مي‌رسد و برخي از طرح‌ها طي 4 سال آينده به اتمام خواهد رسيد و براي اتمام برخي ديگر نيز با كمك كارآفرينان و سرمايه‌گذاران خصوصي اقدام خواهيم كرد و قول مي‌دهم صندوق توسعه ملي با 2 هزار ميليارد تومان به كمك طرح‌هاي استان كرمان بيايد.

**اجراي طرح جامع ماليات تا پايان سال
ديروز (سه شنبه 21 ارديبهشت) پنجمين نشست دوره ششم هيات نمايندگان اتاق اصناف ايران با حضور «علي طيب نيا» وزير امور اقتصادي و دارايي، شماري از معاونان و مديران وزارت صنعت، معدن و تجارت و 145 نفر از نمايندگان اتاق‌هاي اصناف سراسر كشور برگزار شد تا در خصوص آخرين مسايل و مشكلات اصناف كشور بويژه مسايل مالياتي تبادل نظر كنند. روزنامه هاي امروز اين نشست را پوشش دادند.
روزنامه اقتصادي «تعادل» در گزارش خود نوشت: در اين نشست آمار جالبي اعلام شد. اينكه اصناف با در دست داشتن 6ميليون و 500هزار شغل، 17 و نيم درصد توليد ناخالص داخلي كشور را تامين مي‌كنند. اين در شرايطي است كه به گفته رييس سازمان امور مالياتي كشور، اين بخش از اقتصاد، تنها 4درصد ماليات مي‌پردازد.
به گزارش تعادل، محاسبه و مقايسه ساده اين ارقام نشان مي‌دهد كه اصناف كشور بايد به طور متوسط 17 و نيم درصد ماليات كشور را بپردازند و با اين اوصاف، جمعيت اصناف در حال حاضر 13 و نيم واحد درصد كمتر ماليات مي‌دهند يا به عبارتي ديگر تنها 32درصد از سهم مالياتي خود را پرداخت مي‌كنند كه به معناي حدود 77درصد فرار مالياتي است.
به گزارش روزنامه ايران هم، اين نشست در حالي برگزار شد كه در ماه گذشته اصناف و سازمان امور مالياتي به توافقي دست يافتند كه تكليف بخش اعظمي از برگه‌هاي قطعي‌ مالياتي كه دچار بوروكراسي و نارضايتي شديد مؤديان شده بود، در كمتر از 6 ماه مشخص شود و دولت هم بخش عمده‌اي از مطالبات و درآمدهاي مالياتي را ظرف مدت كمتر از 6 ماه دريافت مي‌كند. بخش خصوصي و جامعه سه ميليون و 100 هزار واحد صنفي و صنعتي كشور از اين توافق استقبال كردند.
روزنامه «اطلاعات» به نقل از وزير اقتصاد از آغاز تحول بزرگ نظام مالياتي در بهمن ماه خبر داد و از زبان علي طيب نيا نوشت: اطلاعات اقتصادي براي تعيين نرخ ماليات مبنا قرار خواهد گرفت و ارتباط بين ماموران دولت و مؤديان قطع و ماليات به صورت سيستمي با استفاده از اين اطلاعات مشخص مي شود. امسال قانون ماليات هاي مستقيم اجرايي مي شود و در چارچوب آن اصلاحات خوبي صورت مي گيرد و مشوق هايي هم براي فعالان اقتصادي در نظر گرفته خواهد شد.
روزنامه «جهان اقتصاد» هم به بازتاب سخنان «علي فاضلي» رييس اتاق اصناف ايران در اين نشست اشاره كرد. به نوشته جهان اقتصاد، رييس اتاق اصناف ايران در مورد توافق اخير سازمان امور مالياتي با اتاق اصناف ايران و ضمانت اجراي اين توافق گفت: اصناف نگران هستند كه دولت به وعده هاي خود وفا نكند اما من اطمينان دارم كه با وجود جناب آقاي تقوي نژاد در سازمان امور مالياتي اين توافق نامه نهايي خواهد شد و لباس اجرا به تن خواهد كرد. توقع و انتظار ما اين است كه در بخش ريالي، بخشي از سهم 10 درصدي صنعت به بنگاه هاي كوچك صنفي اختصاص داده شود.

** احمدي نژاد و بازگشت نامحتمل؟
سخنان تازه حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحي مقدم» سخنگوي جامعه روحانيت تهران در گفت و گو با تارنماي «انتخاب» در مورد احتمال بسيار اندك بازگشت «محمود احمدي نژاد» رييس جمهوري پيشين به قدرت در روزنامه هاي امروز بازتاب داشت.
روزنامه «مردم سالاري» از زبان مصباحي مقدم نوشت: تصور نمي‌كنم احمدي‌نژاد بخواهد وارد گود انتخابات شود، علتش هم اقداماتي است كه او در دوره دوم رياست‌جمهوري خود، انجام داد.
به نوشته مردم سالاري و به نقل از سخنگوي جامعه روحانيت تهران: او چهره خود در قبال خيلي از افراد و چهره هاي موجه را خراب كرد كه همين موضوع باعث شد به خواست خود به حاشيه برود. وقتي كارنامه مديريت احمدي‌نژاد را رصد مي‌كنيم نمي‌توانيم به اين نتيجه برسيم كه كشوري چون ايران را مديريت كند.
روزنامه آرمان هم در گزارشي به سراغ سخنان مصباحي مقدم رفت و به نقل از وي نوشت: اولين چهره متفاوتي كه احمدي‌نژاد ازخود نشان داد به معاون اولي مشايي برمي‌گردد كه با مخالفت كتبي و محرمانه رهبري مواجه شد كه وي تا يك هفته به اين مخالفت هيچ اعتنايي نكرد ، بعد از يك هفته مجلس وارد كار شد و ابوترابي‌فرد از طريق تريبون مجلس اين نامه محرمانه را علني كرد كه باز هم ترتيب اثر نكرد، تا اينكه مشايي خودش داوطلبانه استعفاء داد كه وي اين استعفا را به نامه رهبري ترجيح داد.
به گزارش آرمان، مصباحي مقدم در ادامه با اشاره به خانه‌نشيني يازده روزه احمدي‌نژاد كه براي اولين بار توسط يك رييس جمهوري در ايران انجام شد، گفت: اين اقدام وي كه در قبال دستور رهبري براي ادامه خدمت مصلحي وزير اطلاعات بود، موضع‌گيري‌هاي خيلي ناپسندي را موجب شد.
«افشاي گزارش هسته‌اي ‌احمدي‌نژاد» هم عنوان نخست روزنامه «اعتماد» بود. به نوشته اعتماد، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز به داستان راهبرد احمدي‌نژاد براي دور زدن تحريم‌ها در ستاد تدابير ويژه اقتصادي پرداخت و گفت: با توجه به اين اقدامات ستاد كه مي‌خواستند تحريم‌ها را دور بزنند احمدي‌نژاد گزارشي به رهبري داد كه ما به آخر خط رسيديم و با توجه به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت درباره انرژي هسته‌اي بايد‌ آن را امضا كنيم، ولي رهبري با اين گزارش مخالفت كردند كه بعد از اين مخالفت احمدي‌نژاد با رهبري ديدار كردند و گفت اگر شما اين ديدگاه را قبول نداريد، من ديگر مسوول اين پرونده نيستم و رهبري با صراحت و قاطعانه فرمودند خودم اين مسووليت را قبول مي‌كنم.
**گروه پژوهش و تحليل خبري
پژوهشم**9294**9275**9279
کد N1245003

وبگردی