آفتاب
معاون مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي:

كنترل و پيشگيري از بيماري ايدز در كشور رو به پيشرفت است

كنترل و پيشگيري از بيماري ايدز در كشور رو به پيشرفت است

تبريز - ايرنا - معاون مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي با بيان اينكه كنترل و پيشگيري از بيماري ايدز نسبت به 10 سال گذشته رو به پيشرفت بوده، گفت: ايران در پيشگيري و كنترل ايدز يكي از كشورهاي موفق است.

دكتر مهرداد احترامي روز دوشنبه در كارگاه آموزشي حمايت هاي اجتماعي در تبريز تعداد تخميني بيماران مبتلا به ايدز در كشور را حدود 70 تا 100 هزار نفر اعلام كرد و افزود: بيماري ايدز عامل مرگ عده اي و نيز كاهش كيفيت زندگي بيماران شده است.
وي خاطر نشان كرد: در صورت نگاه علمي، آينده نگري و داشتن دانش و ابزار كافي به مراتب مي توان در پيشگيري از بيماري ايدز موفقت هايي را كسب كرد.
احترامي، مشكلات رفتاري مبتلايان به ايدز را يكي از مشكلات اساسي اين بيماران توصيف كرد و گفت: لازم است جمعيت تحت پوشش را افزايش و در برنامه ريزي ها اين مساله را مد نظر قرار دهيم.
معاون مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي، توجه به شناسايي و پيشگيري را مقدم بر درمان دانست و افزود: در اين زمينه به طور حتم بايد يك سيستم ارجاع در اختيار داشته باشيم تا بيمار بداند كه وضعيت را از كجا شروع و تا كجا ادامه دهد.
احترامي با بيان اينكه اگر بيماران ايدزي درست درمان شوند، مي توانند زندگي عادي خود را ادامه دهند، خاطر نشان كرد: اين افراد نيازمند حمايت هاي رواني و اجتماعي هستند.
وي، مبتلايان به ايدز را در معرض ابتلا به بيماري استرس و فشار روحي و رواني دانست و گفت: بايد كمك كنيم كه داروها بهتر عمل كنند.
احترامي با اشاره به برنامه 90 - 90 بهداشت جهاني گفت: قرار است هر كسي كه آزمايش مي شود بايد درمان نيز بشود و در آينده نزديك قرار هست حوزه درمان و پيشگيري با هم مرتبط باشند.
طبق برنامه سازمان بهداشت جهاني بايد 90درصد بيماران مبتلا به ايدز در كشورهاي مختلف شناسايي و 90درصد آنان نيز درمان شوند.
ايدز به عنوان يك بيماري با همه‌گيري جهاني شناخته مي‌شود كه در حال حاضر حوزه شيوع آن بسيار وسيع و در حال گسترش است.
ايدز (AIDS) يا نشانگان اكتسابي كمبود ايمني (Acquired immune deficiency syndrome)، نوعي بيماري است كه در دستگاه ايمني و توسط ويروس نقص ايمني (HIV) ايجاد مي‌شود.
HIV به طور عمده از طريق آميزش جنسي محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداري، زايمان يا شيردهي منتقل مي‌گردد. بعضي از مايعات بدن مانند بزاق و اشك قادر به انتقال HIV نيستند.
پژوهش‌هاي ژنتيكي نشان مي‌دهند كه HIV در اوايل قرن بيستم ميلادي با جهش در غرب آفريقا پديد آمده و اولين بار در سال 1981 توسط مركز كنترل و پيشگيري بيماري (CDC) شناسايي و عامل آن (عفونت HIV) در اوايل آن دهه شناخته شد.
از زمان كشف ايدز تا سال 2009، ايدز باعث مرگ 30 ميليون نفر در جهان شده و تا سال 2010، در حدود 34 ميليون نفر به ايدز مبتلا بوده‌اند.
6132/6183
کد N1241457

وبگردی