آفتاب

حادثه خان‌طومان در قالب بحران سوریه تعریف می‌شود

حادثه خان‌طومان در قالب بحران سوریه تعریف می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حادثه خان طومان یک صحنه از مجموعه صحنه‌های جاری در قالب بحران سوریه است. جنگ قواعد خاص خود را دارد و برخی از مستشاران ایران هم در این حوادث به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه نشست خبری جابری انصاری خبرنگاری گفت: نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است که سلاح‌های به کار گرفته شده در حملات اخیر در خان‌طومان ترکیه‌ای هستند با توجه به اینکه در این حادثه تروریستی برخی از مستشاران ایرانی شهید شده‌اند آیا سفیر ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده است که جابری‌انصاری پاسخ داد: حادثه خان طومان یک صحنه از مجموعه صحنه‌های جاری در قالب بحران سوریه است. جنگ قواعد خاص خود را دارد و برخی از مستشاران ایران هم در این حوادث به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: رخداد اتفاق افتاده نشان از این دارد که سازوکاری دقیق برای آتش‌بس در سوریه پیش‌بینی نشده است. یک طرف آتش‌بس دولت سوریه است که تعهدات خاص خود را دارد و در صورتی که به آن پایین نباشد مورد سوال قرار می‌گیرد اما طرف دیگر آتش‌بس گروه‌هایی هستند که راه حل سیاسی را برای حل بحران سوریه قبول ندارند و می‌خواهند توافقات جهانی را از بین برده و همچنان به راه‌حل نظامی تاکید دارند. آن‌ها خود را به توافقات جهانی وفادار نمی‌بینند. آنچه در خان‌طومان صورت گرفت نقض آشکار آتش‌بس توسط تروریست‌هاست اگر آتش‌بس بستری برای تجدید قوای تروریست‌ها باشد نشان می‌دهد که این مسئله به سرانجامی نمی‌رسد و تا وقتی که سازوکاری دقیق برای آشتی ملی و گفت‌وگوهای سوری – سوری و همچنین آتش‌بس فراهم نشود امکان حل مسئله نیز فراهم نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا این خبر صحت دارد که آمریکا پیشنهاد داده در ازای مذاکرات در رابطه با مسائل موشکی اجازه دسترسی به خدمات دلاری را هم فراهم می‌کند؟ بیان کرد: موضع ایران در رابطه با مسائل دفاعی روشن است. در زمان مذاکرات هسته‌ای هم طرف مقابل اصرار داشت تا مسئله مذاکرات را گسترش داده و در خصوص مسائل موشکی هم رایزنی صورت بگیرد که پذیرفته نشد و تکرار مواضع قبلی هم منجر به تغییر سیاست‌های ایران نمی‌شود.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه منظومه دفاعیی ایران تابعی از نیازهای کشور است، عنوان کرد: مسئله دفاعی و موشکی ایران مسئله‌ای خارج از گفت‌وگو با هر کشور یا بازیگر خارجی است. سیاست‌های دفاعی ایران هم نشان داده که کاملاً دفاعی است و قصد تهاجم به کشوری را ندارد بلکه دائماً هم ایران در این مدت در معرض تهاجم قرار داشته است.

وی درباره آخرین تحولات یمن و اعزام برخی از نیروهای آمریکایی به این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم و القاعده گفت: مداخله نیروهای خارجی به پیچیده‌تر شدن تحولات منجر می‌شود. بحران‌های جاری باید از راه گفت‌وگو در مسیر راه حل‌های سیاسی دنبال شود و وظیفه دولت‌های منطقه هم این است که به این توافق احترام بگذارند و امکان تسهیل آن را فراهم کنند.

انصاری با بیان اینکه ایران از ابتدای بحران یمن طرفدار حل سیاسی این موضوع از طریق گفت‌وگوهای سیاسی بوده است، تاکید کرد: ما امیدواریم زمینه توافق میان فرزندان ملت یمن فراهم شود. کشورهایی هم که با مداخله گسترده خود یمن را به این وضعیت بحرانی رسانده و باعث کشتار گسترده مردم و تخریب زیرساخت‌های یمن شده‌اند، با پایان دادن به این سیاست عظیم زمینه تجهیز گفت‌وگوهای یمنی – یمنی را فراهم کرده تا امکان موفقیت و آشتی ملی مهیا گردد.

کد N1241670

وبگردی