آفتاب

ایجاد تنش یک طرفه از عربستان به ایران/ سیاست پشت پرده کناره گیری النعیمی

ایجاد تنش یک طرفه از عربستان به ایران/ سیاست پشت پرده کناره گیری النعیمی

عربستان پس از برداشته شدن تحریم های ایران از سیاست های مختلفی استفاده می کند تا سهم و مقام خود در بازار را بالا ببرد.

تصمیم عربستان سعودی که تنها وزیر نفت با قدرت و دارای نفوذ خود را بر کنار کرده با دیدگاه های مختلفی بررسی و تحقیق شده است. کارشناسان معتقد اند که ولی عهد این کشور، محمد بن سلمان قصد دارد حکومت خود را یک پارچه کند و از نظر کارشناسان این کشور در تلاش است که بازار منطقه را در دست خود داشته باشد و ایجاد مبارزه سخت و تنش با ایران را شدت بخشد. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر همین اساس، عربستان سعودی در روز شنبه حکم برکناری علی النعیمی را اعلام کرد. وی از سال ۱۹۹۵ وزیر نفت این کشور بود و مقام بالا رتبه ای در ۱۲ کشور عضو اوپک داشته است. این شخص را با خالد الفالح مدیر عامل شرکت ملی نفت آرامکو جایگزین کردند. 

این حرکت پس از از دست دادن توانایی النعیمی در جلسه دوحه در آوریل و نپیوستن به طرح فریز نفتی که تولیدات خود را متوقف کنند تا قیمت نفت بالا آید ، قابل پیش بینی بود.  علاوه بر این موضوع، بالا بودن سن النعیمی گمانه زنی های درباره بازنشستگی وی می شد. 

عربستان سعودی که در عمل مدیر اوپک است، در آغاز با طرح فریز نفتی موافقت کرده بود و قرار بود تولیدات خود را متوقف کند اما در دقیقه نود به دستور محمد بن سلمان ولی عهد این کشور لغو شد و عربستان اعلام کرد که با شرط اینکه ایران نیز در این طرح همکاری کند آن ها نیز مشارکت خواهند کرد. 

برخی کارشناسان معتقد اند که تغییر عربستان در ستون دولتش فقط به دلیل کم کردن وابستگی کشور به نفت نبوده و به نظر می آید برای ایجاد فشار به کشور همسایش ایران و نشان دادن قدرت خودش در منطقه است. 

قدرت و ایران

کارشناسان معتقد اند که برکنار کردن النعیمی توسط محمد بن سلمان به دلیل نشان دهنده بخشی از قدرت این مرد ۳۰ ساله باشد. 

خالد الفالح که سمت وزیر نفت را به تازگی بدست آورده است، پیرو دستورات بن سلمان است و به نظر نمی رسد شخص الفالح قدرتی در تصمیم گیری داشته باشد. برای بن سلمان مهمتر از کاهش وابستگی کشور به مواد هیدروکربن ها و افزایش قیمت نفت، نگه داشتن سهم عربستان در بازار و اجازه ندادن به ایران برای ورود به این بازار است. به همین دلیل با آمدن وزیر جدید تغییر آن چنانی در این حوزه مشاهده نخواهیم کرد. 

عربستان سعودی تمام تلاش خود را می کند تا در رقابت با ایران بازار را از آن خود کند، درحالی که ایران تمام تمرکز خود را برای رساندن تولیدات خود به میزان قبل از تحریم گذاشته است. 

عربستان با سیاست های متفاوتی که ارائه می دهد سعی می کند  تا با برداشته شدن تحریم ها بازار کشورهایی مانند چین و هند در دست ایران نیفتد و نبض بازار کشور عربستان باشد. 

 

منبع: سی ان بی سی

22439

کد N1243113

وبگردی