آفتاب

جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی با اعتبارات دولتی ۶۰ سال طول می‌کشد

جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی با اعتبارات دولتی ۶۰ سال طول می‌کشد

همشهری آنلاین: مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی، با اعتبارات دولتی، ۶۰ سال طول می‌کشد.

به گزارش وبدا، مشاور وزیر بهداشت، در نشست خبری اولین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری بر لزوم استفاده از توانایی بخش خصوصی و فرصت‌های سرمایه گذاری بین المللی برای گسترش ارائه خدمات درمانی تاكيد كرد و گفت: استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود تا ظرفیت ایجاد 1600 تخت در سال به 10 هزار تخت در سال برسد و در 5 سال آینده می‌توانیم شاهد افزایش 50 هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی باشیم.

دکتر داوود دانش جعفری، تعداد تخت‌های بیمارستانی به ازای هر 1000 نفر را 1.7 تخت بیان کرد و افزود: درصدد هستیم که این 1.7 تخت را به ازای هر 1000 نفر به 2.8 برسانیم برای این منظور نیازمند احداث حدود 100 هزار تخت جدید هستیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به این که ظرفیت بخش دولتی برای افزایش تخت‌های بیمارستانی سالانه حدود 1600 تخت است، افزود: اگر بخواهیم اینگونه پیش رویم حدود 60 سال لازم است تا به حد مطلوب در تعداد تخت برسیم.

دکتر دانش جعفری با تاکید بر لزوم تحول جدید و استفاده از طرحی نو برای رسیدن به میزان تخت مطلوب، گفت: استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری بین المللی و استفاده از بخش خصوصی در ساخت بیمارستان و تخت یکی از این روش‌ها است.

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به تفاوت تعرفه‌های بخش خصوصی با دولتی و 4 برابر بودن تعرفه‌های بخش خصوصی نسبت به دولتی، تاکید کرد: در صورتی که از بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان استفاده کنیم، باید این تفاوت در تعرفه متعادل شود به طوری‌که ما به التفاوت را ما به بخش خصوصی پرداخت کنیم.

دکتر دانش جعفری ادامه داد: به طور مثال بیمارستانی در قزوین توسط بخش خصوصی ساخته شد و کادر درمانی را خودش استخدام کرد اما ارائه خدمات درمانی آن با تعرفه دولتی و بیمه ای صورت می‌گیرد و ما به التفاوتی به بخش خصوصی پرداخت می‌کنیم که با این روش 30درصد هزینه‌ها کمتر از آن بیمارستانی است که همه چیز آن توسط بخش دولتی باشد.

وی بر لزوم استفاده از توانایی بخش خصوصی برای گسترش ارائه خدمات درمانی و افزایش سطح کیفی خدمات درمانی تاکید کرد و افزود: در این روش به نوعی دولت از بخش خصوصی برای ساخت و تجهیز بیمارستان قرض می‌گیرد و دولت بازپرداخت این سرمایه بخش خصوصی را به صورت قسطی همراه با سود آن به این بخش می‌دهد.

به گفته دکتر دانش جعفری در این روش به جای ایجاد 1600 تخت توسط بخش دولتی، با سرمایه گذاری بخش خصوصی 10 هزار تخت بمیارستانی در سال راه اندازی می‌شود.

مشاور عالی وزیر بهداشت راهکار دیگر برای ساخت بیمارستان را استفاده از بازارهای بین المللی بیان کرد.

دکتر دانش جعفری با تاکید بر لزوم ایجاد فضایی مناسب برای استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری خارجی، برگزاری اولین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری حوزه سلامت یکی از این فرصت‌ها بیان کرد و گفت: استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود تا ظرفیت ایجاد 1600 تخت در سال به 10 هزار تخت در سال برسد و در 5 سال آینده می‌توانیم شاهد افزایش 50 هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی باشیم.

کد N1244367

وبگردی