آفتاب
ديدار سفير وين از ايلام /

توسعه روابط با اتريش جزو اولويت هاي سياست خارجي ايران است

توسعه روابط با اتريش جزو اولويت هاي سياست خارجي ايران است

ايلام - ايرنا - استاندار ايلام گفت: توسعه روابط با كشور اتريش جزو اولويت هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش ايرنا، محمدرضا مرواريد عصر دوشنبه در نشست فرصت هاي سرمايه گزاري در استان با حضور سفير اتريش اظهار كرد: اتريش در ايام تحريم از كشورهايي بود كه ارتباط با ايران را قطع نكرد و رهبر انقلاب تاكيد كردند كه اتريش هميشه با ايران رابطه داشته است و اين يك انگيزه بسيار خوب براي همكاري بين دو كشور به ‌حساب مي‌آيد.
وي با بيان اين كه دو كشور مي‌ توانند در زمينه صنعت و تجارت همكاري خوبي داشته باشند، افزود: ايلام به عنوان يكي از قطب‌ هاي پتروشيمي كشور ظرفيت قابل توجهي براي سرمايه ‌گزاري دارد.
استاندار ايلام تاكيد كرد: اين استان در حوزه پتروشيمي، گاز و نفت آمادگي جذب سرمايه ‌گذاري تا 10 ميليارد دلار را دارد.
مرواريد ادامه داد: منطقه آزاد مهران در حال شكل‌ گيري است و با توجه به هم مرز بودن با كشورعراق و در آينده سوريه به يك منطقه صادراتي به اين دو كشور تبديل مي ‌شود و حتي مي ‌توان پروژه هايي در مرز مهران تعريف كرد كه با همكاري اتريش و عراق اما در خاك ايران شكل گيرد.
معاون هماهنگي و امور اقتصادي استاندار ايلام نيز در اين نشست گفت: استان ايلام با 20 هزار كيلومتر مربع ، 600 هزار نفر جمعيت و گويش هاي گوناگون و موقعيت جغرافيايي ، پتانسيل‌ هاي خوبي براي سرمايه گذاري دارد.
حشمت الله عسگري يادآور شد: يك ميليون و 500 هزار هكتار منابع طبيعي، 340 هزار هكتار اراضي قبل كشت، چهار ميليارد و 500 مترمكعب حوزه آبريز و به طور متوسط 400 ميلي ‌متر بارندگي در سال وجود دارد كه پتانسيلي بسيار قوي را براي سرمايه گزاري فراهم مي كند.
وي تاكيد كرد: سالانه بيش از 80 هزار تن گوشت ، 90 هزار تن شير و 200 هزار تن گندم در استان ايلام توليد مي‌ شود كه در صورت سرمايه گزاري مي توان اين ظرفيت را چندين برابر كرد.
معاون استاندار ايلام ادامه داد: اين استان در حوزه انرژي نيز صاحب قابليت هاي فراواني است به طوري كه در حوزه نفت رتبه دوم و در حوزه گاز رتبه سوم كشور را به خود اختصاص داده و سالانه ظرفيت 235 هزار بشكه نفت را دارد كه در حال حاضر 140 بشكه برداشت مي‌شود.
عسگري گفت: قدمت ايلام در حوزه تاريخي به سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد و 55 جاذبه گردشگري و همين طور در زمينه توليد فرش دست بافت صاحب اثر و نام است به طوري كه حدود 15 هزار نفر سالانه در ايلام 9 هزار متر فرش دستبافت توليد مي كنند.
وي اضافه كرد: ايلام با داشتن 425 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق هم اكنون زمينه صادرات سالانه 2 ميليارد دلار كالا از مرز مهران به كشور عراق را دارد و پيش ‌بيني مي‌شود در آينده افزايش چهار برابري داشته باشد.
شبك **6119/6034 **1917
کد N1242414

وبگردی