آفتاب

رئيس دانشكده علوم سياسي بغداد: ديدگاه تقابل در جهان عرب بايد اصلاح شود

رئيس دانشكده علوم سياسي بغداد: ديدگاه تقابل در جهان عرب بايد اصلاح شود

اهواز - ايرنا - رئيس دانشكده علوم سياسي بغداد با بيان اينكه غرب ديدگاه مقابله را در كشورهاي عربي تحميل كرده، گفت: جهان عرب امروز دچار اشتباهي در ديدگاه و عمل است كه لازم است اين ديدگاه اصلاح شود.

به گزارش ايرنا احمد عبدالجبار سه شنبه در نشست گفت و گوي فرهنگي ايران و جهان عرب در سراسراي جلسات حوزه رياست دانشگاه شهيد چمران اهواز، اظهار كرد: ديدگاه مقابله را نظام غرب در عراق تحميل كرد كه اين ديدگاه در كشور عراق باعث جنگ هاي بسياري از جمله با ايران و كويت و نيز در كشورهاي ديگر شد.
وي با بيان اينكه نظام سابق در كشور عراق كه سياست نفت عرب براي عرب را پيش گرفته بود، ديگر قوميت ها را در كشور عراق ناديده مي گرفت افزود: نظام سياسي كه ملت خود را تامين نكند، چگونه از آن انتظار داريم سودي براي كشورهاي همسايه داشته باشد.
عبدالجبار با بيان اينكه برخي تفكرات را بر اساس اين گفته كه زكات علم به نشر آن است، بايد در امور بين الملل ترويج و جايگاه تعاون و همكاري را به جاي درگيري گسترش دهيم.
رئيس دانشكده علوم سياسي بغداد يادآور شد: برخي كشورهاي عربي، به جاي ايجاد روابط خوب با ايران، جهت مخالف را انتخاب كرده و به كشمكش با ايران مي پردازند.
وي افزود: سياست ملت ها اين است كه به آينده بيش از گذشته نگاه كنند و ديدگاه گذشته كشمكش كنار گذاشته شود؛ نگاه به جلو و آينده در راه تقويت روابط طبق اسلام باشد؛ البته اسلامي كه از آيات رحمت و نه اسلام شمشير صحبت مي كند.
عبدالجبار ادامه داد: جهالت و ناداني موجب تفرقه پايدار مي شود و چهره ناخوشايندي از اسلام ارائه مي دهد در حالي كه اسلام بر اتحاد و انسجام تاكيد دارد.
وي تصريح كرد: اسلامي كه بر اساس كشتار و تفرقه تفهيم شود اسلام نيست و مسلمان كسي است كه مسلمانان از زبان و دست او در امان باشند و همين اصل اسلاميت را بايد در ديگر كشورها تعميم داد.
رئيس دانشكده علوم سياسي بغداد اضافه كرد: در اسلام انحرافي موارد ديگري را به عنوان دين اسلام معرفي مي كنند كه بايد اسلام واقعي را جايگزين آن كرد.
وي در ادامه بر ديپلماسي دانشگاهي تاكيد كرد و گفت: اين ديپلماسي جزئي از ديپلماسي مردمي است و اميدوارم با سياست و ديدگاه دانشگاهي بتوان اين روابط را تقويت كرد.
در اين نشست يك روزه كه با حضور حدود 30 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد چمران و استادان ادبيات و زبان عربي اين دانشگاه برگزار شد، دو ميهمان از تونس و عراق شركت داشتند.
7148/ 6037
کد N1244029

وبگردی