آفتاب
معاون وزير بهداشت:

توسعه مباحث ميان رشته اي در اولويت وزارت بهداشت قرار گرفت

توسعه مباحث ميان رشته اي در اولويت وزارت بهداشت قرار گرفت

قم - ايرنا - معاون آموزشي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه نگاه بين رشته اي در اين وزارتخانه در حال توسعه است، گفت: در ماموريت هايي كه به دانشگاه ها داده شده مباحث بين رشته اي در اولويت قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، باقر لاريجاني روز سه شنبه در آئين آغاز به كار نخستين همايش ملي بين رشته اي «انسان، جامعه، سلامت» در قم افزود: توسعه رشته هاي مختلف با نگاه بين رشته اي از مهم ترين مسائلي است كه در عرصه علوم و رشد علوم در كشور بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: توجه به توسعه نيروي انساني از مولفه هاي بسيار مهمي است كه نشان مي دهد كشور چه ميزان به بحث آموزش اهتمام دارد و اگر درصد هزينه كشورهاي مختلف نسبت به توسعه آموزش را در نظر گيريم، ايران ما از كشورهاي تراز اول در اين زمينه نيست.
وي ادامه داد: كشوري چون آمريكا در سال 2015 نزديك به 635 ميليارد دلار در امور نظامي هزينه كرده اما همين كشور در سال گذشته ميلادي نزديك به يك تريليارد و 300 ميليارد دلار در امور آموزشي هزينه مصرف است.
معاون آموزشي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: توسعه آموزش در كشور نياز به تهيه سناريويي قوي در اين زمينه دارد و اين شعار جهاني كه هر جوان مستعد بايد به راحتي آموزش ببيند در كشور ما نيز بايد در بهترين شكل خود انجام شود.
لاريجاني ادامه داد: اين نگاه، نگاه ضد تك رشته اي و تخصص محوري نيست بلكه به دنبال نگاهي جامع به اين مساله هستيم و در پزشكي دو رشته پزشك خانواده و طب اورژانس در اين زمينه مورد نظر واقع شده است كه نگاه جامعي به اين دو مقوله داشته باشيم.
وي با اشاره به اين كه رشته هاي بين رشته اي بايد حمايت شوند نه اينكه درگير چالش هاي گوناگون شوند، گفت: در حالي افزايش دانش هاي بين رشته اي را شاهد هستيم كه بايد سعي كنيم انتظارات خود از اين افزايش دانش ها را مشخص كنيم و نيازمند نگاهي جامع هستيم، از اين رو شبكه هاي تحقيقاتي بين رشته اي بايد به شكلي سامان يابند كه بتوانيم به نتيجه هاي بهتري برسيم.
وي توجه به مشكلات روحي و رواني افراد جامعه را از مسائل بسيار مهم ذكر كرد و افزود: اين مساله بايد در اندازه گيري سلامت اجتماعي مورد نظر قرار گيرد.
معاون آموزشي وزير بهداشت، تصريح كرد: وظيفه پزشك در تفسير درست نسبت به سلامت بايد توجيه شود و پزشكان بايد بيماري ها را گزارش دهند تا اين مشكل به يك اپيدمي در كشور مبدل نشود، از اين رونگاه جامع داشتن به پزشكي مي تواند در سلامت اجتماعي نيز مفيد باشد.
نخستين همايش ملي بين رشته اي «انسان، جامعه ، سلامت» با حضور استادان و دانشجويان حوزه و دانشگاه در تالار شيخ مفيد دانشگاه قم با پيام آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد آغاز به كار كرد.
اين همايش به مدت سه روز در محورهاي دين و سلامت، اخلاق و سلامت، انسان و سلامت، روان و سلامت، جامعه و سلامت، مباني نظري علوم پزشكي و سلامت، پديده شناسي و سلامت، سياستگذاري و سلامت و ورزش و سلامت برگزار مي شود.
برگزاري نشست هاي علمي«دين، اخلاق و سلامت»، «علوم رفتاري و سلامت»، «جامعه شناسي، سياستگذاري و سلامت»، «ورزش و سلامت» ، «پديده شناسي و سلامت» و « فرهنگ، عرفان و سلامت» از جمله برنامه هاي اين همايش سه روزه است.
همايش انسان، جامعه، سلامت عصر روز پنجشنبه هفته جاري با برگزاري آيين اختتاميه به كار خود خاتمه مي دهد.
7408 / 1175/2025
کد N1243672

وبگردی