آفتاب
در ديدار «سراج» با وزير نظارت چين اعلام شد:

همكاري ايران و چين در زمينه بازگرداندن مفسدان مالي

همكاري ايران و چين در زمينه بازگرداندن مفسدان مالي

پكن - ايرنا - رئيس سازمان بازرسي كل كشور در جريان ديدار با «هوانگ شو شيان» وزير نظارت كشور چين با تاكيد بر اجراي تفاهمنامه امضاء شده ميان دو كشور، خواستار تعامل و افزايش همكاري در خصوص استرداد مجرمين و بازگرداندن مفسدان مالي پناهنده شده به كشورهاي ديگر شد.

«ناصر سراج» كه در راس هياتي به منظور شركت در نهمين اجلاس ساليانه و مجمع عمومي انجمن بين المللي مبارزه با فساد وارد پكن پايتخت چين شده است، روز دوشنبه با عالي ترين مقام قضايي چين ديدار كرد و با وي در خصوص مباحث مختلف همكاريها به گفت وگو پرداخت.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در اين ديدار به تفاهمنامه امضاء شده ميان سازمان بازرسي كل كشور و وزارت نظارت جمهوري خلق چين در جريان سفر سال گذشته «شي جين پينگ» رئيس جمهوري چين به تهران اشاره كرد و خواستار اجراي مفاد آن شد.
وي اظهار داشت كه يكي از دلايل سفرش به چين علاوه بر شركت در اجلاس مزبور، پيگيري يادداشت همكاري امضاء شده ميان دو كشور است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه حاكميت قانون يكي از موارد مهم در اداره كشورها محسوب مي شود، همكاري، تبادل نظر، تبادل اطلاعات، برگزاري نشست هاي تخصصي ميان دو كشور و تبادل كارشناس در حوزه هاي مختلف بويژه نظارت و بازرسي در امور مربوط به نفت، گاز، پتروشيمي، نفت، معدن و.... را در اجراي بهتر اهداف و برنامه هاي مورد نظر طرفين موثر دانست.
او همچنين خواستار همكاري دو كشور در زمينه برخورد جدي تر با افراد فاسد و فراري، بازگرداندن آنها و همچنين اموال به يغما رفته توسط آنان شد و ابراز اميدواري كرد كه همه كشورهاي درگير با اين مسائل بتوانند با همكاري مستمر و جدي تر محيط ناامني را براي چنين افرادي در اقصي نقاط دنيا ايجاد كنند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در بخش ديگري از سخنان خود به فرمان هشت ماده اي حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص مبارزه با فساد (فرمان مربوط به ارديبهشت ماه سال 1380) اشاره كرد و گفت: خوشبختانه ايران و چين در خصوص مبارزه با فساد نقطه نظرات و ديدگاههاي مشترك فراواني دارند.
او تاكيد كرد كه اين موضوع حتي در ديدار بهمن ماه سال گذشته «شي جين پينگ» و «حسن روحاني» رئيسان جمهوري دو كشور در تهران نيز مورد تاكيد قرار گرفت و آنان اعلام كردند كه در زمينه مبارزه با فساد يك موضع واحد دارند و آن برخورد شديد و قاطعانه با مفسدان اقتصادي در تمامي سطوح است.
سراج همچنين به تشكيل دادگاههاي ويژه در ايران جهت رسيدگي به پرونده افراد فرصت طلبي اشاره كرد كه با سوء استفاده از در دوران ناعادلانه تحريم ها، به اموال بيت المال دست درازي كرده و آن را به يغما بردند.
وي تاكيد كرد كه با اتخاذ تدابير ويژه خوشبختانه فرار افراد فاسد و خروج اموال از كشور تقريبا به صفر رسيده و اين موضوع نشان مي دهد كه جمهوري اسلامي ايران عزم خود را در مبارزه جدي با پديده شوم فساد، جزم كرده است.
