آفتاب

رئيس شوراي هماهنگي بانك هاي دولتي: 87 درصد منابع مالي كشور توسط بانك ها تامين مي شود

رئيس شوراي هماهنگي بانك هاي دولتي: 87 درصد منابع مالي كشور توسط بانك ها تامين مي شود

قم - ايرنا - رئيس شوراي هماهنگي بانك هاي دولتي گفت: 87 درصد منابع مالي كشور توسط بانك ها تامين مي شود و بانك ها در اقتصاد ايران حضور تاثيرگذاري دارند.

به گزارش ايرنا، عبدالناصر همتي روز سه شنبه در ديدار با آيت الله عبدالكريم موسوي اردبيلي از مراجع تقليد افزود: حضور فعال بانك ها در اقتصاد باعث شده است كه بسياري از مسئولان و افراد جامعه از مجموعه نظام بانكداري توقع حل تمام مشكل هاي كشور را داشته باشند.
وي بيان كرد: مردم راه حل تمام مشكل هاي خود را در دست بانك ها مي بينند و اين فرهنگ نادرستي است كه در جامعه ايجاد شده و با واقعيت فاصله دارد.
وي افزود: منابع مالي در اختيار بانك ها محدود است و آنها نمي توانند با پرداخت وام هاي تكليفي با نرخ هاي كم، به فعاليت هاي اقتصادي خود ادامه دهند.
همتي گفت: بانك ها در پيگيري طلب هاي خود از مشتريان جدي هستند اما تلاش مي كنند با ارائه راهكارهاي مختلف براي بازپرداخت وام ها از تعطيلي واحدهاي توليدي و بيكارشدن هزاران كارگر جلوگيري كنند.
وي با اشاره به اينكه نظام بانكي كشور در سال هاي گذشته به خاطر تحريم ها و برخي از مسائل داخلي با مشكل هاي بسياري مواجه شد افزود: حدود 200 هزار ميليارد تومان از منابع مالي در اختيار بانك ها به دليل بدهي دولت و مردم از دسترس نظام بانكي خارج شد.
وي با بيان اينكه بعد از برجام فعاليت هاي بين المللي نظام بانكي كشور گسترش قابل توجهي يافت ادامه داد: در دولت جديد اقدام هاي راهگشايي براي پويايي هر چه بيشتر بانك ها به عمل آمد و تلاش شد منابع مالي در اختيار نظام بانكي در جهت خدمت رساني بيشتر به مردم افزايش يابد.
رييس شوراي سياستگذاري بانك هاي دولتي گفت: دولت به همراه مجلس شوراي اسلامي به دنبال ايجاد تغيير در نظام بانكي كشور هستند كه در اين مسير تفاوت ديدگاه طبيعي است.
وي افزود: نظر دولت به عنوان اجرا كننده سياست ها ارائه لايحه به مجلس شوراي اسلامي است و از آن طرف مجلس شوراي اسلامي طرح مورد نظر خود را ملاك قرار مي دهد.
وي ادامه داد: مسئولان و مجموعه مديريت اقتصادي كشور تلاش مي كنند با همكاري يكديگر سرمايه هاي معوق بانك ها بازگردانده و از آن ها براي رونق فعاليت هاي اقتصادي استفاده شود.
در اين ديدار آيت الله موسوي اردبيلي براي مجموعه مديران اقتصادي كشور آرزوي توفيق و موفقيت در جريان خدمت رساني به مردم كرد.
مدير عامل بانك ملي ايران همچنين در ديدار با آيت الله محمد علي علوي گرگاني از استادان برجسته حوزه علميه قم گفت: بانك ملي بزرگترين بانك كشور است كه در حدود 60 ميليون تن از مردم در آن حساب دارند.
همتي افزود: در سال هاي اخير دادن تسهيلات تكليفي، بدهي دولت و برخي از مشكل هاي ايجاد شده در داخل بانك، باعث از دسترس خارج شدن 45 هزار ميليارد تومان و كاهش منابع مالي بانك ملي شده بود كه با تلاش مجموعه دولت جديد و وزارت اقتصاد و دارايي وضعيت مالي بانك بهبود قابل توجهي پيدا كرد.
وي با اشاره به دادن 35 هزار ميليارد تومان تسهيلات حمايتي به غير از تسهيلات قرض الحسنه و ايجاد 30 هزار فعاليت اقتصادي توسط بانك ملي ادامه داد: حدود يك سوم وام هاي قرض الحسنه بخصوص در زمينه ازدواج و تسهيلات حمايتي كشور به نهادهاي مددكاري همچون كميته امداد توسط بانك ملي داده شده است و اين بانك در مسير حمايت از توليد ملي، صادرات و ايجاد اشتغال براي جوانان عملكرد مناسبي دارد.
همتي گفت: پس از برجام فعاليت هاي بين المللي بانك ملي رونق خاصي يافت و بسياري از مجموعه هاي خارج از كشور اين بانك فعاليت خود را آغاز كردند.
وي در خصوص مساله ايجاد شده با شهرداري قم بيان كرد: بانك ملي 400 ميليارد تومان اوراق براي شهرداري قم به فروش رساند و 130 ميليارد تومان هم به مشتريان اوراق سود پرداخت كرد.
وي ادامه داد: بعد از 6 سال اين مبلغ به 800 ميليارد تومان رسيده است و اين درحالي است كه زمين هاي شهرداري از متري 150 هزار تومان در برخي مواقع به 30 ميليون تومان رسيده است.
مدير عامل بانك ملي با اشاره به اينكه اين بانك بايد به مشتريان خود سود سرمايه گذاري پرداخت كند گفت: پايين آوردن نرخ سودهاي بانكي براساس تورم روندي تدريجي دارد و نمي توان به صورت يكجا آن را كاهش داد.
وي با بيان آمادگي بانك ملي براي همكاري با نهادهاي مختلف بمنظور تعيين نحوي بازپرداخت تسهيلات افزود: اقتصاد كشور به بانك ها وابسته است بنابراين لازم است براي تقويت اقتصاد كشور بانك ها تقويت شوند.
عبدالناصر همتي رئيس شوراي هماهنگي بانك هاي دولتي امروز در سفر به شهر مقدس قم با جمعي از عالمان برجسته و مراجع تقليد ديدار و گفت وگو كرد.
7405/ 6133/ 1257
کد N1243888

وبگردی