آفتاب
وزيربهداشت درديدار با رئيس بنياد ساساكاوا ژاپن:

جذام سالهاست در ايران ريشه كن شده است

جذام سالهاست در ايران ريشه كن شده است

تهران- ايرنا- وزيربهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: جذام سال هاست در ايران ريشه كن شده است و تعداد معدودي در حدود 14 نفر بيمار مبتلا به جذام در شهركي نزديكي تبريز زندگي مي كنند كه همگي بالاي 60 سال سن دارند.

به گزارش خبرنگارسلامت ايرنا، سيدحسن هاشمي عصر دوشنبه در ديدار با ساساكاوا رئيس بنياد خيريه ساساكاوا ژاپن در وزارت بهداشت پس ازاظهارتمايل وي براي ديدار با بيماران مبتلا به جذام در ايران از حذف اين بيماري در ايران خبر داد.
وي افزود: معدود افراد مبتلا به بيماري جذام در ايران در مركزي نزديكي شهر تبريز زندگي مي كنند، خود من دو هفته پيش از اين مركز بازديد كردم، 14 نفر بيمارمبتلا به جذام زنده هستند كه همگي بالاي 60 سال سن دارند و از 50 سال پيش در اين مركز زندگي مي كنند.
وزيربهداشت گفت: اين بيماران مربوط به دوره اي هستند كه بيماري جذام در شمال غرب ايران شايع بود ولي اكنون اين بيماري در ايران ريشه كن شده است و نوه ها و فرزندان بيماران باقيمانده نيز در سلامت در شهركي در نزديكي تبريز زندگي مي كنند.
هاشمي با اشاره به فعاليت بنياد خيريه ساساكاوا در ژاپن گفت: در ايران نيز بنيادهاي غير دولتي زيادي در حوزه سلامت فعاليت مي كنند كه اهداف بشردوستانه و غير سياسي دارند و در كنار آنها بنيادها و نهادهاي غير دولتي مذهبي و سياسي هم هستند.
وي افزود: در ايران حدود 20 هزار خانه بهداشت و 900 بيمارستان داريم و تمام ايرانيان زير پوشش خدمات بهداشتي-درماني هستند و از نظر تخصصهاي پزشكي نيز 20 سال است كه همه خدمات تخصصي توسط متخصصان ايراني ارائه مي شود و بيش از 96 درصد داروهاي مورد نياز بيماران نيز در داخل كشور توليد مي شود.
وزير بهداشت گفت: به ازاي هر سه هزار نفر يك مراقبت سلامت در روستاها و شهرهاي كوچك و حاشيه شهرها فعاليت مي كند كه كار غربالگري سلامت و تشكيل پرونده الكترونيك سلامت را براي مردم انجام مي دهند.
هاشمي افزود: اگر بنياد ساساكاوا بخواهد در زمينه تحقيقات پزشكي، تبادل دانشجو بين ايران و ژاپن در مقطع دكترا و ساخت بيمارستان و تجهيزات پزشكي يا فعاليت براي بيماران خاص فعاليت كند زمينه همكاري وجود د ارد و حتي اگر بخواهد براي بيماران افغانستان، عراق يا كردستان عراق خدماتي را ارائه كند، مي توانيم مراكزي رابه صورت مشترك در مناطق مرزي داير كنيم.

**مديريت امور در ژاپن سالخورده به دست جوانان است
ساساكاوا، رئيس بنياد خيريه ساساكاوا ژاپن نيز در در ديدار گفت: نقطه ضعف ژاپني ها اين است كه زياد كار مي كنند و كمتر براي تفريح وقت مي گذارند البته كشور ژاپن يك كشور سالخورده و سالمند شده است اما مديريت كارها به دست جوانان باهوش و خلاق است.
**ايران سيستم بهداشتي قوي دارد
وي افزود: ايران نيز مانند ژاپن سيستم بهداشتي-درماني محكم و قوي دارد اما مسئله اي كه سيستم بهداشتي ژاپن را به چالش كشيده است، افزايش سالمندي و كاهش نرخ باروري است و هر حزبي كه نتواند هزينه هاي بهداشتي-درماني سالمندان را تامين كند در انتخابات شكست مي خورد.
**زنان ژاپني 6 سال بيشتر از مردان عمر مي كنند
وي اضافه كرد: اميد به زندگي آقايان در ژاپن 79 سال و اميد به زندگي زنان اين كشور 85 سال است و زنان ژاپني 6 سال بيشتر از مردان عمر مي كنند.
ساساكاوا ادامه داد: ايران كشوري جوان است و اگر از استعداد جوانان باهوش خود استفاده كند ، آينده درخشاني خواهد داشت.
وي گفت: بنياد ساساكاوا سالهاست در زمينه كمك به بيماران مبتلا جذام فعاليت مي كند و مايلم كه بيماران مبتلا به جذام را در ايران ببينيم.
وزير بهداشت نيز در پاسخ گفت: مشكلي براي بازديد از مركز نگهداري بيماران مبتلا به جذام نيست و مي توانيد از مركز نگهداري معدود بيماران مبتلا به اين بيماري كه زنده هستند، ديدن كنيد.
اجتمام(3)**3063**3061**1724
کد N1242276

وبگردی