آفتاب

کتاب سیاست، حکومت و فرهنگ روسیه نوشته دکتر سنائی رونمایی می‌‌شود

کتاب سیاست، حکومت و فرهنگ روسیه نوشته دکتر سنائی رونمایی می‌‌شود

همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از کتاب سیاست و حکومت و فرهنگ روسیه به‌ قلم مهدی سنائی چهارشنبه ساعت ۱۶ در بخش بین‌الملل، سالن A۶، سرای اهل قلم بین‌الملل در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود.

مراسم رونمایی از کتاب سياست و حكومت و فرهنگ روسيه به ‌قلم دکتر مهدی سنائی؛ عضو هیئت علمی گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان با حضور مسوولین دانشکده مطالعات جهان، انتشارات سمت و گروهی از اصحاب رسانه و از سوي انتشارات سمت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود.

اين اثر محصول تحقيق و تتبع نويسنده بويژه در طول سالهاي اخير حضور ايشان در روسيه مي‌باشد. از ویژگی های کتاب این است که بیش از چارچوب های عمومی و سوابق تاریخی در تکمیل آثار دیگر که در این عرصه منتشر شده است بیشتر به تشریح وضعیت کنونی و تبیین مختصات روسیه معاصر و آخرین وضعیت و تحولات عصر ولادیمیر پوتین پرداخته است. تحلیل و بررسی زوایای مختلف فدراسیون روسیه موضوعی ست که وجهه ی همت این اثر است.

روسیه کشوری ست که فیودر تیوتچف شاعر و سیاستمدار قرن نوزدهم درباره آن گفت؛ روسیه را با منطق و استدلال نمی شود فهمید و با معیارهای عمومی نمی توان سنجید، بلکه باید آن را حس کرد و دریافت! این گفته شاعر به سرعت در میان مردم روسیه روایت شد و هنوز بسیاری از اندیشمندان روسیه و روسیه شناسان جهان وقتی در توضیح و تحلیل رفتارها و تحولات در روسیه با دشواری روبرو می شوند به این گفته پناه می برند.

اگرچه تیوتچف با نگاه به حوادث قرون پیش از خویش و شیوه شکل گیری دولت روسی در اواخر هزاره اول و گسترش آن در اوایل هزاره دوم و قرون پس از آن و فراز و فرودهای بسیار آن در مواجهه با شرق و غرب به این استنباط رسیده بود، اما با مرگ شاعر در اواخر قرن نوزدهم میلادی و تحولات بعدی در اوایل قرن بیستم و شکل گیری انقلاب کمونیستی در جامعه ای که هنوز مرحله صنعتی شدن را طی نکرده بود و بر اساس نظریه مارکس وقوع انقلاب سوسیالیستی و کمونیستی در آن امکانپذیر نبود، گفته او به نقل رایج میان مردم بدل گردید.
كتاب سياست و حكومت و فرهنگ روسيه حاصل یک فعالیت پژوهشی آهسته اما پیوسته و چند ساله است که تلاش شده است در آن چارچوب بررسی های معمول سیاست و حکومت گسترش یابد و حوزه های دینی، فرهنگی، هویتی و فکری را نیز شامل شود. از جمله مزیت های این پژوهش بهره گیری گسترده از منابع روسی در کنار سایر منابع و مشاهده و بررسی تحولات از نزدیک و به صورت میدانی است. علت طولانی شدن انجام این تحقیق تنها اشتغالات اجرایی من نبوده است بلکه وقوع مکرر تحولات جدید و بنیادین طی چند سال اخیر در سیاست داخلی و خارجی روسیه و نیاز به تغییر و افزودن مطالب، مزید بر این علت بوده است

مباحث اين كتاب شامل موارد زير است: در فصل نخست تاریخ روسیه مورد بررسي قرار گرفته و نیز بخشی به بنیان های هویت روسی اختصاص یافته است. یک فصل نیز به موضوعات اجتماعی، اقوام، تحولات دینی، اسلام و مسلمانان و نقش رسانه ها در تحولات اجتماعی و سیاسی روسیه اختصاص یافته است. به این ترتیب تلاش شده است در این کتاب زیر ساخت های اجتماعی و فکری نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر چه نگارنده معتقد است جای یک پژوهش گسترده در زمینه جریان های فکری و فلسفی روسیه معاصر در ایران هنوز خالی است. فصل سوم کتاب بطور کامل به فرهنگ سیاسی و احزاب، انتخابات و گروههای ذی نفوذ اختصاص یافته که بیانگر اهمیت این دست مباحث در روسیه معاصر است.

موضوعات نظام سیاسی، اقتصاد و سیاست خارجی نیز هر یک فصل جداگانه ای را به خود اختصاص داده اند که تلاش شده است آخرین تحولات در این عرصه ها با همه گستردگی و پیچیدگی آن مورد توجه و اشاره قرار گیرند. بديع بودن مباحث و ارائه يك اثر نو مي‌تواند مورد توجه جامعه علمی، دانشجویان، دست اندرکاران و علاقه مندان به مطالعات روسیه قرار گیرد.

زمان: ساعت 16:00 الی 17:00 روز چهارشنبه مورخ 95/2/22
محل برگزاری: شهر آفتاب، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بخش بین الملل، سالنA6، سرای اهل قلم بین‌الملل

کد N1244461

وبگردی