سراج همچنين به صعود 14 پله اي ايران در آخرين رتبه بندي سازمان «شفافيت بين المللي» اشاره كرد و گفت: هر چند رتبه هاي اعلامي از سوي سازمان مزبور مورد انتقاد ايران است اما تعاملات اين سازمان با شفافيت بين المللي براي اعلام واقعي فارغ از جانبداري، در آينده اي نزديك تحقق خواهد يافت.
رئيس سازمان بازرسي كل كشورمان به بي توجهي برخي كشورهاي غربي به اجراي قوانين نيز اشاره داشت و اظهار داشت: برخي كشورهاي غربي آنچه را كه قوانين بين المللي در خصوص چگونگي مبارزه با پولشويي مشخص كرده، ناديده مي گيرند و در اين زمينه فقط شعار مي دهند.
به گفته سراج، كشورهاي غربي نه تنها به گفته هاي خود عمل نمي كنند بلكه با زير پا گذاشتن قوانين بين المللي، خود نيز در غارت اموال كشورهاي پيش‌قدم هستند.
«هوانگ شو شيان» وزير نظارت كشور چين نيز در اين ديدار مبارزه با فساد مالي را از محورهاي مهم همكاري ميان دو كشور عنوان كرد و بر آمادگي كشورش جهت تبادل تجربيات و همكاري بيشتر با ايران تاكيد كرد.
وي با اشاره به سفر بهمن ماه سال گذشته رئيس جمهوري چين به تهران، آن را نشان دهنده روابط عالي دو كشور دانست و اعلام كرد كه اين سفر روابط تهران - پكن را در همه زمينه با رشد و توسعه قابل توجه روبرو خواهد كرد.
مقام عالي قضايي چين همچنين يادداشت تفاهم امضا شده ميان سازمان بازرسي كل كشور و وزارت نظارت چين را به عنوان نقشه راهي تعبير كرد كه همكاريهاي دوجانبه را در آينده ترسيم خواهد كرد.
وي يكي از وظايف مهم وزارت متبوع خود را حفظ روند جدي مبارزه با فساد و برخورد با افراد خاطي براساس مقررات حزب كمونيست چين دانست تا از اين طريق كشور چين بتواند جريانات سوء اداري و مالي، رشوه خواري، اختلاس و ساير آثار اين پديده شوم را متوقف و در نهايت ريشه كن سازد.
«هوانگ شو شيان» يادآور شد كه جديت وزارت نظارت و كميسيون بازرسي حزب كمونيست در امر مبارزه با مفسدان اقتصادي و اداري باعث شده طي ماههاي اخير بسياري از پرونده هاي مقامات فاسد در سطوح مختلف اعم از وزير و معاون وزير رسيدگي و با افراد خاطي به شدت برخورد شود.
او در ادامه يادآور شد: خوشبختانه ايران و چين در زمينه مبارزه با فساد ديدگاههاي مشتركي دارند و تا به امروز نيز توانسته اند به پيشرفت هاي قابل توجهي نيز در اين زمينه دست يابند.
وي با اشاره به اقدامات اخير چين در خصوص استرداد اموال و مجرمان مالي از ساير كشورها، اين موضوعات را ديدگاه مشترك دو كشور دانست و اعلام كرد كه كشورش آماده است همكاري خود با ايران را در اين زمينه بيش از پيش گسترش دهد.
وزير نظارت چين همچنين از حمايت كشورش در خصوص تاسيس آكادمي انجمن آمبودزماني در ايران خبر داد و گفت كه در چارچوب انجمن آمبودزماني آسيايي دستگاه نظارتي دو كشور همواره از يكديگر حمايت كرده و اين حمايت ها همچنان تداوم خواهد يافت.
گفتني است، نهمين اجلاس ساليانه و مجمع عمومي انجمن بين المللي مسئولان مبارزه با فساد طي روزهاي چهارشنبه الي جمعه هفته جاري (22 الي 24 ارديبهشت) با حضور مقامات مبارزه با فساد و روساي دستگاههاي نظارت و بازرسي بيش از 100 كشور در شهر تيانجين چين برگزار مي شود.
«ناصر سراج رئيس سازمان بازرسي كل كشورمان نيز كه در راس هياتي در اين اجلاس حضور دارد، به عنوان يكي از سخنرانان اصلي به ايراد سخن خواهد پرداخت.
او همچنين قرار است قبل از شروع اين اجلاس با «كائو جيان مينك» دادستان عالي خلق چين در شهر تيانجين ديدار و گفت وگو داشته باشد.
آساق**231**1597
کد N1242026

وبگردی